Του Στέλιου Κράλογλου
Σε δίμηνη παράταση, αρχικά και σε έναν επιπλέον μήνα «σιωπηρά» προσανατολίζεται η κυβέρνηση για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των διαγωνισμών που αφορούν την υποβολή προτάσεων για την αξιοποίηση των εμπορευματικών σταθμών του ΟΛΠ και ΟΛΘ από ιδιώτες.
Το αίτημα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, έχει ήδη υποβληθεί από τις μεγάλες εταιρείες και βασίζεται σε δύο επιχειρήματα: Πρώτον, στο ότι δεν επαρκεί ο χρόνος -έως τις 19 Μαρτίου για τον ΟΛΠ και 20 για τον ΟΛΘ- για τη σύνταξη ολοκληρωμένων φακέλων με τις τεχνικές προσφορές για την αξιοποίηση των ΣΕΜΠΟ και δεύτερον στο ότι την περίοδο «αυτή» κυοφορούνται συμμαχίες μεταξύ των υποψήφιων διαγωνιζόμενων προκειμένου να διεκδικήσουν το ΣΕΜΠΟ υπό τη μορφή μεγάλων κοινοπρακτικών σχημάτων.
Η αίσθηση που επικρατεί την περίοδο αυτή τόσο στην κυβέρνηση όσο και στην αγορά είναι ότι στην τελική κούρσα για τη διεκδίκηση των ΣΕΜΠΟ θα συμμετάσχουν 2 μεγάλα σχήματα υπό τον έλεγχο τη COSCO και της Dubai ports.
Οι σχετικές πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι τελικά στον Πειραιά δύο θα είναι οι κύριοι διεκδικητές, ενώ στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης σίγουρη περίπτωση θεωρείται ένας port operator χωρίς να αποκλείεται και εκεί οι διεκδικητές να είναι δύο. Αν και πολλοί θεωρούν πρώιμες τις οποίες εκτιμήσεις, τονίζουν ότι θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η συμμετοχή της Cosco και στους δύο διαγωνισμούς, ενώ για τον μεν ΟΛΠ στον αγώνα της διεκδίκησης θα συνεχίσει η Dubai Port και για τον ΟΛΘ η Hutsinson.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον τους για τον εμπορευματικό σταθμό του ΟΛΠ έχουν επιβεβαιώσει μέχρι τώρα τέσσερις με πέντε διεθνείς όμιλοι. Πρόκειται για τον ημικρατικό κινεζικό όμιλο της Cosco, τη Dubai Ports World, τον δανέζικο όμιλο της Maersk, τον διαχειριστή λιμένων Hutchison, ενώ ενδιαφέρον επιδεικνύει τις τελευταίες μέρες και η PSA (Σιγκαπούρη).
Όπως προβλέπεται από τη διακήρυξη του διαγωνισμού, ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει να εξυπηρετεί και τη σύμβαση της ΜSC-του μεγαλύτερου σήμερα πελάτη στο λιμάνι του Πειραιά- με τον ΟΛΠ, η οποία είναι σε ισχύ μέχρι το 2012.