Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 15-Οκτ-2025 09:30

    Σούπερ μάρκετ: Πρωταγωνίστρια η ιδιωτική ετικέτα στις μειώσεις τιμών σε 2.180 προϊόντα - Η λίστα

    Στα απορρυπαντικά οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ξανθής Γούναρη

    Γέμισε -και με το παραπάνω- το κυβερνητικό "καλάθι" προκειμένου να στηριχθεί το "αφήγημα" για γενναίες μειώσεις σε βασικά είδη διατροφής και καταναλωτικά προϊόντα καθημερινής ανάγκης. Πλην όμως το βάρος το σηκώνει η ιδιωτική ετικέτα. Πάνω από 6 στα 10 προϊόντα που εντάσσονται στη νέα πρωτοβουλία μείωσης τιμών στα σούπερ μάρκετ αφορούν δικά τους σήματα, με τους μεγάλους προμηθευτές επωνύμων προϊόντων να αρκούνται στον δεύτερο ρόλο. Από τους συνολικά 2.180 κωδικούς που συμμετέχουν, οι 1.356 είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έναντι 824 επώνυμων, ενώ η μέση μείωση ανέρχεται στο 8%.

    Η πρωτοβουλία, που ανακοινώθηκε σήμερα από τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο μετά από συνάντηση με τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας Απόστολο Πεταλά, ξεπερνά σημαντικά τον αρχικό στόχο και καλύπτει τόσο τρόφιμα (1.074 κωδικοί) όσο και μη τρόφιμα (1.106 κωδικοί).

    Οι μειώσεις στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κυμαίνονται από 4% έως 23%, ενώ στα επώνυμα προϊόντα οι εκπτώσεις φτάνουν έως και 35% σε επιλεγμένες περιπτώσεις.

    Στα τρόφιμα μικρότερη η διαφορά

    Η υπεροχή της ιδιωτικής ετικέτας είναι λιγότερο έντονη στην κατηγορία των τροφίμων, όπου από τους 1.074 κωδικούς οι 583 αφορούν ιδιωτική ετικέτα (54%) και οι 491 επώνυμα προϊόντα (46%). Η μικρότερη διαφορά οφείλεται στην ισχυρή παρουσία μεγάλων πολυεθνικών σε βασικές κατηγορίες. Χαρακτηριστικά, στο εμφιαλωμένο νερό μόνο ένας κωδικός είναι ιδιωτικής ετικέτας έναντι 20 επώνυμων, στους χυμούς η αναλογία είναι 7 προς 28, στα ζυμαρικά 13 προς 25 και στα γαλακτοκομικά 4 προς 19.

    Αντίθετα, η ιδιωτική ετικέτα κυριαρχεί στα σνακ (30 κωδικοί έναντι 6 επώνυμων), στα διάφορα τρόφιμα (162 έναντι 64), στα γλυκά και σοκολάτες (90 έναντι 68) και στα αλλαντικά (41 έναντι 21). Σε κατηγορίες όπως τα κατεψυγμένα τρόφιμα (46 προς 43) και τα προϊόντα άρτου (27 προς 30) PL και επώνυμα έχουν σχεδόν ισοδύναμη παρουσία.

    Κυριαρχία ιδιωτικής ετικέτας στα μη τρόφιμα

    Σε ό,τι αφορά τα είδη νοικοκυριού το Private Label πρωταγωνιστεί. Για παράδειγμα, οι 496 κωδικοί είναι ιδιωτικής ετικέτας έναντι μόλις 95 επώνυμων προϊόντων. Στα απορρυπαντικά, οι 120 κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας συνοδεύονται από 48 επώνυμα, ενώ στα είδη προσωπικής υγιεινής οι 86 κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας αντιστοιχούν σε 150 επώνυμα προϊόντα.

    Ποια προϊόντα συμμετέχουν

    Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη συμμετοχή είναι τα είδη νοικοκυριού με 591 κωδικούς (μειώσεις 3%-10%), τα είδη προσωπικής υγιεινής με 236 κωδικούς (3%-13%), τα διάφορα τρόφιμα με 226 κωδικούς (3%-14%) και τα απορρυπαντικά/καθαριστικά με 168 κωδικούς (3%-30%).

    Σημαντικές μειώσεις καταγράφονται επίσης στα γλυκά/σοκολάτες (158 κωδικοί), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (89 κωδικοί), στα αλλαντικά (62 κωδικοί με εκπτώσεις έως 30% σε επώνυμα), στα προϊόντα άρτου (57 κωδικοί με μειώσεις έως 20%) και στα είδη πρωινού/δημητριακά (56 κωδικοί με εκπτώσεις έως 23% σε επώνυμα προϊόντα).

    Μεγάλοι προμηθευτές στην πρωτοβουλία

    Παρά την κυριαρχία της ιδιωτικής ετικέτας, στην πρωτοβουλία συμμετέχουν και μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες. Η Coca-Cola 3E εντάσσει 145 κωδικούς συνολικά (αναψυκτικά, εμφιαλωμένο νερό, χυμούς και σνακς), η Unilever 73 κωδικούς σε απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής, η Procter & Gamble 41 κωδικούς, ενώ συμμετέχουν και οι Nestlé, Mars, Mondelez, Barilla και Colgate-Palmolive.

    Από τις ελληνικές εταιρείες ξεχωρίζουν η Δέλτα με 35 κωδικούς, η Elbisco με 30, τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία με 26, η Ελγέκα με 41, η Αφοί Χαϊτόγλου με 24 και η Μπάρμπα Στάθης με 32 κωδικούς.

    Πίεση στην αγορά

    Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος υπογράμμισε ότι "στοχεύουμε στη διασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού και ταυτόχρονα πιέζουμε την αγορά με κάθε νόμιμο τρόπο να μειώσει το μεσοσταθμικό της κέρδος, προς όφελος της κοινωνίας και ιδιαίτερα όσων δοκιμάζονται", προσθέτοντας ότι πρόκειται για "μια θετική και αναγκαία πρωτοβουλία, που θέλουμε να επεκταθεί ακόμα περισσότερο".

    Ο αριθμός των προϊόντων ξεπερνά σημαντικά τον αρχικό στόχο, ενώ ο υπουργός ανακοίνωσε ότι ξεκινά τις επόμενες ημέρες η διαβούλευση για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς, με την οποία "ενισχύεται ο ελεγκτικός μηχανισμός και αποσαφηνίζεται πλήρως το νομικό πλαίσιο".

    Ανταπόκριση στο κάλεσμα

    Ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας Απόστολος Πεταλάς τόνισε ότι "το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων που αποτελείται από όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σε συνεργασία με ορισμένους προμηθευτές, τα θεσμικά τους όργανα, τον ΕΣΒΕΠ και τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Τροφίμων, ανταποκρίνονται στο κάλεσμα αυτό για τους καταναλωτές, για την κοινωνία, τα νοικοκυριά και ιδιαίτερα για τα ευάλωτα νοικοκυριά".

    "Είναι μια συνεχής προσπάθεια της επιχειρηματικής κοινότητας, σε συνεργασία με την Πολιτεία και το Υπουργείο Ανάπτυξης, να μπορεί να προσφέρει προϊόντα σε άριστη ποιότητα και στην καλύτερη δυνατή τιμή", πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι "αυτό είναι μια συνεχής δέσμευση, παρά τις δυσκολίες που δημιουργούν η πληθωριστική κρίση, η ενεργειακή κρίση και οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής στην επάρκεια τροφίμων διεθνώς".

    Δείτε τη λίστα των κωδικών δεξιά, στη στήλη Σχετικά Αρχεία

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡXEIA

    ΚΩΔΙΚΟΙ - 15-10-2025 (39 KB)

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ