Σάββατο, 11-Μαρ-2023 08:00
Η ακτινογραφία των επισκεπτών στα ξενοδοχεία της Αθήνας
Της Βίκυς Κουρλιμπίνη
Οι Αμερικανοί τουρίστες για ακόμη μια φορά ήταν η μεγαλύτερη "δεξαμενή" επισκεπτών για τα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας τη χρονιά που πέρασε, και ακολούθησαν οι τουρίστες από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία.
Η μέση διάρκεια ταξιδιού στην Αθήνα για τους ξένους επισκέπτες είναι μόλις 3 ημέρες (από 4 το 2019), όταν γενικότερα στην Ελλάδα η μέση παραμονή ήταν πέρσι 11 ημέρες (από 9 το 2019).
Το 68% των επισκεπτών είναι ζευγάρια και μόνο το 7% έρχονται οικογενειακώς, κοντά στα 45 έτη, με κύριο σκοπό του ταξιδιού τις διακοπές. Σύμφωνα με την έρευνα, 7 στους 10 επισκέπτες διαμένουν στα ξενοδοχεία της Αθήνας.
Πρόκειται για μερικά από τα βασικά αποτελέσματα της 18ης έρευνας της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής, Αργοσαρωνικού και GBR Consulting "Περί Ικανοποίησης Επισκεπτών Αττικής" σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Όπως σημειώνεται στη έρευνα, μετά τα έτη 2020 και 2021 που επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία του κορονοϊού, οι επισκέπτες επέστρεψαν στην Αθήνα με θετική διάθεση. Ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών προήλθε από τις παραδοσιακές αγορές (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), ενώ σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι υψηλά ποσοστά αύξησης παρουσίασαν και "μη παραδοσιακές" αγορές, όπως Ελβετία, Ισραήλ, Ολλανδία, Αυστρία, Τουρκία, Σερβία.
Το συνολικό επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας αυξήθηκε το 2022 στο 8,4, από το 8,1 του 2019.
Η επιβατική κίνηση και ο αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, υπερέβησαν το 2022 κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να καταλαμβάνει την 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών αεροδρομίων.
Ο ξενοδοχειακός όγκος είναι συγκεντρωμένος στην περιοχή γύρω από το Κουκάκι, την Πλατεία Συντάγματος, την Ομόνοια και το Μοναστηράκι. Το 2022 περίπου το 72% όλων των ξενοδοχείων στην Αττική (μη συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αργοσαρωνικού) βρίσκονται στο Κεντρικό Τομέα Αθηνών και ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείων στο κέντρο αυξήθηκε κατά 19% κατά την περίοδο 2015 – 2022. Ο αριθμός των μονάδων στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης στο κέντρο αυξήθηκε κατά CAGR (ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης) 60% την περίοδο 2015 – 2019, ενώ σημειώθηκε μείωση του αριθμού των εν λειτουργία μονάδων κατά το 2020 και το 2021 και ανάκαμψη το 2022.
Η απόδοση των ξενοδοχείων, το 1ο τρίμηνο του 2022 εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία, αλλά από τον Ιούλιο του 2022, όσον αφορά την πληρότητα επιτεύχθηκαν τα επίπεδα και το μοτίβο του 2019. Συνεπώς, στο σύνολο του έτους 2022 τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 10,7% σε σύγκριση με το 2019. Η Μέση Τιμή Δωματίου αυξήθηκε κατά 14,4% το 2022/19 σε μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού.
Η φετινή έρευνα αποκαλύπτει ότι κάποιες ομάδες των επισκεπτών της Αθήνας έχουν κοινά ενδιαφέροντα, χωρίς να αποκλείεται ότι ορισμένοι ταξιδιώτες έχουν ποικίλα ενδιαφέροντα, γεγονός που καθιστά την ανάλυση της συμπεριφοράς των ταξιδιωτών πολυσύνθετη. Ειδικότερα, η έρευνα του 2022 εντόπισε 10 συγκεκριμένα προφίλ μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείων στην Αθήνα, με σύγκλιση ενδιαφερόντων σε αρκετές περιπτώσεις.
Παράλληλα με τους ταξιδιώτες που έχουν ταξιδέψει στην Αθήνα με συγκεκριμένο ενδιαφέρον και σχεδίασαν ανάλογα το πρόγραμμά τους στην πόλη, υπάρχει, ωστόσο, ένα μεγάλο μερίδιο -περίπου το ένα τρίτο των ταξιδιωτών αναψυχής- που δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο ενδιαφέρον κι έχει επιλέξει μια πιο ‘χαλαρή’ προσέγγιση, χωρίς να έχει την πρόθεση να επισκεφτεί όσο το δυνατόν περισσότερα αξιοθέατα. Με αυτό τον τρόπο, οι ‘χαλαροί’ αισθάνονται ότι έχουν περιορισμένη επαφή με τους ντόπιους και τον τρόπο ζωής τους. Όλα αυτά δεν επηρεάζουν την συνολική ικανοποίησή τους, καθώς οι ‘χαλαροί’ είναι πολύ ικανοποιημένοι, αξιολογώντας τη συνολική εμπειρία τους στην πόλη με βαθμό 8,4. Ξοδεύουν λιγότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ ταξιδιωτών. Είναι σαφές ότι τα άλλα προφίλ ξοδεύουν περισσότερα χρήματα, που σημαίνει ότι συγκεκριμένες εμπειρίες τους παρέχουν το κίνητρο να αυξήσουν τις δαπάνες στην πόλη.
Η αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου της Αθήνας έχει βελτιωθεί, με 63% των διαμενόντων σε ξενοδοχεία να το επισκέπτονται, ενώ η πλειονότητα όσων δεν το επισκέφθηκαν, πλέον το γνωρίζει. Επίσης, η αναγνωρισιμότητα των Νησιών του Αργοσαρωνικού βελτιώνεται, αλλά παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα.
Σε σύγκριση με πόλεις της Μεσογείου το 2022, μόνο η Κωνσταντινούπολη κατάφερε να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε ξενοδοχειακή πληρότητα. Αναφορικά με τις τιμές δωματίων, η Ρώμη ξεπέρασε με διαφορά τις πόλεις της Μεσογείου, αλλά και τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με αύξηση 32% 2022/19.