Του Φώτη Φωτεινού
Στις αρχές του 2010 και ειδικότερα το μήνα Φεβρουάριο ευελπιστεί η διοίκηση του ΗΣΑΠ ότι θα έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση της γραμμής «Πειραιάς – Κηφισιά». Το έργο, προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ (πλην ΦΠΑ), έχει αναλάβει η εταιρεία Ελλάκτωρ.
Όταν ολοκληρωθεί η αναβάθμιση της γραμμής, η διαδρομή Πειραιάς – Κηφισιά θα μειωθεί κατά 7 λεπτά, δηλαδή το δρομολόγιο θα διαρκεί 44 λεπτά αντί για 51 σήμερα. Παράλληλα, θα περιοριστεί ο θόρυβος, τόσο για τους επιβάτες, όσο και για τους κατοίκους των περιοχών απ΄ όπου διέρχονται τα τρένα, ενώ θα αυξηθεί και η χωρητικότητα των συρμών.
Πάντως, εξαιτίας των έργων, η ταλαιπωρία του υφίσταται το επιβατικό κοινό είναι αξιοσημείωτη. Ως τις 30 Αυγούστου, τα δρομολόγια του ηλεκτρικού θα πραγματοποιούνται μόνο από Πειραιά ως Νέα Ιωνία και από Ειρήνη ως Κηφισιά, δηλαδή δεν θα λειτουργεί το τμήμα του ηλεκτρικού από Νέα Ιωνία ως Ειρήνη. Οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται, στο τμήμα αυτό, με τη λεωφορειακή γραμμή Χ9, με δρομολόγια ανά 8 λεπτά και με το ίδιο εισιτήριο.
Επιπλέον, το μεθεπόμενο Σαββατοκύριακο 22 και 23 Αυγούστου δεν θα πραγματοποιούνται τα δρομολόγια από Καλλιθέα ως Ομόνοια. Οι επιβάτες, στο τμήμα αυτό, θα εξυπηρετούνται με τη λεωφορειακή γραμμή Χ7.
Λόγω των έργων, η διέλευση των συρμών γίνεται ανά 8 λεπτά, αντί ανά 3,5 - 4 λεπτά, ενώ οι επιβάτες εξυπηρετούνται και με λιγότερες αμαξοστοιχίες.
Διαγωνισμός 175 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 40 βαγονιών
Η αναβάθμιση της γραμμής Πειραιά – Κηφισιά, όσο και η δρομολογούμενη επέκταση του δικτύου στα Βόρεια Προάστια ωθούν τη διοίκηση του ΗΣΑΠ στην προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια τροχαίου υλικού.
Αυτή την περίοδο, μελετητές του ΗΣΑΠ φτιάχνουν τους όρους του σχετικού διαγωνισμού, ο οποίος θα προκηρυχτεί στο β’ εξάμηνο του 2010.
Σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς του Οργανισμού, ο ΗΣΑΠ θα προμηθευτεί 40 βαγόνια, προϋπολογισμού 175 εκατ. ευρώ.
Η επέκταση στα Βόρεια Προάστια, αν και έχει εξαγγελθεί, απαιτεί τεράστια κρατική χρηματοδότηση, απαιτώντας τη σύμφωνη γνώμη του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 480 εκατ. ευρώ, υπολογιζόταν ότι θα ξεκινούσε το 2010, προκειμένου να δοθεί σε εμπορική λειτουργία το 2014.
Η εξαγγελθείσα επέκταση, μήκους 6,5 χλμ., αρχίζει από το σταθμό ΚΑΤ και καταλήγει στο 20ο χλμ. της Εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας.
Στο τμήμα αυτό προβλέπεται να κατασκευασθούν οι κάτωθι πέντε σταθμοί:
-Υπόγειος σταθμός Κηφισίας (υπογειοποίηση υπάρχοντος).
-Υπόγειος σταθμός επί της Τατοΐου στο ύψος του αθλητικού ομίλου Κηφισιάς.
-Υπόγειος σταθμός επί της τριγωνικής νησίδας πλησίον της διασταύρωσης Τρικούπη και Θησέως, ο οποίος θα εξυπηρετήσει τη Νέα Ερυθραία.
-Υπόγειος σταθμός παράπλευρα της Θησέως στο ύψος της συμβολής Αγ. Σαράντα και Ισμήνης στη θέση Καστρί.
-Υπόγειος σταθμός στο 20ο χλμ Εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, ύψος 120 εργοστάσια.
Μετά την εθνική οδό, το σχέδιο προβλέπει επέκταση στον Αγ. Στέφανο. Συγκεκριμένα, το δεύτερο τμήμα - μήκους 4,6 χλμ - θα αρχίζει από το σταθμό που βρίσκεται στο 20ο χλμ. της Εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας και θα καταλήγει στον Άγιο Στέφανο.