Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 22-Ιουλ-2008 08:56

    "Εισβολή" πετρελαϊκών εταιρειών στα λιμάνια

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Στέλιου Κράλογλου

    Έντονο ενδιαφέρον για την αξιοποίηση των λιμανιών που βρίσκονται στον άξονα της Εγνατίας Οδού έχουν εκφράσει, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μεγάλοι ελληνικοί πετρελαϊκοί όμιλοι  σε επαφές που έχουν πραγματοποιηθεί με τα υπουργεία Οικονομίας και Εμπορικής Ναυτιλίας.

    Οι επαφές ξεκίνησαν με αφορμή την προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση, ουσιαστικά ολόκληρου, του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στην ιδιωτική πρωτοβουλία και θα κορυφωθούν το προσεχές διάστημα, καθώς η κυβέρνηση σχεδιάζει να βάλει σε περίοπτη θέση στην ατζέντα των μεταρρυθμίσεων την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων της χώρας.

    Η κυβέρνηση φαίνεται να αντιμετωπίζει θετικά, σε πρώτο στάδιο, το επενδυτικό ενδιαφέρον και στην κατεύθυνση αυτή αναμένεται να προχωρήσει σε νομικές ρυθμίσεις που θα διασφαλίζουν το σύννομο της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ (και κατ΄ επέκταση και για τα υπόλοιπα λιμάνια) για την οποία ως γνωστόν, έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας οι συνδικαλιστές λιμενεργάτες.

    Με τη συγκεκριμένη κίνηση η κυβέρνηση επιχειρεί να καλύψει ένα «νομικό κενό» που έχει δημιουργηθεί από την εποχή που οι δύο Οργανισμοί Λιμένων, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, αλλά και τα υπόλοιπα 10 στρατηγικής σημασίας λιμάνια, άλλαξαν δομική νομική βάση.

    Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες στα υπουργεία Οικονομίας, Εμπορικής Ναυτιλίας και Εσωτερικών βρίσκονται σε συνεργασία προκειμένου να βρεθούν λύσεις για τις αγκυλώσεις του δημόσιου μηχανισμού και τα θεσμικά εμπόδια στην είσοδο των ιδιωτικών κεφαλαίων στα λιμάνια.

    Το ελληνικό επενδυτικό ενδιαφέρον από τους πετρελαϊκούς ομίλους αποσκοπεί στο «κλείσιμο» των ναυτιλιακών πυλών της χώρας και στην αξιοποίηση τους ως βάση για τις αγορές των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στις οποίες οι όμιλοι αναπτύσσουν τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα. Η είσοδος των ξένων κολοσσών στον ΟΛΘ μάλιστα αναμένεται να επιταχύνει τις εξελίξεις. 

    Σύμφωνα με παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς τα λιμάνια του άξονα της Εγνατίας βρίσκονται ήδη στο στόχαστρο και Διεθνούς ενδιαφέροντος. Τα παραπάνω στοιχεία ενισχύουν το ενδεχόμενο η κυβέρνηση  να επανασχεδιάσει τη στρατηγική της. Δηλαδή να  προωθήσει εσπευσμένα διαγωνισμούς για τα συγκεκριμένα λιμάνια έναντι αυτών της Αττικής.

    Οι συνέργιες των Λιμένων του Βόρειου άξονα ή των λιμένων της Εγνατίας εκτιμάται ότι θα αποφέρουν υπερπολλαπλάσια οφέλη, σε σύγκριση με εκείνα που είχαν υπολογιστεί για το Νότιο άξονα, συνυπολογιζομένου του γεγονότος ότι αυτά διαθέτουν ενδοχώρα με αναδυόμενες αγορές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για «κρυμμένες υπεραξίες», τις οποίες υπολογίζουν οι διεθνείς παίκτες.

    Ως εκ τούτου, πολλοί θεωρούν ότι οι νέοι διαγωνισμοί θα αποτελέσουν αφορμή για τη δημιουργία νέων κοινοπραξιών με τη συμμετοχή ηχηρών ονομάτων από πολλούς παραγωγικού κλάδους. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ