Του Κώστα Νάνου
Στα αζήτητα κινδυνεύει να μείνει το Αιγαίο, καθώς οι σειρήνες της εγκατάλειψης της εγχώριας ακτοπλοϊκής αγοράς από τις εταιρείες του κλάδου, έχουν αρχίσει από καιρό να ηχούν.
Η
ΝΕΛ άνοιξε πανιά για άλλες θάλασσες, ο Γεράσιμος Αγούδημος έβαλε πωλητήριο στη G.A. Ferries, ο Ιταλός Γκριμάλντι που ανέλαβε το τιμόνι των Μινωικών Γραμμών στρέφει το βλέμμα του προς την Μεσόγειο, ενώ οι άγονες γραμμές μένουν ορφανές ελλείψει κάθε μορφής ενδιαφέροντος με τις προσφερόμενες επιδοτήσεις του ΥΕΝ. Στον δε φετινό χάρτη του Αιγαίου, η συχνότητα των δρομολογίων έχει μειωθεί αισθητά σε σχέση με πέρυσι, εξαιτίας των επιπτώσεων που έχει προκαλέσει στα κόστη λειτουργίας, τα υψηλά επίπεδα στις τιμές των καυσίμων.
Μέχρι σήμερα όλες οι εταιρείες περίμεναν την καλοκαιρινή σαιζόν για να καλύψουν τη «χασούρα» της υπόλοιπης χρονιάς. Φέτος όμως, είναι ίσως η πρώτη χρονιά που η θερινή περίοδος αιχμής δεν φαντάζει αρκετή για να αμβλύνει τις πιέσεις που δημιουργούν στις εταιρείες τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Στην αύξηση του κόστους λειτουργίας έρχεται να προστεθεί και η πτώση μέχρι στιγμής της επιβατικής κίνησης.
Ενδεικτικό βέβαια του κλίματος που επικρατεί είναι και μια πρόσφατη επιστολή του εφοπλιστή Γεράσιμου Αγούδημου προς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στην οποία υπογράμμιζε ότι με την πολιτική που ακολουθεί στον κλάδο της ακτοπλοΐας, κάποιες εταιρείες είναι πιθανόν πολύ σύντομα να οδηγηθούν σε οικονομική κατάρρευση. Εννοώντας μεταξύ άλλων ότι το υπουργείο επιμένει να κωφεύει στο αίτημα των ακτοπλόων για κατάργηση των κρατήσεων υπέρ τρίτων και του επίναυλου.
Άσχετα πάντως από το αν έχουν ή όχι βάση οι φήμες που θέλουν τον συγκεκριμένο εφοπλιστή να έχει ήδη συμφωνήσει με επενδυτές για την πώληση των πλοίων του, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι ο ίδιος έχει βάλει πωλητήριο, αναζητώντας άμεσα αγοραστή για την εταιρεία.
Μια άλλη εταιρεία, η ΝΕΛ, μεσούσης της περιόδου αιχμής για την ελληνική ακτοπλοΐα πήρε την απόφαση να αποσύρει κάποια από τα πλοία της από το Αιγαίο και να τα δρομολογήσει σε γραμμές στην Ερυθρά Θάλασσα, που θα συνδέει την Αίγυπτο με την Σαουδική Αραβία.
Η εν λόγω δρομολογιακή γραμμή παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάκαμψης για την εταιρεία, εξαιτίας των μαζικών μετακινήσεων από προσκυνητές της Μέκκας. Η εταιρεία λοιπόν επέλεξε να αποδρομολογήσει στις αρχές Ιουλίου τον Αίολο Κεντέρη ΙΙ από τη γραμμή Σύρο – Τήνο – Μύκονο για να το δρομολογήσει στην Ερυθρά Θάλασσα, μαζί με το Παναγιά Θαλασσινή, αλλά και τον πρώην Αίολο Κεντέρη και νυν Red SeaI, που είχε πουλήσει πέρυσι, αλλά επειδή οι αγοραστές δήλωσαν ότι δεν προτίθενται να καταβάλλουν το υπόλοιπο τίμημα, η ΝΕΛ αποφάσισε να αναλάβει αναγκαστικά την εμπορική του διαχείριση.
Τα νέας τεχνολογίας ταχύπλοα θα διαχειρίζεται μια νέα θυγατρική εταιρεία με έδρα το Κάιρο, που θα έχει την επωνυμία ΝΕΛ Lines Egypt. Ο εκτιμώμενος χρόνος έναρξης των δρομολογίων, σύμφωνα με την εταιρεία, θα είναι εντός του πρώτου δεκαημέρου του Αυγούστου.
Πάντως, όπως χαρακτηριστικά μας επεσήμανε παράγοντας της αγοράς, εάν συνεχισθεί η υπάρχουσα κατάσταση στην ακτοπλοΐα, είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν και νέα κρούσματα εγκατάλειψης. Οι περισσότερες άλλωστε εταιρείες έχουν ήδη αφήσει να εννοηθεί πως από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο με βάση τα ισχύοντα μέχρι σήμερα δεδομένα τα πλοία θα δέσουν αναγκαστικά στα λιμάνια, όντας ζημιογόνα τα περισσότερα δρομολόγια.
Όσο δε για τις άγονες γραμμές, παρά το γεγονός ότι μέχρι στιγμής έχουν προκηρυχθεί δύο διαγωνισμοί για την επόμενη περίοδο 2008-2009, το ενδιαφέρον των ακτοπλοϊκών γραμμών ήταν ανύπαρκτο.