Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 22-Φεβ-2008 09:07

    Ο επίναυλος, η εθελούσια και οι συμμαχίες για ΟΛΠ - ΟΛΘ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Στέλιου Κράλογλου

    Επίναυλο από 50 έως 200 δολ. ανά teu για τα διακινούμενα containers σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη ξεκίνησαν να επιβάλλουν, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι ναυτιλιακές εταιρείες που διακινούν εμπορεύματα στα μεγάλα λιμάνια της χώρας. Όπως τονίζουν πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν τις εξελίξεις με την κίνηση αυτή οι εταιρείες επιδιώκουν να περιορίσουν τις ζημιές που επωμίζονται λόγω των συνεχιζόμενων απεργιακών κινητοποιήσουν οι οποίες δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στις διαδικασίες φόρτωσης και εκφόρτωσης εμπορευμάτων.

    Ο επίναυλος λογικά θα επηρεάσει αλυσιδωτά το συνολικό κόστος και την τελική τιμή των εμπορευμάτων που θα καταλήξουν στην εσωτερική αγορά, αλλά και το κόστος για τη μεταφορά των προϊόντων που προορίζονται για εξαγωγές σε άλλες χώρες. Οι ίδιες πηγές μάλιστα σημειώνουν και την επιπρόσθετη επιβάρυνση για τη χερσαία μεταφορά των προϊόντων από και προς λιμάνια γειτονικών χώρων τα οποία επιλέγουν οι εταιρείες σε σχέση με τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.

    Την ίδια ώρα οι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση των ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ και του ΟΛΘ από ιδιώτες δρομολογούνται ομαλά με τις εξελίξεις να οδηγούν στο σχηματισμό κοινοπραξιών για την ανάληψη των δύο έργων. Πρόσφατα κατατέθηκε και στη Βουλή το νομοσχέδιο που προσδιορίζει τους όρους που θα πραγματοποιηθεί η εθελούσια έξοδος και οι μετατάξεις των εργαζόμενων στα λιμάνια.

    Η εθελούσια έξοδος

    Η συνολική δαπάνη του προγράμματος εθελούσιας εξόδου (έως και 600 εργαζομένων) υπολογίζεται  σε περίπου 100 εκατ. ευρώ Το κόστος, αναμένεται να επωμιστούν οι δύο οργανισμοί οι οποίοι θα αναλάβουν επίσης τη δαπάνη των μετατάξεων εργαζομένων τους σε άλλες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα.

    Το πρόγραμμα της εθελουσίας εξόδου αφορά, για τον ΟΛΠ την περίοδο 1η Ιανουαρίου 2010 - 31 Δεκεμβρίου 2014, ενώ συνυπολογίζεται και η εκτός του οργανισμού προϋπηρεσία των εργαζομένων. 

    Για τον ΟΛΘ το πρόγραμμα της εθελουσίας αφορά την περίοδο 2011 έως και 2017. Από τον ΟΛΠ εκτιμάται ότι θα αποχωρήσουν έως και 400 εργαζόμενοι (από τους 1.500 που απασχολεί σήμερα η επιχείρηση), ενώ το κόστος θα ανέλθει στα 70 εκατ. ευρώ. Από τον ΟΛΘ υπολογίζεται ότι θα ενταχθούν στο πρόγραμμα έως και 220 εργαζόμενοι.

    Οι μετατάξεις θα αφορούν όσους εργάζονταν στα δύο λιμάνια έως και τις 31/12/2007. Οι δύο οργανισμοί θα καταβάλουν σε όσους μεταταχθούν τη διαφορά που θα υπάρχει στις μηνιαίες αποδοχές τους -μεταξύ της παλιάς και της νέας τους θέσης- μέχρι την πλήρη εξομοίωσή τους.

    Οι διαγωνισμοί

    Με την προθεσμία για την κατάθεση προσφορών για τους δύο ΣΕΜΠΟ να εκπνέει σε λιγότερο από ένα μήνα (αν δε δοθεί παράταση, όπως φαίνεται να έχουν ζητήσει ορισμένες εταιρείες) οι διαγωνιζόμενοι εξετάζουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε κοινοπραξίες για τη διεκδίκηση των έργων, ενώ αρκετοί όμιλοι δεν αναμένεται να φθάσουν μέχρι το τέλος της διαγωνιστικής διαδικασίας. Οι σχετικές πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι στον Πειραιά δύο θα είναι οι κύριοι διεκδικητές, ενώ στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης σίγουρη περίπτωση θεωρείται ένας port operator χωρίς να αποκλείεται και εκεί οι διεκδικητές να είναι δύο. Αν και πολλοί θεωρούν πρώιμες τις οποίες εκτιμήσεις, τονίζουν ότι θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η συμμετοχή της COSCO και στους δύο διαγωνισμούς, ενώ για τον μεν ΟΛΠ στον αγώνα της διεκδίκησης θα συνεχίσει η Dubai Port και για τον ΟΛΘ η Hutsinson.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ