Πέμπτη, 27-Μαρ-2025 07:30
Νέα διεθνής συνεργασία του MIT με ναυτιλιακούς οργανισμούς και εταιρίες για την ανάπτυξη πυρηνικών τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Μια νέα διεθνής συνεργασία ενώνει το MIT και ηγέτες της ναυτιλιακής βιομηχανίας για την ανάπτυξη τεχνολογιών πυρηνικής πρόωσης, εναλλακτικών καυσίμων, στρατηγικών λειτουργίας βασισμένων σε δεδομένα και άλλων καινοτόμων λύσεων.
Κάθε χρόνο, μεταφέρονται περίπου 11 δισεκατομμύρια τόνοι αγαθών, ή περίπου 1,5 τόνοι ανά άτομο παγκοσμίως, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου κατά όγκο.
Η διεθνής στόλος εμπορικών πλοίων αριθμεί περίπου 110.000 πλοία. Αυτά τα πλοία, καθώς και τα λιμάνια που τα εξυπηρετούν, είναι σημαντικοί συντελεστές στην τοπική και παγκόσμια οικονομία — και ταυτόχρονα σημαντικοί παράγοντες εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου.
Αυτή η νέα διεθνής συνεργασία, στοχεύει να αντιμετωπίσει τις εκπομπές που βλάπτουν το κλίμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ υποστηρίζει τις προσπάθειες για φιλική προς το περιβάλλον λειτουργία, σύμφωνα με τους στόχους αποανθρακοποίησης που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός.
"Πρόκειται για μια συνεργασία που γίνεται την κατάλληλη στιγμή με βασικούς παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας και με μια τολμηρή και διεπιστημονική ερευνητική ατζέντα που θα καθιερώσει νέες τεχνολογίες και πρότυπα βασισμένα σε δεδομένα", δηλώνει ο Θέμης Σάψις, καθηγητής Ναυτικής Τεχνολογίας στο MIT και διευθυντής του Κέντρου Ωκεάνιων Ερευνών του MIT.
"Σκοπός είναι να φέρουμε το καλύτερο από το MIT σε τομείς-κλειδιά για τη ναυτιλία, όπως η πυρηνική τεχνολογία για εμπορικές εφαρμογές, η αυτόνομη λειτουργία και οι μέθοδοι τεχνητής νοημοσύνης, η βελτιωμένη υδροδυναμική και ο σχεδιασμός πλοίων, η κυβερνοασφάλεια και η κατασκευή".
Το νέο MIT Maritime Consortium (MC), το οποίο συντονίζεται από τον Θέμη Σάψι και τη Φωτεινή Χριστία, καθηγήτρια Κοινωνικών Επιστημών στο MIT και διευθύντρια του Ινστιτούτου για Δεδομένα, Συστήματα και Κοινωνία (IDSS), συγκεντρώνει συνεργάτες του MIT από διάφορα τμήματα του πανεπιστημίου, όπως το Κέντρο Ωκεάνιων Ερευνών του Τμήματος Μηχανικής, το IDSS, το Τμήμα Πυρηνικής Επιστήμης και Μηχανικής, το Τμήμα Πολιτικών και Περιβαλλοντικών Μηχανικών, το MIT Sea Grant και άλλα, με μια διεθνή κοινότητα εμπειρογνωμόνων της βιομηχανίας.
Τα ιδρυτικά μέλη του Maritime Consortium είναι το Αμερικανικό Γραφείο Ναυτιλίας (ABS), η Capital Clean Energy Carriers Corp. και η HD Korea Shipbuilding and Offshore Engineering. Τα μέλη καινοτομίας περιλαμβάνουν τις Foresight-Group, Navios Maritime Partners L.P., Singapore Maritime Institute και Dorian LPG.
"Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι προκλήσεις που καμία εταιρεία ή οργανισμός δεν μπορεί να επιλύσει μόνος του", λέει η Φωτεινή Χριστία.
"Η λύση απαιτεί σχεδόν κάθε επιστημονικό κλάδο από τη Σχολή Μηχανικών, καθώς και αλγορίθμους βασισμένους σε δεδομένα και τεχνητή νοημοσύνη, καθώς και πολιτική και κανονισμούς — είναι ένα πραγματικό πρόβλημα του MIT".
Οι ερευνητές θα εξετάσουν νέους σχεδιασμούς για πυρηνικά συστήματα που να είναι συμβατοί με τις τεχνοοικονομικές ανάγκες και περιορισμούς της εμπορικής ναυτιλίας, τη σκοπιμότητα και περιβαλλοντική βιωσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων, νέους αλγορίθμους βασισμένους σε δεδομένα και αυστηρά κριτήρια αξιολόγησης για αυτόνομα πλοία, την ανίχνευση ανωμαλιών και την υλοποίηση κατασκευής μέσω εκτύπωσης 3D για την παραγωγή εξαρτημάτων επί των πλοίων.
Οι συνεργάτες θα συμβουλεύουν επίσης για τις ερευνητικές προτεραιότητες σχετικά με τα πρότυπα που βασίζονται σε δεδομένα για τις προτεραιότητες του MIT γύρω από το κλίμα, τη βιωσιμότητα και την τεχνητή νοημοσύνη.
Το MIT είναι ηγετικό κέντρο ναυτικής έρευνας και σχεδιασμού εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα και αναγνωρίζεται διεθνώς για τις συνεισφορές του στην υδροδυναμική, τη μηχανική και δυναμική των πλοίων, το σχεδιασμό των προπελών και τον συνολικό σχεδιασμό των πλοίων, καθώς και για το μοναδικό εκπαιδευτικό του πρόγραμμα για αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, το Naval Construction and Engineering Program.
Οι σύγχρονες έρευνες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επιστήμης και μηχανικής των ωκεανών, με σημαντικές προσπάθειες στη μηχανική των ρευστών και την υδροδυναμική, την ακουστική, την offshore μηχανική, τη ναυτική ρομποτική και τους αισθητήρες, καθώς και την ανίχνευση και πρόβλεψη του ωκεανού.
Το κονσόρτσιουμ θα λανσάρει πολλαπλά ερευνητικά έργα που θα επικεντρωθούν σε προκλήσεις από διάφορες πλευρές, όλες ενωμένες από τις τελευταίες τεχνικές ανάλυσης δεδομένων και υπολογιστικών μεθόδων.
Οι συνεργάτες θα ερευνήσουν νέους σχεδιασμούς και μεθόδους που βελτιώνουν την απόδοση και μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, θα εξετάσουν τη σκοπιμότητα εναλλακτικών καυσίμων και θα προχωρήσουν στη λήψη αποφάσεων μέσω δεδομένων, κατασκευής και υλικών, υδροδυναμικής απόδοσης και κυβερνοασφάλειας.
"Αυτό το κονσόρτσιουμ συγκεντρώνει έναν ισχυρό συνδυασμό σημαντικών εταιρειών που, από κοινού, έχουν τη δυνατότητα να διαμορφώσουν τη ναυτιλία παγκοσμίως", λέει ο Κρίστοφερ Τζ. Βιερνίκι, πρόεδρος και CEO του ABS.
"Η δύναμη και η μοναδικότητα του κονσόρτσιουμ είναι τα μέλη του, που είναι όλοι οργανισμοί παγκόσμιας κλάσης και πραγματικοί διαφοροποιητές. Η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε την εμπειρία και την τεχνογνωσία των μελών, σε συνδυασμό με την τεχνολογική εμβέλεια του MIT, δημιουργεί πραγματική ώθηση για την πρόοδο", προσθέτει.
"Εκτός από την έρευνα βασικών εμποδίων, φραγμών και κενών γνώσεων στην πρόκληση των εκπομπών, το κονσόρτσιουμ ελπίζει να επιτρέψει την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών και πολιτικών που θα είναι κλειδί για τη μελλοντική πρόοδο".