Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Τα χαρτιά του αναμένεται να ανοίξει προσεχώς το ΥΠΕΧΩΔΕ για τα δύο πολυαναμενόμενα έργα, τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και την Υποθαλάσσια Αρτηρία της Θεσσαλονίκης.
Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς ερωτηθείς σχετικώς από το Capital.gr κατά την χθεσινή επίσκεψή του στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη, ανέφερε πως «η δημοπράτηση των Νέων Αυτοκινητόδρομων Αττικής θα γίνει μέσα στο φθινόπωρο», ενώ λακωνικός ήταν αναφορικά με το έργο της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας στη συμπρωτεύουσα λέγοντας πως «θα υπάρξει ξεχωριστή ανακοίνωση για το θέμα αυτό».
Και τα δύο έργα φιλοδοξούν να δώσουν σημαντικές λύσεις στο κυκλοφοριακό σύστημα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ωστόσο αμφότερα παραμένουν «στα χαρτιά». Πέρυσι τον Ιούνιο είχε ανακοινωθεί ότι οι «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής», συνολικού μήκους περίπου 55 χλμ. θα δημοπρατηθούν μέχρι το τέλος του 2008. Οκτώ μήνες αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2009, στο πλαίσιο της παρουσίασης του «ολοκληρωμένου και αναθεωρημένου σχεδιασμού του συνόλου των έργων» είχε γίνει γνωστό ότι η δημοπράτηση του έργου θα γινόταν τον περασμένο Μάιο.
Εν πολλοίς, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού «σκοντάφτουν» στις έντονες αντιδράσεις των Δήμων απ΄ όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι, γεγονός που αποτελεί και τη βασική αιτία για την οποία η δημοπράτησή τους παραμένει ακόμη εξαγγελία. Την ίδια στιγμή, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που σχεδιάζουν να διεκδικήσουν το έργο-«φιλέτο» βρίσκονται σε κατάσταση ετοιμότητας.
Υπενθυμίζεται ότι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν την Δυτική Περιφερειακή Υμηττού από τη νότια απόληξη της Αττικής Οδού στη Λεωφ. Κατεχάκη έως τη Λεωφ. Ποσειδώνος, την Σήραγγα Υμηττού, τον άξονα σύνδεσης Μεσογείων-Ραφήνας, τον άξονα Μεσογείων-Αγ. Μαρίνας, την ολοκλήρωση του δικτύου Σταυρού-Ραφήνας και την ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
Επίλογος για την υποθαλάσσια;
Σε ματαίωση τουλάχιστον με τη μορφή που έχει σχεδιαστεί δείχνει να βαδίζει σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης, η κατασκευή της οποίας -σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα- σήμερα θα βρισκόταν σε προχωρημένο στάδιο.
Το φιλόδοξο έργο, προϋπολογισμού 472 εκατ. ευρώ, δείχνει να έχει «βουλιάξει» σε αβαθή, αφού από τον Οκτώβριο του 2006, όταν υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης με την κοινοπραξία “Θερμαϊκή Οδός” (Ελλάκτωρ 50%, Αρχιρόδον 32,5%, και Βoskalis 17,5%), μικρή πρόοδος έχει γίνει ενώ πληθαίνουν οι πληροφορίες ότι αναζητείται «φόρμουλα» αποδέσμευσης από το συγκεκριμένο project.
Η ανάδοχος κοινοπραξία έχει αποδεσμεύσει τους περισσότερους εργαζόμενους που απασχολούσε εδώ και δύο χρόνια στο εργοτάξιο στη δυτική πλευρά του λιμανιού της πόλης. Ανυπέρβλητα εμπόδια για την εκπλήρωση του έργου αποτελούν, μεταξύ άλλων, οι προσφυγές στο ΣτΕ κατά των περιβαλλοντικών όρων του έργου και οι αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για αλλαγή βάθους εκσκαφών, κάτι που αυξάνει σημαντικά το κόστος υλοποίησης.