Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 05-Ιουν-2008 16:00

    Α. Βεντούρης: "Η ακτοπλοΐα εκπέμπει SOS"

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Άμεση κινητοποίηση αναφορικά με το θέμα των τιμών των εισιτηρίων στην Ακτοπλοΐα, τη λειτουργία του ελεύθερου ανταγωνισμού και την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών ζήτησε ο νέος Πρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας (ΕΕΑ) κ. Απόστολος Κ. Βεντούρης, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε το νέο προεδρείο της ΕΕΑ. 

    «Μαθηματικά οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι ο κλάδος της ακτοπλοΐας εκπέμπει SOS», υπογράμμισε ο κ. Βεντούρης παρουσιάζοντας τα θέματα που απασχολούν τον κλάδο, ειδικά μετά τις τελευταίες εξελίξεις και ζητώντας  εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και την άμεση έναρξη διαλόγου με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών. Το αίτημα αυτό γίνεται ακόμα πιο επιτακτικό, ώστε να κατανοήσουν πλήρως τις δίκαιες θέσεις της Ένωσης, μετά από μια περίοδο όπου οι θέσεις του κλάδου δεν είχαν παρουσιαστεί πλήρως και ολοκληρωμένα στις ηγεσίες των Υπουργείων.

    Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση η ανοδική πορεία των πάσης φύσεως καυσίμων συμπαρασύρει και τις ακτοπλοϊκές  εταιρείες, αν αναλογιστεί κανείς ότι μόλις μέσα σε ένα χρόνο υπήρξε αύξηση των καυσίμων για τα πλοία κατά 80%. 

    Υπογραμμίζεται ότι είναι χαρακτηριστικό:

    • Εκτός από μέρος των Άγονων Γραμμών, το Ελληνικό κράτος δεν επιδοτεί ούτε με ένα ευρώ την ακτοπλοΐα.

    • Η ακτοπλοΐα επιδοτείται εξ ολοκλήρου από τους επιβάτες, με το ΦΠΑ, τα λιμενικά τέλη, τον επίναυλο, το ΚΑΕΟ και πολλές άλλες κρατήσεις που επιβάλλονται στα εισιτήρια και καθιστούν το εισιτήριο της ακτοπλοΐας ακριβό. 

    • Σε ένα εισιτήριο αξίας 100 ευρώ, ο καθαρός ναύλος ανέρχεται σε 53 ευρώ, ενώ το υπόλοιπο ποσό 47 ευρώ είναι για κρατήσεις υπέρ τρίτων. Κι αυτές επιμερίζονται ως εξής:
    - 10% για τα ναυτικά πρακτορεία 
    - 19% και 9% ΦΠΑ
    - 5% Λιμενικά Τέλη
    - 3% Επίναυλος για τις άγονες γραμμές 
    - 6,5% ΚΑΕΟ
    - Ένα ποσοστό το οποίο προορίζεται για τους αχθοφόρους και τους λεμβούχους

    «Υπάρχει άλλη κατηγορία επιχειρήσεων που είναι υποχρεωμένη να χορηγεί εκπτώσεις; Χωρίς μάλιστα να εισπράττει τη διαφορά από αυτόν που τις επιβάλλει; Γνωρίζετε, για παράδειγμα την ύπαρξη κάποιας αντίστοιχης ρύθμισης, για προϊόντα πρώτης ανάγκης, όπως το γάλα;», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βεντούρης. 

    Παράλληλα, στην Ελλάδα, μόνο ο κλάδος της ακτοπλοΐας κλήθηκε από το 2007 να συμμορφωθεί με τα μέτρα για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Αντίστοιχη ρύθμιση δεν επιβλήθηκε από το κράτος σε κανένα κλάδο ξηράς. «Βρισκόμαστε στη δυσχερή θέση, ενώ πρωτοπορούμε στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, όχι μόνο να μην επιβραβευόμαστε, αλλά και να υφιστάμεθα το κόστος των εκάστοτε μέτρων» τόνισε ο Πρόεδρος της ΕΕΑ. 

    Καθορισμός τιμών εισιτηρίων

    Στην ίδια πάντα ανακοίνωση αναφέρεται πως μέσα σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, η κάθε εταιρεία είναι ελεύθερη να καθορίσει τις τιμές, ενδεχόμενες αυξήσεις και αναπροσαρμογές στους ναύλους των εισιτηρίων. «Δεν μπορεί μια εταιρεία, η πλέον ακριβή και με δεσπόζουσα θέση στον χώρο, να αναφέρεται σε ‘πάγωμα τιμών’ στην αγορά και να αποσύρεται, χωρίς να συζητήσει τα όποια θέματα για το καλό του κλάδου. Ας μη ξεχνάμε, ότι η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας είναι ένα συλλογικό όργανο που οφείλει να υπερασπίζεται τα συμφέροντα όλων των εταιρειών ανεξαιρέτως, ακόμα και εκείνων που είναι κοντά στην καταστροφή και ενδέχεται να διωχτούν ποινικά σε τέτοια περίπτωση», υπογράμμισε ο κ. Βεντούρης. Συγκεκριμένα σημειώσε ότι:

    • Η εν λόγω εταιρεία ανέφερε «πάγωμα τιμών», όταν έχει ήδη προβεί σε ανατιμήσεις και είναι διαπιστωμένα η πλέον ακριβή εταιρεία. Ενδεικτικά,  αξίζει να αναφερθεί, ότι η BLUE STAR είναι από 7% έως 193% πιο ακριβή από την ANEK LINES.

    • Σε εισιτήρια της εταιρείας που εκδόθηκαν μετά την ανακοίνωση για πάγωμα τιμών, φαίνεται ότι είναι αυξημένη η τιμή κατά 12,15% στις 02/07/2008 σε σχέση με την τιμή στις 30/06/2008. Μετά από καταγγελία για παραπλάνηση της κοινής γνώμης, η εταιρεία προέβη στην διόρθωση της τιμής του εισιτηρίου, αφήνοντας όμως την ίδια τιμή εισιτηρίου για 30/06/2008 και 02/07/2008. Τα στοιχεία αυτά είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου και αποδεικνύουν ότι το «πάγωμα τιμών» έγινε μόνο για επικοινωνιακούς λόγους.

    • Η ίδια εταιρεία και ο εκπρόσωπός της κ. Σακέλλης δήλωσαν ότι «Δεν υπάρχουν μονοπώλια στον ακτοπλοϊκό κλάδο», σημειώνοντας «ότι δεν βλέπουμε μονοπωλιακές τάσεις στον χώρο της ελληνικής ακτοπλοΐας και κυρίως δεν βλέπουμε τέτοιες προθέσεις». Είναι απορίας άξιον, λοιπόν, πώς λίγες ώρες μετά υπήρχαν ευρείες αναφορές σε υποτιθέμενο καρτέλ; 

    • Σε άλλη δήλωσή του δηλώνει χαρακτηριστικά «Θα βοηθήσω με όλες μου τις δυνάμεις από τη θέση του απλού μέλους του ΔΣ της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, ώστε να πετύχουμε τους στόχους που έχει βάλει ο κλάδος».  Προφανώς εννοούσε ότι είχε σκοπό να βοηθήσει εκείνη την συγκεκριμένη ημέρα, διότι την επόμενη παραιτήθηκε! 

    Ελεύθερος ανταγωνισμός

    Ελεύθερος ανταγωνισμός υπάρχει μόνο θεωρητικά, βλέποντας κανείς την ελεύθερη και άμεση είσοδο στην αγορά των ενδιαφερομένων να δραστηριοποιηθούν, τις λογικές αυξήσεις των ναύλων, αλλά και την ύπαρξη ικανού αριθμού εταιρειών σε κάθε γραμμή. 

    «Ωστόσο, στην Ελληνική ακτοπλοΐα δεν λειτουργεί ο ελεύθερος ανταγωνισμός. Αυτό οφείλεται στο κράτος και όχι σε κάποιο κατά φαντασίαν καρτέλ, το οποίο εφευρέθη οψίμως, προκειμένου να μετακυλισθούν οι ‘ευθύνες’ σε αυτό», ανέφερε ο κ. Βεντούρης, που υπογράμμισε ότι σαν βασική προϋπόθεση ανάπτυξης και προόδου, η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας στηρίζει την λειτουργία μίας πραγματικά ελεύθερης αγοράς σε συνθήκες ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού υπό την εποπτεία των αρμοδίων αρχών.

    • Η σημαντική πρόοδος που έχει παρατηρηθεί στην εξυπηρέτηση των νησιών μας με τη δρομολόγηση νεότευκτων και υπερσύγχρονων πλοίων οφείλεται αποκλειστικά στην επενδυτική πρωτοβουλία των πλοιοκτητών.

    • Οι Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες θα αναβαθμίζονταν στο μέγιστο επίπεδο εάν είχαν γίνει, έγκαιρα, τολμηρά βήματα προς την κατεύθυνση της απελευθέρωσης και της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 3577/92. 

    • Ο Κανονισμός αυτός ξεκίνησε με σκοπό να απελευθερώσει το κοινοτικό καμποτάζ δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για μια ελεύθερη αγορά ναυτιλιακών υπηρεσιών στην εσωτερική αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Ωστόσο ο νόμος 2932, ενώ υποτίθεται ότι απελευθέρωσε τις θαλάσσιες ενδομεταφορές, έθεσε τόσες πολλές προϋποθέσεις για την διενέργειά τους, που στην ουσία ακύρωσε την απελευθέρωση και επέβαλε ποινικοποιήσεις.

    • Πρέπει ο δρόμος για την πλήρη απελευθέρωση να είναι  άμεσος και σύντομος.  Άμεσα πρέπει  να εναρμονισθεί το εθνικό δίκαιο με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ