Του Φώτη Φωτεινού
Ακόμα περισσότερο περιπλέκεται το σπουδαιότερο έργο στον εγχώριο κλάδο των logistics και μεταφορών. Ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, έργο το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε., εισέρχεται σε μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αρμόδια επιτροπή της Ε.Ε. που εξέτασε τους φακέλους των καταγγελιών των κοινοπρακτικών σχημάτων και άλλων εταιρειών που μετείχαν στο έργο, έχει λάβει απόφαση, η οποία είναι αντίθετη από τις αντίστοιχες των ελληνικών δικαστηρίων.
Το έργο διεκδικούν τα σχήματα Prologis – J&P - Άβαξ (σε αυτό μετείχε αρχικώς η ΓΕΚ) και Άκτωρ - Συγγελίδης - Θεοχαράκης - Goldair Cargo. Οι δύο κοινοπραξίες, με προσφυγές στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και στα ελληνικά δικαστήρια, διεκδικούν η μία την ακύρωση της άλλης. Ο ΟΣΕ έχει αποστείλει επεξηγηματικά γράμματα στην Ε.Ε. από το καλοκαίρι, αναμένοντας την επίσημη γνωμοδότηση της κοινότητας.
Αν ακυρωθεί ο διαγωνισμός, πέρα από την αρνητικές συνέπειες που θα επιφέρει στο εμπορευματικό έργο του ΟΣΕ και των εταιρειών που συνεργάζεται, θα αναγκάσει το ελληνικό Δημόσιο να επιστρέψει 90 εκατ. ευρώ στην Ε.Ε.
Στόχος η δημιουργία τεσσάρων logistic centers
Ανεξαρτήτως της έκβασης του Θριασίου, το υπουργείο Μεταφορών ευελπιστεί να δημιουργήσει ακόμα 3 - 4 logistic center στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, ο ΟΣΕ, ο οποίος προκήρυξε το διαγωνισμό κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, αρχικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, ευελπιστεί στη λειτουργία ανάλογων κέντρων στη Θεσσαλονίκη, την Ηγουμενίτσα και την Αλεξανδρούπολη.
Σε όλα τα κέντρα (το Θριάσιο εκτιμάται ότι θα τεθεί σε χρήση το 2011) θα εφαρμοστεί το μοντέλο της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Στην Ευρώπη, ως χώρες – πρότυπα στην ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και logistic center χαρακτηρίζονται η Ολλανδία και η Γερμανία, οι οποίες θεωρούνται ως οι κυριότερες πύλες του διαμετακομιστικού εμπορίου της Ε.Ε. για την Ασία και την Αμερική.
Στην Ολλανδία, οι κυριότεροι λιμένες (Ρότερνταμ, Αμβέρσα) έχουν μετατραπεί σε σύγχρονα δίκτυα συνδυασμένων μεταφορών, καθώς εφάπτονται του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου, ενώ πλησίον τους έχουν ανεγερθεί σύγχρονα logistic park.
Ανάλογο μοντέλο ακολουθείται στη Γερμανία, με τη μόνη διαφοροποίηση ότι δίδεται μεγάλη διάσταση στις ενδομεταφορές (εσωτερικές μεταφορές).
Η Ελλάδα, δυστυχώς, διαθέτει μονάχα ένα εμπορευματικό κέντρο.