Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 03-Ιουν-2008 10:57

    Προσφορές άνω των 4 δισ. ευρώ για τον ΟΛΠ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 12:15

    Του Στέλιου Κράλογλου 

    Οικονομική προσφορά που ξεπερνά κατά πολύ τα 4 δισ. ευρώ υπέβαλε ο όμιλος της Cosco για να αναλάβει την αξιοποίηση του ΣΕΜΠΟ στον ΟΛΠ. Η προσφορά του δεύτερου διεκδικητή (Hutchison - Λαυρεντιάδη) φαίνεται να είναι μικρότερη κατά περίπου 250 εκατ. ευρώ. 

    Οι οικονομικές προσφορές και των δυο σχημάτων κατατέθηκαν για διάστημα 35 ετών και αφορούν την αξιοποίηση του ΣΕΜΠΟ στο λιμάνι του Πειραιά. 

    Το τίμημα των προσφορών υπερβαίνει κατά πολύ τις αρχικές εκτιμήσεις της αγοράς οι οποίες αρχικά έκαναν λόγο για ποσό ύψους 1 δισ. ευρώ και χθες μάλιστα ανέβηκαν στα δυο δισ. ευρώ. 

    Η επίσημη ανακοίνωση

    Σήμερα, Τρίτη 3 Ιουνίου, παρουσία εκπροσώπων των υποψηφίων εταιρειών, πραγματοποιήθηκε από την Επιτροπή Διαγωνισμού η αποσφράγιση των φακέλων τεχνικής και οικονομικής προσφοράς κατά σειρά πρωτοκόλλου κατάθεσης, για το διαγωνισμό παραχώρησης των Προβλητών ΙΙ & ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. 

    To συνολικό αντάλλαγμα, περιλαμβανομένων προκαταβολής και ενοικίων, το οποίο προσέφεραν οι δύο υποψήφιοι για 35 έτη ανέρχεται σε: 

    - Ευρώ 4.305 εκατ. για την Cosco Pacific ltd, εκ του οποίου ποσοστό 79% εγγυημένο, πλέον επενδύσεων ύψους ευρώ 620εκ. και 

    - Ευρώ 4.063 εκατ. για την ένωση των εταιρειών HPH ltd, HPI sarl, Alapis AEBE & ΛΥΔ ΑΕ, εκ του οποίου ποσοστό 75% εγγυημένο, πλέον επενδύσεων ύψους ευρώ 354εκ. 

    Η Επιτροπή Διαγωνισμού σε επόμενες συνεδριάσεις θα εξετάσει περαιτέρω τις προσφορές και θα συντάξει πρακτικό το οποίο θα υποβληθεί στο ΔΣ της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να ληφθεί απόφαση για την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου. Οι ανωτέρω διαδικασίες εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν σε απόλυτη συμφωνία τόσο με το αρχικό χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού, όσο και με τις δεσμεύσεις του κ. ΥΕΝΑΝΠ, εντός του τρέχοντος μηνός.

    Από νωρίς το Capital.gr σε άρθρο του με τίτλο "Ωρα μηδέν" για τον ΟΛΠ είχε μεταδώσει τα εξής: «Ανοίγουν» σήμερα οι οικονομικές προσφορές που κατέθεσαν οι διαγωνιζόμενοι για το ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ προκειμένου να αναδειχθεί ο πλειοδότης που θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε. Ναυτιλιακές πηγές εκτιμούν τώρα ότι η οικονομική προσφορά, η οποία θα κρίνει ποιο σχήμα (Hutchison ή Cosco) θα αναδειχθεί ανάδοχος για το ΣΕΜΠΟ της ΟΛΠ ΑΕ, θα κυμανθεί στα δύο δισ. ευρώ. 

    Στόχος του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είναι λίαν προσεχώς να έχουν και στα δύο λιμάνια προσδιοριστεί οι ανάδοχοι ώστε, η όλη διαδικασία να επικυρωθεί και στις ετήσιες Γενικές Συνελεύσεις των Οργανισμών που αναμένεται να πραγματοποιηθούν εντός Ιουνίου.

    Υπενθυμίζεται ότι τα κριτήρια τα οποία πρέπει να πληροί ο ανάδοχος είναι καταρχήν η εμπειρία λειτουργίας λιμένων διαχείρισης άνω των πέντε εκατ. teu σε ετήσια βάση, την τελευταία τριετία.

    Τα έσοδα πρέπει να υπερβαίνουν τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ η καθαρή του θέση θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη των 500 εκατ. ευρώ.

    Ο ανάδοχος θα πρέπει να καταβάλει αρχικά το ποσό των 50 εκατ. ευρώ και ενοίκιο ανά έτος. Το ενοίκιο θα είναι μεταβλητό ανάλογα με τα έσοδά του. Η διάρκεια παραχώρησης αφορά 30 + 5 έτη + 5, σύνολο 40 ετών.


    Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη για καταβολή εγγυημένου τιμήματος ανεξάρτητα της μελλοντικής διακύμανσης των εσόδων του αναδόχου κατά 70% του επιχειρηματικού μοντέλου που υπέβαλε. 

    Ο ανάδοχος θα λάβει όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ώστε να έχει σε ετοιμότητα το 65% της εκάστοτε δυναμικότητας του λιμανιού. Σε αντίθετη περίπτωση θα καταπίπτουν ρήτρες και θα απομακρύνεται αν δεν τηρεί τον όρο της ετοιμότητας για περισσότερα από τρία έτη. 

    Κυρίαρχο στοιχείο στις υποχρεώσεις του αναδόχου είναι η αναβάθμιση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού του προβλήτα ΙΙ και η κατασκευή του προβλήτα ΙΙΙ με παράλληλο εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας.

    Ο ΟΛΠ έχει ως στόχο για την παραχώρηση των ΣΕΜΠΟ σε ιδιώτες να γίνουν επενδύσεις 450 εκατ. ευρώ και δυνατότητα διακίνησης 4,7 εκατ. teu έως το 2015.

    Στο μεταξύ, «φουντώνει» η μάχη μεταξύ των δυνάμει στρατηγικών εταίρων για τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με αιχμή του δόρατος, την κατάθεση εκατέρωθεν ενστάσεων, αναφορικά με τη νομιμότητα συμμετοχής στον διεθνή διαγωνισμό.

    Η Dubai Ports κατέθεσε νέα ένσταση κατά της Hutchison, ενώ την ίδια στιγμή και η Hutchison κατέθεσε από την πλευρά της ενστάσεις κατά της Dubai Ports και κατά της Cosco. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι εν λόγω κινήσεις αποκαλύπτουν τις προθέσεις των σχημάτων όσον αφορά τη διεκδίκηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ