Τετάρτη, 12-Νοε-2025 09:30
Η Κίνα οικοδομεί "σκιώδη στόλο" για τη μεταφορά ρωσικού LNG που βρίσκεται στη μαύρη λίστα
Η Κίνα εντείνει τις προσπάθειές της να εισάγει ρωσικό φυσικό αέριο το οποίο έχει υποστεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ, δημιουργώντας τις βάσεις για έναν εγχώριο "σκιώδη στόλο" πλοίων που μπορούν να μεταφέρουν το υπερ-ψυχθέν καύσιμο και να παρακάμπτουν τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί σε έναν από τους κορυφαίους κλάδους της ρωσικής οικονομίας.
Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ενέργειας στον κόσμο διαθέτει άφθονο -και συχνά φθηνότερο- φυσικό αέριο που μεταφέρεται μέσω αγωγών. Ωστόσο, αυτές οι εναλλακτικές θαλάσσιες αγορές αποτελούν ένα μέσο περαιτέρω διαφοροποίησης του εφοδιασμού, ενισχύοντας παράλληλα τους δεσμούς με τη Ρωσία. Ο Βλαντιμίρ Πούτιν έχει καταστήσει το LNG βασικό στοιχείο των μελλοντικών σχεδίων της Ρωσίας για τις εξαγωγές ενέργειας, και η χώρα έχει απόλυτη ανάγκη από πρόθυμους αγοραστές.
Αν και η προσπάθεια βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, οι κινήσεις και η ιδιοκτησία των δεξαμενόπλοιων στην Κίνα αρχίζουν να αντικατοπτρίζουν τα πρότυπα που παρατηρούνται στο ρωσικό πετρέλαιο και στο LNG, όπου έχει δημιουργηθεί ένας σκιώδης στόλος για να αντισταθμίσει την απώλεια των πωλήσεων μέσω αγωγών προς την Ευρώπη.
Το δεξαμενόπλοιο LNG CCH Gas, που μεταφέρει φορτίο από τη Ρωσία που βρίσκεται στη μαύρη λίστα, κρύβει τη θέση του καθώς πλησιάζει σε ένα κινεζικό λιμάνι, σύμφωνα με δορυφορικά και ναυτιλιακά δεδομένα. Ο καταχωρημένος ιδιοκτήτης του, η CCH-1 Shipping Co., έχει διεύθυνση στο Χονγκ Κονγκ που είναι η ίδια με την εταιρεία Samxin Secretarial Services Ltd. — μια συνήθης πρακτική για εταιρείες που επιδιώκουν να αποκρύψουν την πραγματική ιδιοκτησία καθώς εμπορεύονται καύσιμα από το Ιράν ή τη Ρωσία.
Ένα άλλο πλοίο LNG, που πρόσφατα μετονομάστηκε σε Kunpeng, εμφανίστηκε κοντά στη Σιγκαπούρη με παρόμοια δομή — αδιαφανή και επομένως εξαιρετικά ασυνήθιστη για τον κλάδο, ο οποίος απαιτεί εξειδικευμένες τεχνικές δεξιότητες και τείνει να συγκεντρώνεται σε μια μικρή ομάδα ιδιοκτητών. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων ναυτιλίας Equasis, νωρίτερα φέτος μεταβίβασε την ιδιοκτησία και τη διαχείρισή του σε ελάχιστα γνωστές εταιρείες στην Κίνα και τις Νήσους Μάρσαλ. Οι διευθύνσεις συνδέονται με εταιρείες που έχουν εμπορευτεί άλλα καύσιμα που περιλαμβάνονται στη μαύρη λίστα.
Η Ρωσία κατασκευάζει τον δικό της "σκιώδη στόλο" LNG από πέρυσι, συγκεντρώνοντας πάνω από μια ντουζίνα πλοίων που είναι νηολογημένα σε εικονικές εταιρείες από τη Ρωσία έως την Ινδία. Αυτό συμβαίνει επίσης την ώρα που οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Ευρώπης ασκούν μεγαλύτερη πίεση στους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου λόγω της εισβολής της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022.
Η δημιουργία ενός σκιώδους στόλου για το LNG δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα πλοία που μεταφέρουν το καύσιμο -162C (-260F) — το οποίο χρησιμοποιείται σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θέρμανσης — απαιτούν πιο σύνθετη τεχνολογία για τη φόρτωση και τη μεταφορά σε σύγκριση με άλλα προϊόντα. Και ενώ σήμερα υπάρχουν σχεδόν 8.000 πετρελαιοφόρα διαφόρων μεγεθών, ολόκληρη η βιομηχανία LNG αριθμεί περίπου 800, γεγονός που σημαίνει ότι η απόκρυψη της θέσης τους είναι δύσκολη.
Η Κίνα θα επιτρέψει σε ιδιώτες επενδυτές να κατέχουν μερίδια άνω του 10% σε ορισμένα σιδηροδρομικά και ενεργειακά έργα που χρηματοδοτήθηκαν κυρίως από κρατικά κεφάλαια, χωρίς να θέτει ουσιαστικά κανένα όριο στη συμμετοχή μη κρατικών φορέων στις επιχειρήσεις.
Οι πρακτικές "γρήγορης δανειοδότησης και ανάκτησης" εξαπλώνονται στην Κίνα, καθώς οι τράπεζες υφίστανται άνευ προηγουμένου πίεση να επιτύχουν τους στόχους που έχει θέσει η κυβέρνηση και οι οποίοι δεν μπορούν να επιτευχθούν με βάση την πραγματική ζήτηση. Τα δάνεια υπογραμμίζουν μια σημαντική πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής καθώς η οικονομία της Κίνας επιβραδύνεται: Μπορούν να κάνουν τα κεφάλαια φθηνότερα και πιο άφθονα, αλλά δεν μπορούν να αναγκάσουν τους πολίτες να δανειστούν, να ξοδέψουν ή να επενδύσουν.
Η Βραζιλία και η Κίνα έχουν υποστηρίξει από κοινού τη δράση για το κλίμα τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να μειώσουν τη δική τους ευπάθεια στο κλίμα και να αναδείξουν το διεθνές προφίλ τους. Με τον Ντόναλντ Τραμπ να αποσύρεται από την παγκόσμια συνεργασία και τον κόσμο να αναζητά νέες πηγές ηγεσίας, η στιγμή τους έχει έρθει.