Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 11-Δεκ-2025 07:46

    Ανατροπές στις ναυτιλιακές ροές - Η Κίνα ανασχηματίζει τον παγκόσμιο χάρτη φορτίων

    Ανατροπές στις ναυτιλιακές ροές - Η Κίνα ανασχηματίζει τον παγκόσμιο χάρτη φορτίων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

    Η αναδιάταξη του κινεζικού εμπορίου μέσα στο 2025 έχει αρχίσει να αλλάζει αισθητά τον χάρτη των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς οι κινεζικές επιχειρήσεις κατευθύνουν μεγαλύτερο όγκο φορτίων προς αγορές της Ασίας και της Ευρώπης για να περιορίσουν τον αντίκτυπο των αμερικανικών δασμών.

    Παρά την πίεση που δημιούργησαν οι εμπορικές εντάσεις, η Κίνα επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, ανακατανέμοντας τις εξαγωγικές της ροές και διατηρώντας συνολική άνοδο στο εξωτερικό της εμπόριο.

    Τα στοιχεία της Γενικής Διοίκησης Τελωνείων δείχνουν ότι οι συνολικές εισαγωγές και εξαγωγές έφτασαν τα 41,21 τρισ. γουάν στο διάστημα Ιανουαρίου–Νοεμβρίου, σημειώνοντας αύξηση 3,6%, ενώ οι εξαγωγές ενισχύθηκαν κατά 6,2%, αποτυπώνοντας την ικανότητα της βιομηχανικής βάσης της χώρας να αναπροσαρμόζεται ταχύτατα.

    Η αύξηση των εμπορικών ροών προς το ASEAN και την Ευρωπαϊκή Ένωση υπογραμμίζει τη σταδιακή μετατόπιση του κινεζικού εμπορίου σε αγορές που θεωρούνται πιο προβλέψιμες ή λιγότερο εκτεθειμένες σε γεωπολιτικές τριβές.

    Οι συναλλαγές με τις χώρες του ASEAN έφτασαν τα 6,82 τρισ. γουάν, αυξημένες κατά 8,5%, καθιστώντας την περιφερειακή ένωση τον σημαντικότερο εμπορικό εταίρο της Κίνας.

    Παράλληλα, οι εμπορικές σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση ενισχύθηκαν κατά 5,4% στα 5,37 τρισ. γουάν. Στον αντίποδα, το εμπόριο με τις Ηνωμένες Πολιτείες υποχώρησε στα 3,69 τρισ. γουάν, καταγράφοντας πτώση 16,9%, εξέλιξη που αποδίδεται τόσο στους δασμούς όσο και στη συνειδητή επιλογή των κινεζικών εταιρειών να περιορίσουν την εξάρτηση από την αμερικανική αγορά.

    Η μετατόπιση αυτή έχει ήδη αφήσει το αποτύπωμά της στις ναυτιλιακές ροές και στα πρότυπα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η πλατφόρμα Xeneta επισημαίνει ότι τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ παραμένουν τα πλέον εκτεθειμένα στις διακυμάνσεις της κινεζικής εξαγωγικής πολιτικής, καθώς μεγάλο μέρος των εισαγωγών τους εξακολουθεί να προέρχεται από την Κίνα.

    Αντίθετα, τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής παρουσιάζουν μικρότερη εξάρτηση, χάρη σε ευρύτερο δίκτυο προμηθευτών από την υπόλοιπη Άπω Ανατολή. Αυτή η διαφοροποίηση επιτρέπει στην Ανατολική Ακτή να απορροφά αποτελεσματικότερα τις μεταβολές των ροών, ενώ θέτει σε πιο δύσκολη θέση τα μεγάλα λιμάνια της Δυτικής Ακτής, τα οποία βλέπουν μέρος των φορτίων να κατευθύνεται σε άλλες αγορές.

    Τα στοιχεία του Νοεμβρίου, όπου το συνολικό κινεζικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 4,1%, δείχνουν ότι η κινεζική εξαγωγική δραστηριότητα δεν επιβραδύνεται, αλλά διαμορφώνει νέο μοτίβο.

    Η ενίσχυση των ροών προς την Ευρώπη, τη Νοτιοανατολική Ασία και την Αφρική ερμηνεύεται από αναλυτές ως σταθερή προσπάθεια της Κίνας να εδραιώσει πολυκεντρικό εμπορικό προφίλ, μειώνοντας την εξάρτηση από μία μόνο αγορά-προορισμό.

    Οι μεταφορικές εταιρείες έχουν ήδη προσαρμοστεί, αναδιατάσσοντας χωρητικότητες σε γραμμές που παρουσιάζουν πιο σταθερή ζήτηση, όπως οι υπηρεσίες Far East–Europe και intra-Asia.

    Σε αυτό το περιβάλλον, η εμπορική εκεχειρία που συμφώνησαν ΗΠΑ και Κίνα στα τέλη Οκτωβρίου προσφέρει προσωρινό πλαίσιο σταθερότητας. Η αναστολή των νέων λιμενικών τελών για ένα έτος αφαιρεί ένα σημαντικό κόστος από τις ναυτιλιακές εταιρείες και περιορίζει τον κίνδυνο αιφνίδιων επιχειρησιακών ανατροπών.

    Παρότι η συμφωνία δεν αίρει τις δομικές αντιθέσεις ανάμεσα στις δύο οικονομίες, δημιουργεί ένα περιθώριο προβλεψιμότητας που επιτρέπει στις εταιρείες να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους σε Transpacific και Far East–Europe δρομολόγια.

    Οι αλλαγές στις ροές οδηγούν και σε σταδιακή επαναξιολόγηση των δικτύων από τις μεγάλες ναυτιλιακές συμμαχίες. Η σταθερή άνοδος των εξαγωγών προς Ευρώπη και Ασία ωθεί αρκετούς μεταφορείς να ενισχύουν τις γραμμές που διατηρούν με κόμβους όπως η Σιγκαπούρη, το Ρότερνταμ, η Αμβέρσα, ο Πειραιάς και η Βαλένθια.

    Παράλληλα, λιμάνια της Ινδίας και της Μέσης Ανατολής εξελίσσονται σε ενδιάμεσους σταθμούς για φορτία που παλαιότερα κατευθύνονταν απευθείας σε αμερικανικούς προορισμούς. Αυτή η αναδιάταξη δεν αλλάζει απλώς τις εμπορικές ισορροπίες, αλλά διαμορφώνει νέα πρότυπα κατανάλωσης χωρητικότητας στις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ