20:24 08/09
BRICS: Καταγγέλλουν τον προστατευτισμό και τον "δασμολογικό εκβιασμό" των ΗΠΑ
"Οι χώρες μας έπεσαν θύματα αδικαιολόγητων και παράνομων εμπορικών πρακτικών", καταγγέλλει ο Λούλα.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Περίπου τέσσερις μήνες, έως τις 22 Δεκεμβρίου, διαθέτουν τα επιτελεία των εγχώριων και ξένων κατασκευαστικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, προκειμένου να προχωρήσουν στις απαραίτητες ζυμώσεις και διαβούλια για να λάβουν μέρος στη “μητέρα των μαχών”, ήτοι τη διεκδίκηση των “Νέων Αυτοκινητοδρόμων Αττικής”.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού αποτελούν για τον κατασκευαστικό κλάδο “όαση”, αφενός επειδή δημοπρατούνται ύστερα από μία μακρά περίοδο εργοληπτικής ξηρασίας και αφετέρου διότι συγκαταλέγονται στα μεγάλης κλίμακας έργα της Αττικής.
Όπως ανέφερε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιάς, στο πλαίσιο της χθεσινής συνέντευξης Τύπου, “είναι η αναγκαία, τελευταία μεγάλη παρέμβαση, στο ελλιπές και ήδη ξεπερασμένο από την ασφυκτική κυκλοφορία, οδικό δίκτυο της Αττικής”.
Οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής έχουν συνολικό μήκος 71,6 χλμ. και προϋπολογισμό περίπου 1,8 δισ. ευρώ, με το Δημόσιο να συμμετέχει χρηματοδοτικά στο κόστος του έργου με 20%, δηλαδή με 360 εκατ. ευρώ από τα οποία 180 εκατ. ευρώ είναι κοινοτικά κονδύλια.
Στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι μέχρι το 2010, αν δεν υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με ενστάσεις, να οριστεί ανάδοχος.
Η “χρυσοτόκος όρνιθα” των εργολάβων
Η τριακονταετούς διάρκειας σύμβαση παραχώρησης, μέσα στην οποία περιλαμβάνεται και η πενταετία του χρόνου κατασκευής του έργου δεν αποτελεί τίποτε άλλο παρά χρυσοτόκο όρνιθα που θα ενισχύσει σημαντικά τη ρευστότητα των κατασκευαστικών.
Ως εκ τούτου, η συμμετοχή των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι οποίοι ελέγχουν ήδη τις συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων (Γέφυρα Ρίου-Αντίρριου, Αττική Οδός, Ιόνια Οδός, Ε65 κ.λ.π) κρίνεται δεδομένη. Όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς, οι δύο μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας που συμμετέχουν ήδη στην κοινοπραξία των εταιρειών που διαχειρίζονται την Αττική Οδό ενδεχομένως να κατέλθουν από κοινού στον διαγωνισμό.
Από την πλευρά της, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πιθανολογείται πως θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό με δικό της σχήμα, χωρίς, ωστόσο, να αποκλείεται και άλλη λύση. Έντονες διεργασίες λαμβάνουν χώρα και στους κόλπους του ομίλου ΑΤΤΙΚΑΤ, ο οποίος μετέχει με 9,88% στην Αττική Οδό Α.Ε. και ελέγχεται κατά 22,15% από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ταυτόχρονα, η ΑΕΓΕΚ, η οποία, υπό τη νέα διοίκηση Μαρούλη, μοιάζει να έχει ξεπεράσει τα διαρθρωτικά προβλήματα που αντιμετώπιζε είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιδιώξει να διεκδικήσει το μεγαλύτερο οδικό έργο της Αττικής.
Όσον αφορά τη Μηχανική, η οποία πλέον θέτει σε προτεραιότητα τα μεγάλα εγχώρια έργα υποδομής, εκτιμάται ότι θα επιδιώξει να ενισχύσει το κατασκευαστικό αντικείμενό της- μέσω της συμμετοχής της στο διαγωνισμό για τις Επεκτάσεις- με ενδεχόμενη συνεργασία της νοτιοκορεατικής SKE&C. Υπενθυμίζεται ότι οι δύο όμιλοι είχαν συμμαχήσει για τη διεκδίκηση του διαγωνισμού της Αττικό Μετρό για τη δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 3 από το Χαϊδάρι προς τον Πειραιά.
Επιπλέον, η Intrakat μετά και την απόκτηση πτυχίου της ανώτατης εργοληπτικής τάξης, δε θα μείνει αδιάφορη για το έργο των 1,80 δισ. ευρώ, ενώ φαίνεται να βρίσκεται σε συζητήσεις τον Ομιλο Κοπελούζου και την ΑΕΓΕΚ.
Δεν πρέπει, τέλος, να αποκλειστεί από το “κλάμπ” των ενδιαφερομένων και η Μοχλός, θυγατρική της Τεχνικής Ολυμπιακής. Η τελευταία, έχοντας εξασφαλίσει πτυχίο 7ης, θα μπορούσε να θέσει υποψηφιότητα για τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής μαζί με την ισπανικών συμφερόντων Dragados, με την οποία, μεταξύ άλλων, έχει συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά.
Από την Κατεχάκη έως τη Λεωφ. Ποσειδώνος
Οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι περιλαμβάνουν:
Τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, από τη νότια απόληξη της Αττικής Οδού στην Κατεχάκη έως τη Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 14,7 χλμ. (Τμήμα Λεωφ. Κατεχάκη - Λεωφ. Βουλιαγμένης, μήκους 11,1 χλμ., και τμήμα Λεωφ. Βουλιαγμένης - Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 3,6 χλμ.). Παρακάμπτει κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά τα αστικά κέντρα Βύρωνα, Ηλιούπολης, Αργυρούπολης, Αλίμου και Ελληνικού και είναι υπόγεια κατά 85%.
Τη μεγάλη Σήραγγα Υμηττού, μήκους 4 χλμ., με τις εκατέρωθεν προσβάσεις της, η οποία συνδέει τη Νότια Πλευρά του Λεκανοπεδίου με τα Μεσόγεια, από τον Α/Κ Σακέτα μέχρι τον Α/Κ Μεσογείων, μήκους 6,3 χλμ. Μετά την έξοδο της σήραγγας ο αυτοκινητόδρομος ακολουθεί το φυσικό ανάγλυφο έτσι ώστε να μην είναι ορατός από το Λεκανοπέδιο των Μεσογείων.
Τον Οδικό Άξονα από τον Α/Κ Μεσογείων (μετά τη μεγάλη Σήραγγα Υμηττού) μέχρι τη Ραφήνα, που ακολουθεί το φυσικό ανάγλυφο σε όρυγμα και δεν είναι ορατός. Έχει μήκος 18,6 χλμ. με ενδιάμεσο Α/Κ προς Αττική Οδό και Αεροδρόμιο. Προβλέπεται η επέκταση και η σύνδεση από τη Ραφήνα μέχρι την Ε.Ο. Αθηνών–Λαμίας στις Αφίδνες, με οδικό τμήμα μήκους άλλων 25 χλμ. Στο Λόφο Έτος έχει σήραγγες 2,6 χλμ.
Τον Οδικό Άξονα από τον Α/Κ Μεσογείων μέχρι την Αγία Μαρίνα, μήκους 14,2 χλμ., στον οποίο προστέθηκε και ο κλάδος από τον Η/Κ Καλυβίων μέχρι την περιμετρική οδό των Καλυβίων, μήκους 5,9 χλμ. περίπου. Ο κλάδος αυτός προστέθηκε μετά τη δημόσια διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς.
Την ολοκλήρωση του Άξονα Σταυρού – Ραφήνας, σε μήκος άλλων 6,1 χλμ. μέχρι τη Λεωφόρο Σπάτων – Λούτσας. Σημειώνεται ότι το οδικό τμήμα από τον Α/Κ Σπάτων μέχρι τον Α/Κ Αεροδρομίου προστέθηκε, ως νέο αντικείμενο, μετά τη δημόσια διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς.
Την ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφ. Ποσειδώνος, μήκους 2,0 χλμ.
Συνδετήριο οδικό τμήμα προς το κέντρο της Αθήνας από τον Α/Κ Σακέτα μέχρι την Ούλωφ Πάλμε, μήκους 3,8 χλμ. Το τμήμα εντός του Πανεπιστημίου είναι υπόγειο. Τα 1,7 χλμ. που αφορούν στον οικιστικό ιστό του Δήμου Καισαριανής και στο Πανεπιστήμιο, διαμορφώνονται ως υπόγειο έργο, έτσι ώστε να μην δημιουργείται πλέον καμία όχληση τόσο στο Δήμο Καισαριανής όσο και στο Πανεπιστήμιο, απομακρύνοντας τη διερχόμενη κυκλοφορία από την οδό Καισαριανής και από το Πανεπιστήμιο.
Νέοι οδικοί άξονες 390 εκατ. ευρώ
Όπως επεσήμανε χθες, ο κ. Σουφλιάς, σε επίπεδο οριστικής μελέτης βρίσκονται ήδη 34,5 χλμ. οδικών αξόνων, προϋπολογισμού 390 εκατ. ευρώ, τα οποία πρόκειται να δεσμευθούν ως δημόσια έργα με δεσμευμένα κονδύλια της Δ΄ Προγραμματικής Περιόδου. Πρόκειται για:
-την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό,
-την επέκταση και τη μετατροπή της οδού Λαυρίου σε κλειστό Αυτοκινητόδρομο, με την παράκαμψη του Μαρκόπουλου και του Λαυρίου,
τον περιφερειακό άξονα Παιανίας – Μαρκόπουλου, με την παράκαμψη Παιανίας και Κορωπίου,
τη μερική υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και
-τη διαπλάτυνση της Λεωφ. Κηφισσού, από Αχαρνών μέχρι τον κόμβο της Αττικής Οδού.
Ουσιαστικά πρόκειται για έργα συνολικού μήκους 106 χλμ. που ολοκληρώνουν τις ανάγκες για την κατασκευή σημαντικών οδικών αξόνων στην περιοχή της Αττικής, εξηγώντας και το τεράστιο ενδιαφέρον των κατασκευαστικών ομίλων.
Διόδια
Στα διόδια των Νέων Αυτοκινητοδρόμων Αττική θα υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα, ώστε τα διόδια να καταβάλλονται ανά χλμ., ενώ ταυτόχρονα θα υπάρχει και η δυνατότητα πληρωμής διοδίων με χειροκίνητο σύστημα. Παράλληλα, η τιμή ανά χιλιόμετρο θα διαφοροποιείται σε τρία επίπεδα για την παροχή κινήτρων αποσυμφόρησης των αστικών περιοχών και ορθολογικής απόσβεσης του κόστους κατασκευής. Συγκεκριμένα:
Το τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού από Λεωφ. Κατεχάκη μέχρι Λεωφ. Ποσειδώνος θα έχει την χαμηλότερη τιμή ανά χλμ. (0,15 €/χλμ. κατά μέγιστο) για να διευκολύνεται η χρήση του Νέου Αυτοκινητόδρομου και να μην επιβαρύνεται ο οικιστικός ιστός των παρακείμενων Δήμων από την διαμπερή κυκλοφορία.
Επίσης, η ίδια χαμηλή τιμή χρέωσης ισχύει και για όλα τα άλλα τμήματα του έργου, πλην της μεγάλης σήραγγας Υμηττού (επί μήκους 6,7 χλμ.), με μέγιστο 0,30 €/χλμ., και του συνδετήριου τμήματος μεταξύ Σήραγγας Υμηττού και Αττικής Οδού, μήκους 5,8 χλμ., με μέγιστη χρέωση 0,20 €/χλμ.
Οι μετά τον ημικόμβο Καλυβίων δύο διακλαδώσεις προς Αγ. Μαρίνα και προς παράκαμψη Καλυβίων εξαιρούνται της καταβολής διοδίων, διότι δεν έχουν χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου διπλού κλάδου.
Άρωμα εκλογών
Ερωτηθείς στη χθεσινή συνέντευξη τύπου για το εάν το ΥΠΕΧΩΔΕ έσπευσε- εξαιτίας του ρευστού πολιτικού κλίματος- να ανακοινώσει τη δημοπράτηση του έργου κάπως νωρίτερα απ΄ ό,τι προβλεπόταν, ο κ. Σουφλιάς απάντησε πως οι Επεκτάσεις της Αττικής Οδού μελετούνταν εδώ και τρία χρόνια, ενώ το έργο βρισκόταν σε διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς από πέρυσι τον Ιούνιο. Οι γνωρίζοντες, πάντως, ανέμεναν εξελίξεις για το έργο εντός του Σεπτεμβρίου. Είναι ενδεικτικό πως στα εγκαίνια της σήραγγας του Αρτεμισίου, σε σχετική ερώτηση του Capital.gr ο υπουργός είχε επισημάνει ότι το έργο βρίσκεται στο μικροσκόπιο του ΥΠΕΧΩΔΕ, και είχε κάνει γνωστό ότι θα δημοπρατηθεί μέσα στο Σεπτέμβριο.
Δείτε αναλυτικά τους χάρτες των Νέων Αυτοκινητοδρόμων Αττικής στη δεξιά στήλη “σχετικά αρχεία”.