Τετάρτη, 24-Σεπ-2025 15:42
CT 2025- Οι τρεις προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί η βιομηχανία στον κατασκευαστικό κλάδο στην Ελλάδα

Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες από την ανάπτυξη των κατασκευών για τις ελληνικές βιομηχανίες συζητήθηκαν στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2025, που λαμβάνει χώρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο.
Αντώνης Καραδελόγλου, CEO, SIDENOR: ζητάμε από την Ε.Ε. μέτρα προστασίας της ευρωπαϊκής χαλυβουργίας για υγιείς όρους ανταγωνισμού
Μέτρα προστασίας της ευρωπαϊκής χαλυβουργίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση ζήτησε ο διευθύνων σύμβουλος της SIDENOR, Αντώνης Καραδελόγλου, σημειώνοντας ότι τα ευρωπαϊκά εργοστάσια λειτουργούν μόνο στο 60% της δυναμικότητάς τους, την ώρα που απαιτείται να λειτουργούν τουλάχιστον στο 80% για να είναι βιώσιμα.
"Δεν ζητάμε προνομιακή μεταχείριση, αλλά να υπάρχουν υγιείς όροι ανταγωνισμού" είπε, αναφέροντας ότι μεταξύ των αιτημάτων του κλάδου είναι να υπάρξει "λελογισμένος όγκος εισαγωγών χάλυβα στην Ευρώπη, ανάλογα με τη ζήτηση", να επιβάλλεται φόρος για τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα και στις εισαγωγές και να υπάρχει σήμανση για την χώρα κατασκευής με βάση το πού γίνεται η χύτευση του υλικού. Για αυτό σημείωσε ότι στην Ιταλία, για παράδειγμα, εισάγονται σχεδόν έτοιμα προϊόντα από την Κίνα και την Ινδία, που στη συνέχεια παρουσιάζονται ως ιταλικά.
Αναφέρθηκε επίσης στο υψηλό ενεργειακό κόστος που πληρώνουν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, σε αντίθεση με αυτές των τρίτων χωρών, αλλά και στη μείωση της ζήτησης στην Ευρώπη, που εν πολλοίς πηγάζει από την κρίση στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Απαντώντας στο ερώτημα για το πώς η SIDENOR απαντά στις προκλήσεις, ο κ. Καραδελόγλου αναφέρθηκε στις επενδύσεις σε σύγχρονο εξοπλισμό, την ανάπτυξη νέων προϊόντων που μειώνουν το κόστος για τον πελάτη, την ανακύκλωση σκραπ και την χρήση ενέργειας από ΑΠΕ.
Ιωάννης Μάνεσης, Principal, ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ: σχεδιάζονται νέες επενδύσεις με στόχο την αντικατάσταση του φυσικού αερίου με υδρογόνο τα επόμενα 5 χρόνια
Ο Ιωάννης Μάνεσης, Principal της ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, επισήμανε ότι η ελληνική χαλυβουργία στο σύνολό της είναι κατεξοχήν πράσινη βιομηχανία.
"Επενδύουμε και προσπαθούμε να καινοτομούμε σε τεχνολογικές βελτιώσεις για να εξοικονομούμε ενέργεια όπου μπορούμε" είπε ο κ. Μάνεσης, σημειώνοντας ότι η ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ έχει έναν πολύ καθαρό και υγιή ισολογισμό, ώστε να μπορεί να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις.
Μία από αυτές αφορά στην κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου 32MW, το οποίο θα προσφέρει 100% πράσινη ενέργεια την ώρα που δουλεύει ο κλίβανος. Παράλληλα, σχεδιάζονται επενδύσεις για την επόμενη πενταετία με στόχο να αντικατασταθεί το φυσικό αέριο με υδρογόνο, όπου αυτό είναι εφικτό. Τόνισε επίσης ότι ο περισσότερος κόσμος χρησιμοποιεί ακόμα το κάρβουνο, καθώς αποτελεί το πιο φθηνό καύσιμο. Χαρακτήρισε, δε, απαραίτητο, να αποφασίσει η Ευρώπη τι μέτρα θα πάρει για να μπορέσει η βιομηχανία να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό, προσθέτοντας ότι ο στόχος για net zero το 2050 δεν φαντάζει αυτή τη στιγμή πολύ ώριμος.
Σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στα επιχειρηματικά πάρκα, ο κ. Μάνεσης υπογράμμισε ότι ο νόμος του 2022 έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα, οδηγώντας σε καταδυνάστευση των βιομηχανιών. Συμπλήρωσε ότι το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο είναι εκτός πραγματικότητας και δεν μπορεί να διατηρηθεί.
Δημήτρης Χανής, CEO, Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ: διπλασιάσαμε το προσωπικό μας σε 4 χρόνια - Επενδύουμε στην απανθρακοποίηση από το 2012
Για την πρόκληση του να τροφοδοτήσει τον κατασκευαστικό κλάδο με τα απαραίτητα προϊόντα μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΗΡΑΚΛΗΣ Δημήτρης Χανής. Για να καταφέρει ο Όμιλος να ανταποκριθεί στις ανάγκες αυτές χρειάστηκε να προχωρήσει σε πλήθος ενεργειών με σημαντικότερη την αύξηση του προσωπικού της, το οποίο από 600 άτομα το 2021 διπλασιάστηκε στα 1200 άτομα το 2025, χωρίς να περιλαμβάνεται σε αυτόν τον αριθμό ο αντίκτυπος των εξαγορών.
Ο κ. Χανής τόνισε ότι το 30% του προσωπικού προσελήφθη μέσα στους τελευταίους 18 μήνες. Πρόκειται κυρίως για ανειδίκευτους και φοιτητές που πρόσφατα αποφοίτησαν. Επίσης, η εταιρεία αύξησε τις παροχές προς το προσωπικό της, ενώ προσέλκυσε εργαζόμενους μέσω της συνεργασίας με τη ΔΥΠΑ.
Όσον αφορά την πρόκληση της απανθρακοποίησης, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, σχολίασε πως επηρεάζει άμεσα την τσιμεντοβιομηχανία. Η ΗΡΑΚΛΗΣ είχε ξεκινήσει ήδη από το 2012 και το 2013 να επενδύει στη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος και μόνο ως θετική μπορεί να χαρακτηριστεί η επένδυση αυτή.
Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ΗΡΑΚΛΗΣ βρίσκεται σε κάθε στάδιο της παραγωγικής διαδικασίας, δηλαδή από το λατομείο, την παραγωγή, τη συνταγή, τη χρήση των καυσίμων και το ενεργειακό μείγμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η εταιρεία να παράγει τσιμέντο με μείον 25% εκπομπές άνθρακα συγκριτικά με την προηγούμενη πενταετία, ενώ χρησιμοποιεί κατά την παραγωγική διαδικασία και Απόβλητα Εκσκαφών Κατασκευών & Κατεδαφίσεων (ΑEKK).
Σέργιος Σαραφόπουλος, Γενικός Διευθυντής Ελλάδας, ΤΙΤΑΝ: με το Green Procurement, τα "πράσινα" υλικά μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία βιώσιμων κτιρίων και πόλεων
Ο Σέργιος Σαραφόπουλος, γενικός διευθυντής Ελλάδας, ΤΙΤΑΝ, αναφέρθηκε στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες από την ανάπτυξη των κατασκευών για τις ελληνικές βιομηχανίες.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι προκλήσεις ανταγωνιστικότητας και κόστους σχετίζονται άρρηκτα με τους στόχους για την "πράσινη μετάβαση". "Μια πρόκληση αποτελεί ο φόρος διοξειδίου του άνθρακα, ο οποίος σημαίνει για την τσιμεντοβιομηχανία ότι τα επόμενα 2-3 χρόνια θα έχουμε σημαντική επίπτωση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη γενικά, γεγονός που βάζει σε κίνδυνο τις εξαγωγές. Η Ελλάδα εξάγει το 50% της παραγωγής τσιμέντου και γι' αυτό επιθυμία δική μας και της κυβέρνησης είναι να ζητήσουμε από τις Βρυξέλλες έναν μηχανισμό στήριξης των εξαγωγών. Είναι πολύ σημαντικό, επίσης, οι τελωνειακές αρχές να επιβάλλουν φόρο σε τρίτες χώρες που δεν έχουν μειωμένες εκπομπές ρύπων", δήλωσε.
Σχετικά με τις μειώσεις στις εκπομπές ρύπων της ΤΙΤΑΝ, ο Σέργιος Σαραφόπουλος, δήλωσε πως "τα τελευταία 3 χρόνια μειώσαμε κατά 15% τις εκπομπές ρύπων αντικαθιστώντας τες με εναλλακτικά καύσιμα".
"Ο αριθμός αυτός μπορεί να φτάσει και το 80% με την αξιοποίηση των εναλλακτικών καυσίμων και τη βοήθεια της Πολιτείας με τη σταδιακή διαχείριση των αποβλήτων.
Επίσης, τη βοήθεια της Πολιτείας τη χρειαζόμαστε, ώστε να γίνει η χρήση του Green Procurement, ένα πλαίσιο πράσινων προμηθειών, ώστε αυτά τα πράσινα υλικά να συμβάλλουν στη δημιουργία βιώσιμων κτιρίων και συνεπώς βιώσιμων πόλεων" προσέθεσε.
Ο γενικός διευθυντής Ελλάδας ΤΙΤΑΝ σχολίασε και την ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών, τονίζοντας ότι οικονομικοί πόροι υπάρχουν και πως είναι ανάγκη να βρεθούν ανθρώπινοι πόροι. "Η αναβάθμιση των τεχνολογιών, των προϊόντων και των θέσεων εργασίας, είναι επενδύσεις αναγκαίες και χρήζουν επιτάχυνσης. Οι συνεργασίες με συναφείς κλάδους και οι αδειοδοτήσεις επενδύσεων είναι επιτακτική ανάγκη να γίνουν. Όλα αυτά συχνά καθυστερούν λόγω υποστελέχωσης. Ωστόσο, έχουν γίνει πολλά έργα μέχρι σήμερα, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης ή η γραμμή 4 στο μετρό της Αθήνας. Τα έργα υποδομών θα γίνουν, διότι ακούμε πως υπάρχουν οι ανάλογοι πόροι. Το κρίσιμο είναι οι ανθρώπινοι πόροι. Να βρούμε νέους τεχνίτες, νέες σχολές και κίνητρα, ώστε να φέρουμε, μαζί με την Πολιτεία, τους νέους στη βιομηχανία", κατέληξε o Σέργιος Σαραφόπουλος.
Σωκράτης Μπαλτάς, πρόεδρος, ReDePlan Consultants: η ανάπτυξη της βιομηχανίας απαιτεί την οργανωμένη χωροθέτηση σε επιχειρηματικά πάρκα
Η οργανωμένη χωροθέτηση αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη της βιομηχανίας τόνισε ο Σωκράτης Μπαλτάς, πρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρείας ReDePlan Consultants.
"Οι φυσικές υποδομές πρέπει να πλαισιώνονται από θεσμικές υποδομές" τόνισε, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι "η βιομηχανία έχει ανάγκη από τις "υποδομές της γειτονιάς"", όπως ένα επαρκές οδικό δίκτυο, χωροταξικό σχεδιασμό για τον αυτό σκοπό, σχεδιασμό διαχείρισης ακαθάρτων και ομβρίων υδάτων. "Όλα αυτά μόνο τα επιχειρηματικά πάρκα μπορούν να τα προσφέρουν" είπε και προσέθεσε ότι αποτελούν προϋποθέσεις ώστε να επιτευχθεί η βιομηχανική συμβίωση, η κυκλικότητα της παραγωγής, οι συνέργειες και η αντιμετώπιση των προκλήσεων των ESG.
"Γίνονται βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά πρέπει να επιδιώξουμε περισσότερη χρηματοδότηση, συνέργειες και βούληση" είπε αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι σήμερα στην Ελλάδα τα 48 επιχειρηματικά πάρκα που λειτουργούν καλύπτουν συνολική έκταση 70-75 χιλιάδων στρεμμάτων, την ώρα που μόνο στην Κεντρική Μακεδονία οι μονάδες μεταποίησης καλύπτουν έκταση περίπου 150 χιλιάδες στρέμματα.
"Αυτό είναι ενδεικτικό του μεγέθους του προβλήματος" σημείωσε ο κ. Μπαλτάς, που πρότεινε ένα κομμάτι του νέου επενδυτικού ταμείου για τις υποδομές να δοθεί και για την ανάπτυξη και αναβάθμιση των επιχειρηματικών πάρκων.