Των Φάνη Γαβρινιώτη & Χάρη Φλουδόπουλου
Big business, ενός δισ. ευρώ, για τα οποία αναμένεται να συγκρουστούν όλοι οι «μεγάλοι» του κλάδου φέρνει η κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Η
υπογραφή στη Σόφια της συμφωνίας των μετόχων ανοίγει το δρόμο για την υλοποίηση του έργου, δημιουργώντας σημαντικές ευκαιρίες για τους μεγάλους «παίκτες» στον κλάδο των κατασκευών.
Στη «μάχη» για τη διεκδίκηση του μεγάλου έργου κατασκευής του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη είναι αποφασισμένοι να ριχτούν οι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, έχοντας ήδη ξεκινήσει επαφές και συζητήσεις για τη συγκρότηση των κοινοπρακτικών εκείνων σχημάτων που θα τους επιτρέψουν να αισιοδοξούν για το αποτέλεσμα του διεθνούς διαγωνισμού. Το προσεχές διάστημα οι διαπραγματεύσεις θα κορυφωθούν με στόχο έως τα τέλη της Άνοιξης να έχουν δημιουργηθεί οι κοινοπραξίες που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.
Μέχρι στιγμής, ο όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής φαίνεται να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τους ανταγωνιστές του, καθώς έχει ήδη συνάψει συμφωνία συνεργασίας με τον ρωσικό ενεργειακό κολοσσό της Gazprom. Η εν λόγω συμφωνία προβλέπει μεταξύ άλλων τη συνεργασία ανάμεσα στις κατασκευαστικές εταιρίες των δύο ομίλων, Άκτωρ και Vnigaz, για την υλοποίηση του έργου του πετρελαιαγωγού. Φυσικά, το σχήμα αυτό δεν αποκλείεται να διευρυνθεί με τη συμμετοχή και άλλων εταιρειών.
Ενδιαφέρον για το έργο υπάρχει, φυσικά, και από την πλευρά των ομίλων J&P Άβαξ και ΓΕΚ. Ο πρώτος διαθέτει σημαντική εμπειρία στην κατασκευή υποδομών αυτής της κατηγορίας, καθώς η μητρική J&P Overseas έχει λάβει μέρος σε ανάλογα έργα στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Πολύ πιθανή είναι, όμως, και η συμμετοχή στο διαγωνισμό για την ανάθεση του έργου και από τον όμιλο της ΓΕΚ, ο οποίος για το λόγο αυτό σχεδιάζει να συνεργαστεί με ξένους οίκους.
Στην ίδια κατεύθυνση δείχνει να κινείται και ο όμιλος της Μηχανικής. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως τα τελευταία χρόνια η Μηχανική έχει αναπτύξει δραστηριότητες τόσο στη Ρωσία όσο και στη Βουλγαρία, γεγονός που ασφαλώς διευκολύνει πιθανή συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις για την από κοινού διεκδίκηση του σημαντικού έργου.
Αλλά και η ΑΕΓΕΚ, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και τα οποία ελπίζει να ξεπεράσει μετά τη συμφωνία με τον ινδικό οίκο DS Group, βρίσκεται στη «λίστα» των επίδοξων αναδόχων του έργου. Το μεγάλο ατού της ΑΕΓΕΚ είναι το γεγονός πως κατασκεύασε τον αγωγό μεταφοράς πετρελαίου Θεσσαλονίκης – Σκοπίων και συμμετείχε μαζί με τα Ελληνικά Πετρέλαια στην εταιρεία διαχείρισης του project. Επιπλέον, ο νέος βασικός μέτοχός της, η ινδική DS Constructions, διαθέτει σημαντική εμπειρία όσον αφορά την κατασκευή ενεργειακών υποδομών.
Εκτός, όμως, από τους μεγάλους ομίλους και εφόσον το επιτρέψουν οι όροι του διαγωνισμού, δεν αποκλείεται να λάβουν μέρος στο έργο και μικρότερες κατασκευαστικές εταιρίες που ειδικεύονται στην εκτέλεση αυτού του είδους τις υποδομές. Intrakat, ELTER και Γαντζούλας, εταιρείες που έχουν υλοποιήσει σημαντικό μέρος των δικτύων μεταφοράς φυσικού αερίου στη χώρα μας, δεν αποκλείεται –είτε αποτελώντας μέλος των υπό συγκρότηση κοινοπραξιών είτε ως υπεργολάβοι– να καταφέρουν να εξασφαλίσουν συμμετοχή στο μεγάλο κατασκευαστικό έργο.
Το έργο
Για την κατασκευή του αγωγού –δυναμικότητας τουλάχιστον 35 εκατ. τόνων ετησίως– αλλά και των αποθηκευτικών χώρων στα λιμάνια του Μπουργκάς και της Αλεξανδρούπολης, εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί τουλάχιστον € 1δισ. Ειδικότερα, εκτός από την κατασκευή του αγωγού, στα έργα περιλαμβάνονται σημαντικές παρεμβάσεις στα δύο λιμάνια. Θα κατασκευαστούν δεξαμενές αποθήκευσης στο Μπουργκάς 500 χιλ κυβ. μέτρα και στην Αλεξανδρούπολη 700 χιλ κυβ. μέτρα, δύο προβλήτες και αποβάθρες πρόσδεσης στο Μπουργκάς και δύο αποβάθρες στην Αλεξανδρούπολη.
Το αμέσως επόμενο βήμα μετά τη συμφωνία των μετόχων είναι η επικαιροποίηση των υφιστάμενων μελετών για το έργο και η εξεύρεση των τραπεζών που θα χρηματοδοτήσουν το έργο με τη μέθοδο του Project Finance. Θα ακολουθήσουν προκαταρκτικές επαφές για την υλοποίηση του αγωγού, ενώ οι διαγωνισμοί για το κατασκευαστικό κομμάτι, αναμένεται να βγουν στον αέρα, - εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά- το νωρίτερο το Καλοκαίρι.
Στόχος είναι να ξεκινήσουν τα έργα από το 2009 ώστε μέσα σε περίοδο δύο ετών ο αγωγός να είναι έτοιμος. Σημειώνεται ότι στις τριμερείς επαφές, είχε εξεταστεί η δυνατότητα να υπάρχει προτίμηση στις εταιρείες που προέρχονται από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό, καθώς προσκρούει στους κοινοτικούς κανόνες περί ανταγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται να υπάρξουν και συμπράξεις Ελλήνων και ξένων.