Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 04-Ιουλ-2023 12:01

    Γρ. Προϋπολογισμού της Βουλής: Βασικό εμπόδιο για τη μείωση του πληθωρισμού το "greedflation"

    Γραφείο Προϋπολογισμού: Κίνδυνος οι διαξιφισμοί για τη λειτουργία του κράτους δικαίου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Τάσου Δασόπουλου 

    Το δίλημμα της αντιμετώπισης του "greedflation”, δηλαδή της αύξησης του πληθωρισμού λόγω των υψηλών περιθωρίων κέρδους των επιχειρήσεων, θέτει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής στην προσπάθεια μείωσης του πληθωρισμού τον οποίο χαρακτηρίζει ως βασική πρόκληση της οικονομικής πολικής και για το 2023.

    Στην έκθεση του για το πρώτο τρίμηνο του 2023 το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής υιοθετεί την έκθεση του ΔΝΤ για την Ευρωζώνη, σύμφωνα με την οποία για την αύξηση του πληθωρισμού για το 2022 ευθύνονται σε ποσοστό 45% τα κέρδη των επιχειρήσεων, σε ποσοστό 40% η πραγματική άνοδος τιμών των πρώτων υλών και των μέσων παραγωγής και μόνο κατά 15% οι μισθοί. Αναφερόμενο στα "κέρδη των επιχειρήσεων" το Ταμείο υπονοεί σαφώς ότι κάποιες επιχειρήσεις εκμεταλλευόμενες τις αυξήσεις των τιμών αυξάνουν ακόμη περισσότερο τα περιθώριο κέρδους τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο φαινόμενο έχει αναφερθεί αρκετές φορές και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας κ. Γιάννης Στουρνάρας. 

    Ο επικεφαλής του Γραφείο κ. Φραγκίσκος Κουτεντάκης τόνισε ότι πρόκειται για ένα δύσκολο πρόβλημα καθώς από τη μια ο υψηλός πληθωρισμός υποχρεώνει την Κεντρικές Τράπεζες να αυξάνουν τα επιτόκιά τους, αλλά και από την άλλη ο έλεγχος των επιχειρηματικών κερδών είναι δύσκολος σε μια ελεύθερη αγορά. Θεωρητικά -τόνισε- υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο και τα όργανα για να ασκηθεί έλεγχος στα κέρδη μέσω της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της διενέργειας συνεχών ελέγχων, ωστόσο έδειξε να αμφιβάλλει αν αυτό μπορεί να γίνει έγκαιρα και αποτελεσματικά. Τόνισε γενικά ότι τα κράτη θα πρέπει να βρουν τρόπους για τον έλεγχο του φαινομένου.

    Προβλέψεις 

    Στις προβλέψεις της η έκθεση στο βασικό σενάριο προβλέπει ανάπτυξη 2,2% τόσο για το 2023 όσο και για το 2024, ενώ ο πληθωρισμός αναμένεται να υποχωρήσει από το 9,3% το 2022 στο 4,6% για φέτος και στο 2,3% για το 2024.

    Στα εναλλακτικά σενάρια που περιγράφει η έκθεση για το 2023 ο ρυθμός ανάπτυξης για φέτος μπορεί να αυξηθεί οριακά για φέτος στο 2,3% με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας πριν το τέλος του χρόνου ή έχουμε αύξηση της δημόσιας κατανάλωσης ή να μειωθεί στο 2% αν έχουμε μείωση των κρατικών μεταβιβάσεων 

    Σε ό,τι αφορά το 2024 η επενδυτική βαθμίδα μπορεί να αυξήσει την ανάπτυξη στο 2,7% από 2,2% του βασικού σεναρίου. Με μείωση των κρατικών μεταβιβάσεων ο ρυθμός ανάπτυξης μπορεί να υποχωρήσει οριακά στο 2,1%, ενώ με αύξηση των μεταβιβάσεων να αυξηθεί στο 2,3%.

    Τα εναλλακτικά σενάρια δεν επηρεάζουν τις προβλέψεις για τον πληθωρισμό οι οποίες παραμένουν αμετάβλητες στο 4,6% για φέτος και το 2,3% για το 2024. 

    Η εικόνα στο πεντάμηνο 

    Η έκθεση σχολιάζει θετικά την εξέλιξη των μακροοικονομικών και μακροοικονομικών μεγεθών για τους πρώτους μήνες του χρόνου. Θεωρεί θετική φυσιολογική την επιβράδυνση της ανάπτυξης στο 2,1% για το πρώτο τρίμηνο από 7,8% το ίδιο τρίμηνο του 2022 και σημειώνει τη σημαντική μείωση του πληθωρισμού από 10,5% σε 4,1%. Τονίζει ωστόσο ότι ο πυρήνας του (χωρίς ενέργεια και μη επεξεργασμένα τρόφιμα) έχει αυξηθεί στο 8,1% από 4,8% πέρυσι, στοιχείο που καθιστά επίμονες της πληθωριστικές πιέσεις. Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της περιόδου Ιανουαρίου-Απριλίου παρουσιάζει αισθητή βελτίωση κατά 3 περίπου δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι (σε 5,6 δις από 8,6 δισ.) Στα δημοσιονομικά στοιχεία σημειώνει την υπέρβαση των εσόδων κατά 2,5 δις ευρώ το πεντάμηνο Ιανουαρίου Μαΐου σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2022 

    Θετική η επάνοδος της πολιτικής ομαλότητας 

    Τέλος σημειώνεται ότι η ολοκλήρωση του εκλογικού κύκλου, η άρση της αβεβαιότητας και η επιστροφή στην κανονικότητα είναι προϋποθέσεις για την επιτάχυνση της ανάκαμψης και την επανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σημειώνεται ωστόσο, οι προεκλογικές εξαγγελίες διαμόρφωσαν προσδοκίες που θα πρέπει να διαχειριστεί η κυβέρνηση στο επόμενο διάστημα ενώ, παράλληλα, εκκρεμεί η διαμόρφωση του ευρωπαϊκού δημοσιονομικού πλαισίου που θα τεθεί σε εφαρμογή από το 2025 και εντός του οποίου θα πρέπει να κινηθεί η δημοσιονομική πολιτική των επόμενων ετών.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ