Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 24-Ιουλ-2008 08:45

    "Πιέσεις" για διάθεση μετοχών σε ΟΛΠ και ΟΛΘ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Στέλιου Κράλογλου

    Εισηγήσεις για τη διάθεση πακέτων μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ σε θεσμικά χαρτοφυλάκια και επενδυτές δέχεται την περίοδο αυτή το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς πολλοί από τους αρμόδιους ναυτιλιακούς φορείς θεωρούν ότι, υπό ικανοποιητικές χρηματιστηριακές συνθήκες, η κυβέρνηση μπορεί να καρπωθεί σημαντικές υπεραξίες, ακόμα και αν το Δημόσιο περιορίσει τη συμμετοχή του στο 51%. 

    Οι εισηγήσεις που καταφθάνουν στα αρμόδια υπουργεία έχουν ως βάση τα σημαντικά κονδύλια ύψους 6,8 δισ.  ευρώ, τα οποία θα επενδύσουν οι ανάδοχοι για την αξιοποίηση των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας.

    Υπενθυμίζεται ότι η Cosco Pacific ltd κατέθεσε συνολική οικονομική προσφορά 4,3 δισ. ευρώ για τον ΟΛΠ, εκ του οποίου ποσοστό 79% εγγυημένο. Η προσφορά της πλειοψηφούσας κοινοπραξίας HPH LTD – HPI SARL – Apapis – ΛΥΔ στον ΟΛΘ ανέρχεται στο σύνολο του εγγυημένου ανταλλάγματος κατά τη διάρκεια της παραχώρησης σε τρέχουσα αξία ύψους 2,5 δισ. ευρώ. 

    Όπως εξηγούν παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς, με τα συγκεκριμένα έσοδα, αλλά και τις συμπληρωματικές επενδύσεις οι οποίες θα πραγματοποιηθούν στις προβλήτες, δίνεται η δυνατότητα στις διοικήσεις των δύο λιμανιών να αναπτύξουν και άλλες κερδοφόρες υπηρεσίες. Μεταξύ αυτών ο χρυσοφόρος σταθμός αυτοκινήτων στον Πειραιά, ή η εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας που έχουν.

    Οι εισηγητές του σχεδίου πιστεύουν ότι το ελληνικό δημόσιο θα μπορέσει να εισπράξει την υπεραξία των δύο εταιρειών, διατηρώντας την πλειοψηφία του 51% και δίνοντας στην αγορά ένα ποσοστό κοντά στο 24%. Το κυβερνητικό επιτελείο εκτιμά ότι θα μπορέσει να εξασφαλίσει ένα ποσό που θα κυμαίνετε από 400 μέχρι 500 εκατ. ευρώ, δίνοντας "ανάσες" στον προϋπολογισμό του κράτους.

    Πακέτο 400 εκατ. ευρώ για την ασφάλεια στα λιμάνια

    Μέχρι το τέλους του έτους η κυβέρνηση εκτιμά ότι θα έχει προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την ανάθεση, μέσω ΣΔΙΤ, της ασφάλειας των λιμένων της χώρας. Επιχειρηματικά κεφάλαια από αμερικανικούς, βρετανικούς και ισραηλινούς ομίλους θα δώσουν σκληρή μάχη για το πακέτο, σε 12 ελληνικά λιμάνια, των μέτρων ασφάλειας που προβλέπονται από το Διεθνή Κώδικα για την Ασφάλεια Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS Code).

    Τα λιμάνια στα οποία θα εγκατασταθούν, σε πρώτη φάση, τα συστήματα ασφαλείας είναι ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, το Λαύριο, ο Βόλος, η Ραφήνα, η Ελευσίνα, η Αλεξανδρούπολη, η Καβάλα, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα και η Ηγουμενίτσα. Έργα ασφάλειας θα πρέπει να γίνουν συνολικά σε 70 υπόχρεα λιμάνια και σε 168 λιμενικές εγκαταστάσεις, ώστε να αποκτήσουν ασφάλεια κατά τα πρότυπα των αεροδρομίων.

    Η υλοποίησή τους θα γίνει μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η πρόταση για την υλοποίηση του έργου ασφάλειας για τους 12 λιμένες Α.Ε. έχει ήδη εγκριθεί από την αρμόδια επιτροπή ΣΔΙΤ. Οι εταιρείες που θα αναλάβουν την εφαρμογή των μέτρων ασφάλειας σε λιμάνια και λιμενικές εγκαταστάσεις θα πρέπει να μεριμνήσουν, ώστε να εγκατασταθούν τα προβλεπόμενα συστήματα ασφαλείας, να ορίσουν υπεύθυνους ασφαλείας, καθώς και τους αναπληρωτές τους, να διαθέτουν εκπαιδευμένο προσωπικό σε θέματα ασφάλειας και να εκπονήσουν σχέδια ασφάλειας υπόχρεων λιμένων και λιμενικών εγκαταστάσεων. 

    Θα πρέπει, στο πλαίσιο των σχεδίων ασφαλείας που θα εκπονηθούν, να ληφθούν υπόψη: η θέση των λιμένων, η πρόσβαση σε αυτά από ξηράς, ο αριθμός των πλοίων που τα προσεγγίζουν, ο αριθμός των φορτίων που δέχονται και ο αριθμός των εγκαταστάσεων που διαθέτουν.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ