Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 09-Σεπ-2023 08:00

    Ο ρόλος του Treasury στην εποχή του μετασχηματισμού – Οι νέες τάσεις και τα Shared Service Centers

    Ο ρόλος του Treasury στην εποχή του μετασχηματισμού – Οι νέες τάσεις και τα Shared Service Centers
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου 

    Στον ρόλο του Treasury -της διαχείρισης, δηλαδή, των ροών χρήματος, κεφαλαίου και των σχετικών κινδύνων- στην εποχή του μετασχηματισμού, στις νέες τάσεις και τις προκλήσεις, αναφέρθηκε ο Κώστας Σταθόπουλος, Partner της EY, μιλώντας στο 3ο International Treasury Summit του HAT (Hellenic Association of Treasurers - Συνδέσμου Ελλήνων Χρηματοοικονομολόγων). 

    "Ο Treasurer έχει έναν πολύ ζωτικό ρόλο και έναν πολύ κεντρικό ρόλο σε όλους τους οργανισμούς. Μέρα με τη μέρα αυξάνονται τα πράγματα που πρέπει να κάνουν οι Treasurers. Ο Treasurer βρίσκεται στην καρδιά του οργανισμού και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να μπορεί να επικοινωνεί με πολλούς άλλους ενδιαφερόμενους, όπως τράπεζες, επενδυτές, πωλητές, συμβούλους, άλλα τμήματα του ίδιου του οργανισμού”, ανέφερε ο κ. Σταθόπουλος στην έναρξη της παρουσίασής του. 

    Στη συνέχεια, ο κ. Σταθόπουλος αναφέρθηκε στις 6 τάσεις που επηρεάζουν και αναμένεται να αναδιαμορφώσουν τον ρόλο του Treasury τα επόμενα χρόνια:

    •    Ενοποίηση και αυτοματοποίηση, με την χρήση εξελιγμένης τεχνολογίας
    •    Πιο περίπλοκη χρηματοδότηση 
    •    Η χρήση disruptive technologies, όπως RPA, ΑΙ ή machine learning θα επηρεάσει την επιχείρηση και την αναγκαιότητα για πιο ακριβή δεδομένα 
    •    Real-time 24/7 cash visibility και δυνατότητα πιο ακριβών προβλέψεων για σκοπούς κεφαλαίου κίνησης αλλά και για σκοπούς αντιστάθμισης κινδύνου
    •    Αστάθεια της αγοράς και ανάγκη για αντιστάθμιση κινδύνου 
    •    Ανάγκη για μεγαλύτερη δημοσιονομική διαφάνεια
    Όλες αυτές οι εξελίξεις δημιουργούν, σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλο, μια νέα σειρά προτεραιοτήτων και προκλήσεων:
    •    Επανασχεδιασμός του παραδοσιακού μοντέλου λειτουργίας
    •    Επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού
    •    Βελτιστοποίηση του κεφαλαίου κίνησης
    •    Συνεργασία με τους επιχειρηματικούς εταίρους
    •    Σχεδιασμός στρατηγικών αντιστάθμισης κινδύνου απέναντι στην αύξηση των επιτοκίων και στην μεταβλητότητα
    •    Εστίαση στο ESG 

    Κατόπιν, ο κ. Σταθόπουλος παρουσίασε τα τέσσερα στάδια λειτουργικής ωριμότητας που εμφανίζουν οι περισσότεροι οργανισμοί ως μέρος της διαδικασίας του μετασχηματισμού του Treasury τους, ξεκινώντας από το Treasury 1.0 (περισσότερη χειροκίνητη διαδικασία και χαμηλός αυτοματισμός) και φτάνοντας στο Treasury 4.0 (το υψηλότερο επίπεδο ενοποίησης, τυποποίησης και αυτοματοποίησης), όπου τα οφέλη είναι ο πλήρης έλεγχος των ταμειακών ροών και βελτιωμένη ικανότητα πρόβλεψης και συμμόρφωσης. 

    Σε αυτή την διαδικασία της μετάβασης, υπάρχουν αρκετές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως οι χειροκίνητες διαδικασίες στις εργασίες του Treasury, οι όχι τόσο αξιόπιστες προβλέψεις ταμειακών ροών, η έλλειψη real time πληροφόρησης κ.ά. Από την άλλη, στα πλεονεκτήματα που προσφέρει η τεχνολογία Treasury περιλαμβάνονται: η διαφάνεια σε μετρητά και ρευστότητα, η μείωση του λειτουργικού και συναλλακτικού κόστους, οι περισσότερες δυνατότητες πρόβλεψης όσον αφορά τα δεδομένα και τις ταμειακές ροές, μια ενιαία ολιστική άποψη του χρηματοοικονομικού κινδύνου της εταιρείας και η εκπλήρωση των απαιτήσεων συμμόρφωσης.

    Τι λένε οι Treasurers 

    Παράλληλα, στο πλαίσιο του ίδιου πάνελ, ο Βασίλης Μητρόπουλος, Senior Manager στο Τμήμα Χρηματοοικονομικών Λογιστικών Συμβουλευτικών Υπηρεσιών της EY Ελλάδος, παρουσίασε τα ευρήματα έρευνας που πραγματοποίησε φέτος η EY σε συνεργασία με τον HAT σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Treasury. Ειδικότερα, η έρευνα περιλάμβανε 15 ερωτήσεις σχετικά με τις προτεραιότητες που έχουν οι Treasurers για τους επόμενους μήνες, την αντίληψή τους για την τεχνολογία και το πού βρισκόμαστε όσον αφορά στη γνώση των τεχνολογιών 4.0 κ.ά. 

    Σύμφωνα με την έρευνα, το 63% των συμμετεχόντων treasurers και στελεχών τμημάτων treasury, αναγνωρίζουν ότι οι υλοποιήσεις τεχνολογικών λύσεων στον χώρο του treasury έχουν πλέον ενταχθεί στην ευρύτερη στρατηγική της επιχείρησής τους, ενώ το 50% επανεξετάζει την γενικότερη στρατηγική του treasury. Με την υλοποίηση τεχνολογικών λύσεων, το 83% στοχεύει στην αυτοματοποίηση των υφιστάμενων χειροκίνητων διαδικασιών. Ωστόσο, ένα ποσοστό 29% δεν έχουν εντάξει κάποια σχετική υλοποίηση στο άμεσο στρατηγικό τους πλάνο, ενώ ένα 6% διατηρούν κριτική στάση απέναντι στα πραγματικά οφέλη. Τέλος, το 66% αναφέρει το κόστος ως το μεγαλύτερο εμπόδιο για την οποιαδήποτε υλοποίηση.

    Shared Service Centers

    Νωρίτερα στο 3ο International Treasury Summit του HAT, οι Χρήστος Κουρουνιώτης, Tax Partner της ΕΥ, και Χρύσα Μαρκοπούλου, Director, Business Consulting της EY, αναφέρθηκαν στην δημιουργία των Shared Service Centers (Μονάδες Κοινών Διοικητικών Υπηρεσιών) στο τμήμα Treasury και στους τρόπους μεταφοράς τους στην Ελλάδα ή αλλού. "Μία από τις πιο κοινές παρανοήσεις είναι ότι πρόκειται να δημιουργήσω ένα Shared Service Center προκειμένου να πετύχω μείωση του κόστους. Μπορεί να φαίνεται ότι αυτό είναι ένα σημείο εκκίνησης επειδή προσελκύει την προσοχή του διοικητικού συμβουλίου και του οικονομικού τμήματος, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η τυποποίηση και η βελτίωση της συμμόρφωσης φαίνονται στις περισσότερες περιπτώσεις ως τα βασικά στοιχεία που οδηγούν στην εφαρμογή ενός σχεδίου σύστασης ενός Shared Service Center”, τονίζει ο κ. Κουρουνιώτης.

    Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη ώστε μια ομάδα να επιλέξει μια τοποθεσία για την δημιουργία Shared Service Center, δεν είναι κάτι στατικό. Αν συγκρίνουμε την φετινή έρευνα The Greek Survey on Greece Attractiveness σε σχέση με την περσινή, θα δούμε ότι υπάρχει μια μετατόπιση προτεραιοτήτων αναφορικά με τους παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη για την υλοποίηση μιας επένδυσης. "Επομένως, μια χώρα δεν αρκεί απλώς να βαθμολογείται ως ‘καλή’ μόνο αναφορικά με έναν ή δύο παράγοντες, αλλά πρέπει να βεβαιωθεί ότι πετυχαίνει όσο το δυνατόν υψηλότερο σκορ σε περισσότερους παράγοντες”. Επομένως, προτεραιότητες που κατατάσσονταν ψηλά πέρυσι, όπως η διαθεσιμότητα των υποδομών, οι εξειδικευμένοι πόροι και η προσέγγιση ESG, φέτος συναντώνται σε λίγο χαμηλότερες θέσεις. 

    Από την πλευρά της, η Χρύσα Μαρκοπούλου αναφέρθηκε σε 12 κρίσιμες σκέψεις που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τη δημιουργία του GBS (Global Business Services) ή του Shared Service Center. Από αυτές ξεχωρίζει η στρατηγική πρόθεση -το όραμα που βρίσκεται πίσω από την δημιουργία. Όπως τονίζει, αυτό είναι κάτι που πρέπει να καθοριστεί στην αρχή, αλλά και να παρακολουθείται κατά τη διάρκεια όλης της διαδικασίας υλοποίησης. 

    Στη συνέχεια, η ίδια αναφέρθηκε στα 10 κρίσιμα βήματα για τον καθορισμό ενός TSC (Treasury Service Center):

    •  Προσδιορισμούς του πεδίου εφαρμογής του Treasury Shared Service Center 
    •  Αξιολόγηση εναλλακτικών τοποθεσιών
    •  Προσδιορισμός των εναλλακτικών επιλογών sourcing 
    • Σχεδιασμός του πλαισίου προγραμματισμού ανθρώπινου δυναμικού και ταλέντου
    •  Σχεδιασμός του μοντέλου λειτουργίας-στόχου
    •  Σχεδιασμός του πλαισίου διαδικασίας αξιοποιώντας τους αυτοματισμούς
    •  Προσδιορισμός των βασικών στοιχείων της τεχνολογίας
    • Σχεδιασμός της στρατηγικής μετάβασης
    • Ανάπτυξη του πλαισίου διαχείρισης απόδοσης ώστε να καταστεί εφικτή η παρακολούθηση
    •  Αξιολόγηση και σχεδιασμός του μοντέλου οικονομικής διαχείρισης

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ