Κυριακή, 18-Αυγ-2024 08:10
ΣΔΙΤ: Πατάνε γκάζι οι συμπράξεις του δημοσίου με ιδιώτες

Του Νίκου Ρουσάνογλου
Ανεβάζουν στροφές οι διαγωνισμοί έργων ΣΔΙΤ, καθώς μια σειρά από έργα που έχουν δημοπρατηθεί την τελευταία διετία έχουν αρχίσει να ωριμάζουν και βρίσκονται σε διάφορα στάδια προόδου, κάτι που γεννά αισιοδοξία για πολλαπλασιασμό των υπογραφών νέων συμβάσεων έως το τέλος του έτους.
Πριν από μερικές ημέρες υποβλήθηκε δεσμευτική προσφορά για το έργο ΣΔΙΤ της κατασκευής και διαχείρισης της δεύτερης μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για σύμβαση ύψους 200 εκατ. ευρώ, που θα προχωρήσει στη διαδικασία της υπογραφής σύμβασης από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή-ΤΙΤΑΝ. Το συγκεκριμένο έργο θα καλύψει τις ανάγκες 10 δήμων της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης και έχει χωροθετηθεί σε έκταση 150-200 στρεμμάτων, κοντά στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Στο αρχικό στάδιο της εκδήλωσης ενδιαφέροντος είχαν συμμετάσχει επίσης η Intrakat και οι κοινοπραξίες Άβαξ-MORE (Motor Oil)-Θαλής, Μυτιληναίος-Μεσόγειος, Intrakat και Ηλέκτωρ-Άκτωρ Παραχωρήσεις.
Τον προσεχή Σεπτέμβριο αναμένεται να υποβληθούν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, ύστερα από σχεδόν τέσσερα χρόνια (!) και για την κατασκευή φοιτητικών εστιών για λογαριασμό του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Το έργο των 107 εκατ. ευρώ διεκδικούν ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Intrakat, Άκτωρ Παραχωρήσεις και η κοινοπραξία της Α.Τ.Ε.Σ.Ε. με τον όμιλο Metlen (Μυτιληναίος). Επίσης, επαναπροκηρύχθηκε ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ύψους 105,4 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη φοιτητικών εστιών σε Κοζάνη, Καστοριά, Φλώρινα και Πτολεμαΐδα. Οι όροι του διαγωνισμού χρειάστηκε να γίνουν πιο ελκυστικοί, για να εξασφαλιστεί το επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως επίσης και η απαιτούμενη χρηματοδότηση. Στην πρώτη διαγωνιστική διαδικασία, ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Άβαξ, η ΤΕΚΑΛ και οι κοινοπραξίες των Μetlen-ΑΤΕΣΕ και Intrakat-Άκτωρ Παραχωρήσεις.
Σε καλό δρόμο βρίσκεται και η ανάθεση του έργου ΣΔΙΤ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ύψους 116 εκατ. ευρώ, το οποίο επίσης πρόκειται να κατασκευάσει η Intrakat. Μεταξύ άλλων, το έργο αυτό προβλέπει την αξιοποίηση του ακινήτου της παλιάς Βαμβακουργίας Βόλου, ιδιοκτησίας της ΔΥΠΑ, εντός του οποίου βρίσκονται 20 κτίρια, συνολικής επιφάνειας 48.600 τ.μ. Με βάση τον σχεδιασμό, στο ακίνητο διατηρούνται συνολικά επτά υφιστάμενα κτίρια συνολικής επιφάνειας περίπου 27.120 τ.μ. Όλα τα υπόλοιπα κτίσματα θα κατεδαφιστούν και θα αντικατασταθούν από νέα κτίρια. Εκτός όμως από τον Βόλο, το έργο επεκτείνεται και στην πόλη της Λαμίας, όπου επίσης θα δημιουργηθούν φοιτητικές εστίες και εκπαιδευτικές υποδομές.
Εν τω μεταξύ, αναμένονται και οι υπογραφές για τις άλλες δύο συμβάσεις κατασκευής φοιτητικών εστιών σε Κρήτη και Θεσσαλία, έργα στα οποία ανάδοχος είναι η Intrakat.
Τον δρόμο του ανταγωνιστικού διαλόγου έχουν λάβει δύο σημαντικά οδικά έργα ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα. Πρόκειται για συμβάσεις συνολικής αξίας ύψους σχεδόν 700 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τις σχετικές συνδέσεις. Το πρώτο εξ αυτών αφορά τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, ύψους 445 εκατ. ευρώ, το οποίο διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ και η κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις-Μetlen (Μυτιληναίος). Αντιθέτως, η Intrakat που συμμετείχε στην πρώτη φάση δεν έχει προχωρήσει περαιτέρω το ενδιαφέρον της, εστιάζοντας σε άλλες συμβάσεις ΣΔΙΤ. Ο συγκεκριμένος δρόμος είναι συνολικού μήκους 24,67 χιλιομέτρων και προβλέπει την κατασκευή, χρηματοδότηση, αναβάθμιση, λειτουργία και εκμετάλλευση για 30 χρόνια του άξονα Μαυροβούνι-Έδεσσα, της Παράκαμψης Γιαννιτσών και της Παράκαμψης Χαλκηδόνας, ενώ στο έργο περιλαμβάνεται και η γέφυρα Αξιού Ποταμού-Έδεσσας.
Το έτερο έργο για το οποίο έχει ξεκινήσει η φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου είναι το Δράμα-Αμφίπολη, προϋπολογισμού 248,54 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να αναβαθμίσει τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό. Το φυσικό αντικείμενο αφορά τα τμήματα Παλαιοκώμη-Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη-Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χλμ.
Εντός του Σεπτεμβρίου θα υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές και για τρία έργα ΣΔΙΤ ύδρευσης/άρδευσης. Με βάση το σχετικό χρονοδιάγραμμα, το πρώτο (χρονικά) θα είναι το έργο για το Αρδευτικό Δίκτυο Υπέρειας Νομού Λάρισας-Ορφανών Νομού Καρδίτσας, ύψους 107 εκατ. ευρώ. Θα ακολουθήσουν προσφορές για το ΣΔΙΤ που αφορά στο αρδευτικό σύστημα του Αλμωπαίου Πέλλας, ύψους 98,5 εκατ. ευρώ. Προς τα μέσα του μήνα αναμένονται και οι προσφορές για το μεγαλύτερο από τη συγκεκριμένη τριάδα έργων, ύψους 169 εκατ. ευρώ, που αφορά τη μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς. Τα έργα αυτά διεκδικούνται από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την κοινοπραξία Metlen-Μεσόγειος, την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat και την κοινοπραξία των εταιρειών Άβαξ-Θαλής-Γκολιόπουλος.
Σε εξέλιξη είναι η διαγωνιστική διαδικασία και για δύο ακόμα αρδευτικά έργα με ΣΔΙΤ, για το αρδευτικό του Ταυρωπού ποταμού, ύψους 159,65 εκατ. ευρώ, και για το φράγμα Μιναγιώτικο στην Πύλο, ύψους 145 εκατ. ευρώ. Τα δύο έργα διεκδικούν οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Χρ. Δ. Κωνσταντινίδης, Metlen-Intrakat-Μεσόγειος και ΑΒΑΞ-Άκτωρ Παραχωρήσεις.
Ασφαλώς υπάρχουν και έργα τα οποία δεν κατόρθωσαν να προχωρήσουν. Ένα από αυτά είναι και το ΣΔΙΤ, ύψους 131,5 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή και διαχείριση 13 κέντρων επιχειρήσεων πολιτικής προστασίας (ΠΕΚΕΠΠ). Το έργο είχε τρέξει την προηγούμενη διετία και με τη συμμετοχή των εταιρειών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Άβαξ, Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ και Intrakat, αλλά δεν μπόρεσε να προχωρήσει, λόγω ζητημάτων κόστους και χρηματοδότησης. Για την ανέγερση των κτιρίων θα αξιοποιούνταν υφιστάμενα οικόπεδα, αλλά κατά το στάδιο της αδειοδότησης παρατηρήθηκαν σημαντικά ζητήματα, που προκάλεσαν καθυστερήσεις, σε μια περίοδο που και το κατασκευαστικό κόστος αυξήθηκε σημαντικά, με αποτέλεσμα να μην καταστεί εφικτό να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Πλέον, θα αξιοποιηθούν πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, για την απευθείας αγορά κατάλληλων, έτοιμων κτιρίων. Την όλη διαδικασία τρέχει πλέον το Τ.Ε.Ε.