Του Κώστα Νάνου
Μπορεί τις ημέρες αυτές τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να αποτελούν είδος υπό εξαφάνιση, ωστόσο τα σημάδια ύφεσης στην αγορά είναι εμφανή, με την επιβατική κίνηση να παρουσιάζει πτώση έως και 20% (σε ορισμένες γραμμές) σε σχέση με πέρυσι. Την ίδια ώρα με φόντο τις πολύωρες καθυστερήσεις δρομολογίων, τις βλάβες και τα ατυχήματα στα πλοία, οι εταιρείες διασταυρώνουν τα ξίφη τους στο αιγαιοπελαγίτικο πεδίο μάχης, με μοναδικό σκοπό την απόκτηση μεγαλύτερων μεριδίων.
Αν και οι ακριβότεροι ναύλοι έως και 30% σε σχέση με πέρυσι συνιστούν έναν πρώτης τάξεως λόγο για την πτώση φέτος της τουριστικής κίνησης από τους Έλληνες ταξιδιώτες, ο βασικός υπαίτιος για τη μείωση των αφίξεων από το εξωτερικό είναι το ακριβό ευρώ στη χώρα μας. Κι αυτό γιατί προορισμοί όπως η Τυνησία, το Μαρόκο, η Τουρκία και η Αίγυπτος, φαντάζουν πολύ ελκυστικοί στους αλλοδαπούς τουρίστες, εξαιτίας του υποτιμημένου -σε σχέση με το ευρώ- δολαρίου.
Η μητέρα πάντως των εγχώριων μαχών το φετινό καλοκαίρι εξελίσσεται στις γραμμές των Κυκλάδων. Στη... ναυμαχία αυτή συμμετέχουν οι στόλοι της ΑΝΕΚ και της Hellenic Seaways από τη μία και της Blue Star Ferries από την άλλη. Η HSW και η ΑΝΕΚ, διεκδικώντας κυρίαρχο ρόλο στο κεντρικό Αιγαίο, έχουν εξαπολύσει ολομέτωπη επίθεση κατά της Blue Star, του μεγαλύτερου ανταγωνιστή στην περιοχή των Κυκλάδων.
Το σήμα για την επίθεση από πλευράς Sea Star εδόθη από την αρχή της θερινής περιόδου με τη δρομολόγηση του "Πρέβελη" της ΑΝΕΚ στη γραμμή Πάρο – Νάξο – Ίο – Σαντορίνη. Το παζλ των κινήσεων τακτικής εκ μέρους της πλευράς Βαρδινογιάννη συμπλήρωσε το ασφυκτικό μαρκάρισμα από τα πλοία της HSW, έστω και αν κάποια από τα αιτήματά της στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για περαιτέρω ενίσχυση στις Κυκλάδες δεν έγιναν αποδεκτά.
Η Blue Star, δεχόμενη πίεση από τις δύο εταιρείες και θέλοντας πάσει θυσία να διατηρήσει τα μερίδια της στις γραμμές των Κυκλάδων, προχώρησε σε πάγωμα τιμών και στη συνέχεια σε εκπτώσεις για τους μήνες του καλοκαιριού.
Μπορεί βέβαια μέχρι και πέρυσι, η επιχειρησιακή δράση της ΑΝΕΚ να εκτεινόταν στα όρια των γραμμών της Κρήτης, ωστόσο άρχισε να διευρύνεται περαιτέρω. Έτσι, μετά τις Κυκλάδες και με αφορμή το ατύχημα του "Θεόφιλος", η εταιρεία εισήλθε και στο Βορειοανατολικό Αιγαίο με τη δρομολόγηση του "Λισσός" στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη – Λήμνος – Θεσσαλονίκη.
Ωστόσο, η μάχη μεταξύ των δύο ισχυρών πόλων στην ακτοπλοΐα φαίνεται πως θα λάβει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις στη συνέχεια, καθώς στα σχέδια της ΑΝΕΚ είναι η είσοδος και στη δωδεκανησιακή γραμμή, που σήμερα ελέγχεται κυρίως από την Blue Star. Αυτός είναι και ο λόγος που η εταιρεία αποφάσισε να αποδρομολογήσει το Blue Star 1 από τις γραμμές της Σκοτίας και να το "ρίξει" από τη νέα δρομολογιακή περίοδο στη μάχη των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων.