Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 25-Ιουν-2009 09:28

    Το πετρέλαιο ρυθμιστής στην ακτοπλοΐα

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Νάνου

    Φόβους ότι τα χειρότερα έπονται για την επιβατηγό ναυτιλία, προκαλούν τα καλοκαιρινά σενάρια ανόδου στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. 

    Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν την ανησυχία ότι η πίεση που θα προκαλέσει στις εταιρείες τυχόν επανάληψη της περυσινής εκρηκτικής αύξησης των τιμών του βαρελιού που ξεπέρασε το 70% σε σχέση με το 2007, δεν θα είναι τόσο «αναίμακτη» αυτή τη φορά. Δεν είναι λίγες άλλωστε οι εταιρείες που βρίσκονται έτσι και αλλιώς με την πλάτη στο τοίχο. 

    Η αύξηση της τιμής των καυσίμων τα τελευταία χρόνια με αποκορύφωμα την περυσινή χρονιά, επιβάρυνε σημαντικά τα οικονομικά αποτελέσματα όλων των εταιρειών. Ιδιαίτερα μάλιστα εκείνων που διαχειρίζονται ταχύπλοα, των οποίων αφενός η κατανάλωση καυσίμων τους είναι σαφώς μεγαλύτερη των συμβατικών και αφετέρου ο τύπος καυσίμου που χρησιμοποιούν είναι ακριβότερος. 

    Χαρακτηριστικό είναι εξάλλου το γεγονός ότι η συμμετοχή των καυσίμων στα λειτουργικά έξοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών από 32% το 2004, έφτασε πέρυσι στο 48% για το σύνολο της αγοράς, παρά μάλιστα το γεγονός ότι η συναλλαγματική ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο βοήθησε σημαντικά στην απορρόφηση των κραδασμών του. 

    Το ανησυχητικό όμως είναι ότι αν και το πρώτο δίμηνο οι διεθνείς τιμές των καυσίμων βρίσκονταν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου παρουσίασαν σημαντικά αυξημένες σε σχέση με πέρυσι ζημιές. Βασική αιτία για το ζημιογόνο πρώτο τρίμηνο η πτώση της κίνησης φορτίων και επιβατών σε Αδριατική και Αιγαίο. Η ΑΝΕΚ και η Attica Group, «μοιράστηκαν» ζημίες 30 εκ. ευρώ περίπου, για τις Μινωικές Γραμμές οι ζημίες τριμήνου έφτασαν στα 4 εκατ. ευρώ, για την Hellenic Seaways στα 8 εκατ. ευρώ και για την Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου στα 4,1 εκατ. ευρώ. Η ΣΑΟΣ Ferries που συμπληρώνει την ομάδα των εισηγμένων, στέκεται στην κόψη του ξυραφιού, ενώ με την πλάτη στον τοίχο βρίσκονται αρκετές ακόμη εταιρείες. 

    Και αυτό ακριβώς που στην παρούσα φάση προκαλεί μια εύλογη ανησυχία, είναι ότι από τα χαμηλά των 34 δολαρίων το βαρέλι που καταγράφηκαν στις 12 Φεβρουαρίου, η τιμή του αμερικανικού αργού υπερδιπλασιάστηκε και έφτασε πρόσφατα να ξεπεράσει και τα 70 δολάρια το βαρέλι. 

    Παρά μάλιστα την πτώση των τελευταίων ημερών που καταγράφουν οι διεθνείς τιμές του αμερικανικού αργού, όλες οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περαιτέρω αύξηση της τιμής του πετρελαίου τους καλοκαιρινούς μήνες. 

    «Θα είναι ίσως το πιο δύσκολο καλοκαίρι για την επιβατηγό ναυτιλία», αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, εάν επαληθευτούν αυτές οι εκτιμήσεις για τις διεθνείς τιμές των καυσίμων. 

    Σύμφωνα λοιπόν με τις προβλέψεις ειδικών αναλυτών οι ανησυχίες για την αποδυνάμωση του αμερικανικού δολαρίου, αλλά και για το ενδεχόμενο αναθέρμανσης του πληθωρισμού, είναι οι κινητήριες δυνάμεις για την άνοδο των τιμών του πετρελαίου. Εμπορεύματα όπως το πετρέλαιο θεωρούνται ασφαλή καταφύγια για το ενδεχόμενο κατάρρευσης του αμερικανικού δολαρίου υπό το βάρος των διογκούμενων ελλειμμάτων. Ο ΟΠΕΚ εξάλλου όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν διάφοροι αναλυτές έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην άνοδο των τιμών. Ανήσυχος από την κατάρρευση των τιμών το περασμένο φθινόπωρο, ο Οργανισμός ανακοίνωσε τότε περικοπές 4,2 εκατ. βαρελιών την ημέρα.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ