Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 08-Απρ-2009 09:39

    Ιστορίες οικονομικής κατάρρευσης με φόντο το Αιγαίο

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Νάνου

    Το βάπτισμα του πυρός της ΑΝΕΚ στις άγονες γραμμές και ο αποκλεισμός της G.A. Ferries του Μάκη Αγούδημου από τον ίδιο διαγωνισμό που ουσιαστικά ισούται με οικονομική κατάρρευση της ακτοπλοϊκής εταιρείας, δίνουν τo στίγμα της νέας τάξης πραγμάτων στο «χάρτη» των επιδοτούμενων γραμμών.

    Στην πλευρά των νικητών βρίσκεται και η NEL του Απόστολου Βεντούρη, που πλέον αποκτά σημαντική παρουσία στο χάρτη των άγονων γραμμών με πολυετείς μάλιστα συμβάσεις, ενώ στους ηττημένους ανήκει και η SAOS του εφοπλιστή Φώτη Μανούση που από τα δέκα επιδοτούμενα δρομολόγια που εκτελούσε στην προηγούμενη δρομολογιακή περίοδο, μονάχα ένα δρομολόγιο στη Βόρεια Ελλάδα(Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη) θα καλύπτει πλέον η εταιρεία. Παρόμοιο εξάλλου οικονομικό αδιέξοδο κληροδοτεί και στην SAOS η αλλαγή σκηνικού στις άγονες γραμμές, που ήδη αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας έχοντας υποβάλλει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99.

    Αν και επί σειρά ετών, G.A. Ferries και SAOS ανακηρύσσονταν «πρωταθλητές» των κρατικών επιχορηγήσεων για τις άγονες γραμμές, οι δύο εταιρείες έχασαν τα… «σκήπτρα» και αυτόματα τίθενται εκτός μάχης. Δεν είναι εξάλλου μόνο τα οικονομικά προβλήματα, που καθιστούν αβέβαιο το μέλλον τους. Τα γερασμένα πλοία που διαθέτουν μειονεκτούν έναντι των υπολοίπων του κλάδου, υπό συνθήκες πλέον ελεύθερου ανταγωνισμού στις ακτοπλοϊκές γραμμές-φιλέτα.

    Ουκ ολίγες φορές άλλωστε βρέθηκαν στο στόχαστρο νησιωτικών φορέων, επειδή τα πλοία τους έμειναν επανειλημμένως τον περασμένο χειμώνα ακινητοποιημένα.

    Εν μέσω πάντως των φημών περί απόπειρας αυτοκτονίας του ακτοπλόου εφοπλιστή Μάκη Αγούδημου μετά τον αποκλεισμό του από το διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές, τα πρώτα άσχημα μηνύματα έφτασαν ήδη στην εταιρεία, με την γαλλική τράπεζα να προχωρά σε κατάσχεση ενός ταχύπλοου πλοίου της G.A. Ferries.

    Επί της ουσίας βέβαια, η ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας λαμβάνοντας την απόφαση να αναδιανείμει την πίτα των επιδοτήσεων με φόντο το σκάνδαλο Παυλίδη-Μανούση, επιχειρεί να καταλαγιάσει τη φουρτούνα που προκάλεσε στην ελληνική ακτοπλοΐα η πολύκροτη αυτή υπόθεση, φτάνοντας μάλιστα να απειλήσει ευθέως την κοινοβουλευτική πλειοψηφία του κυβερνώντος κόμματος.

    Το νέο μοίρασμα της… τράπουλας -που για την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο θα έχει έπαθλο 100 περίπου εκ. ευρώ- εκτός από χαμένους αναδεικνύει και νικητές. Η ΑΝΕΚ αποκτά σημαντική παρουσία στις άγονες γραμμές, τα πλοία της οποίας επελέγησαν για την γραμμή της Κασοκαρπαθίας, αλλά και για ενδοκυκλαδικά δρομολόγια. Δυναμική επιστροφή επεφύλασσε ο διαγωνισμός και για την θυγατρική της ΛΑΝΕ που θα υπογράψει οκταετή σύμβαση για τη γραμμή των Κυθήρων. Κερδισμένη και η ΝΕΛ με σύμβαση πολυετούς διάρκειας για ενδοκυκλαδικά δρομολόγια και για τις γραμμές που συνδέουν τη Βόρεια Ελλάδα με τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. 

    Επίσης σημαντική παρουσία σε άγονες γραμμές (μικρές Κυκλάδες, Καστελόριζο, σύνδεση Θεσσαλονίκης με Δωδεκάνησα) διαθέτει και η Blue Star Ferries.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ