Του Κώστα Νάνου
Συνεχή πτώση τους τελευταίους δώδεκα μήνες καταγράφουν οι τιμές των νέων πλοίων που έφτασαν να έχουν απολέσει το ¼ της αξίας τους στο διάστημα αυτό, σύμφωνα με τον αγγλικό ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons.
Η κρίση που «χτύπησε» τη ναυτιλία πέρυσι τέτοια εποχή είχε ως άμεσο αποτέλεσμα μεταξύ άλλων να παγώσουν και οι επενδύσεις στη ναυπήγηση νέων πλοίων.
Αυτό λοιπόν εύλογα πίεσε προς τα κάτω τις τιμές των νέων πλοίων. Συγκεκριμένα, ο δείκτης Newbuilding Price Index, σύμφωνα με το διεθνή οίκο, κατέγραψε για δωδέκατο συνεχόμενο μήνα πτώση και βρέθηκε στις 144,7 μονάδες, το χαμηλότερο μάλιστα επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2004. Οι τιμές εμφανίζονται μειωμένες κατά 18% από τις αρχές του χρόνου και 24% σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Μια ομολογουμένως σημαντική πτώση που αναμένεται να αποτελέσει προπομπό ραγδαίων εξελίξεων στην αγορά των newbuildings.
Με τις τιμές των νέων πλοίων σταδιακά να καθίστανται ολοένα και πιο ελκυστικές, άρχισε τους τελευταίους μήνες να ξυπνά σιγά-σιγά από τον... λήθαργο το επενδυτικό ενδιαφέρον των πλοιοκτητών.
Αυτή η εξέλιξη όμως που μοιάζει σανίδα σωτηρίας για τα ναυπηγεία μετά από ένα χρόνο επενδυτικής «ανομβρίας», αποτελεί “casus beli” για τους εφοπλιστές που έχουν σε εξέλιξη προγράμματα ναυπήγηση πλοίων με τιμές έως και 25% ακριβότερα από τα ναυπηγικά συμβόλαια που υπογράφονται σήμερα.
Η βουτιά στις τιμές των “newbuildings” πλοίων, είναι θέμα χρόνου πλέον να «πυροδοτήσει» μεγάλο κύμα σκληρών διαπραγματεύσεων ανάμεσα στους εφοπλιστές που προχώρησαν σε παραγγελίες τα τελευταία 1-2 χρόνια και τις γιάρδες, με τους πρώτους να θέλουν εύλογα να ρίξουν τις τιμές των πλοίων που ήδη ναυπηγούνται.
Ενδεικτικό μάλιστα της ρευστότητας που επικρατεί στην αγορά των newbuildings το τελευταίο διάστημα είναι ότι, σύμφωνα με πληροφορίες προερχόμενες από μεγάλο ελληνικό ναυλομεσιτικό οίκο, πολλοί εφοπλιστές που έχουν σε εξέλιξη ναυπηγικά προγράμματα δεν πληρώνουν τις δόσεις στις γιάρδες, όχι γιατί αδυνατούν να το κάνουν, αλλά επειδή αναμένουν να ανοίξει ένας μεγάλος κύκλος διαπραγματεύσεων μεταξύ πλοιοκτητών και ναυπηγείων για τις τιμές των υπό κατασκευή πλοίων.
Εξαιτίας λοιπόν αυτής της πτώσης στις αξίες των νέων πλοίων, ο Αύγουστος αποδείχθηκε καλός μήνας για τις γιάρδες που είδαν τους πλοιοκτήτες μετά από καιρό να δημιουργούν μια κινητικότητα στην αγορά των newbuildings. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα του καλοκαιριού καταγράφηκε ένας σημαντικός αριθμός νέων παραγγελιών για πλοία συνολικού τονάζ άνω των 6 εκ. τόνων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται 12 VLCC δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας 3,8 εκ. τόνων που θα κατασκευαστούν σε δύο κινεζικές γιάρδες, έξι πλοία για κάθε μια.
Το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών στα τέλη Αυγούστου περιελάμβανε την κατασκευή 8.779 πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 524,7 εκ. τόνων, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons.
Τον Αύγουστο παραδόθηκαν από τις γιάρδες 88 πλοία, χωρητικότητας 5,5 εκ. τόνων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται 31 δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 2,3 εκ. τόνων, 26 φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου χωρητικότητας 2,1 εκ. τόνων και 16 πλοία εμπορευματοκιβωτίων των 100.000 teu. Τον ίδιο μήνα όδευσαν για scrap 62 πλοία χωρητικότητας 2,1 εκ. τόνων, εκ των οποίων πάνω από τα μισά κατέληξαν στα διαλυτήρια πλοίων της Ινδίας.