Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 22-Ιαν-2023 08:04

    Οι "έξυπνες" θυρίδες, το νέο πεδίο ανταγωνισμού

    Οι "έξυπνες" θυρίδες, το νέο πεδίο ανταγωνισμού
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Φώτη Φωτεινού

    Ένα νέο πεδίο ανταγωνισμού γεννάται στον εγχώριο κλάδο των ταχυμεταφορών και του ηλεκτρονικού εμπορίου: οι "έξυπνες" θυρίδες. Η αλματώδης εξάπλωση των "έξυπνων"/αυτοματοποιημένων θυρίδων οδήγησε την αρμόδια ρυθμιστική Αρχή, την ΕΕΤΤ, στη διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης, με στόχο την εφαρμογή κανονιστικής παρέμβασης σε μια νέα δραστηριότητα που αναπτύσσεται ταχέως. 

    Οι αυτοματοποιημένες ταχυδρομικές θυρίδες (parcel lockers ή Automated Parcel Machines - APM) αποτελούν μια σύγχρονη εναλλακτική μέθοδο παράδοσης ταχυδρομικών αποστολών, η οποία εμφανίζεται ως απαραίτητη και προτιμητέα λύση στο εξωτερικό και σε πολλές άλλες χώρες της Ε.Ε., διότι δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να παραλαμβάνουν τις αποστολές τους χωρίς χρονικούς περιορισμούς και ανθρώπινη μεσολάβηση.

    Αυτή τη στιγμή παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών ως προς την έκταση των δικτύων που έχουν αναπτυχθεί, με χώρες όπως η Δανία, η Φινλανδία, η Λετονία, η Εσθονία, η Λιθουανία και η Πολωνία να έχουν εγκαταστήσει πάνω από 3 σημεία με αυτοματοποιημένες ταχυδρομικές θυρίδες ανά 10.000 κατοίκους, ενώ 17 από τις 27 χώρες της Ε.Ε. διαθέτουν λιγότερα από 1 σημείο ανά 10.000 κατοίκους.

    Αναφορικά με την Ελλάδα, έχουν πραγματοποιηθεί, όπως αναφέρει η ΕΕΤΤ, κάποιες ενέργειες από τις ταχυδρομικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα για την εγκατάσταση αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων. 

    Πιο συγκεκριμένα, όπως υπογραμμίζει η ΕΕΤΤ στο κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης, τουλάχιστον 4 πάροχοι έχουν οργανωθεί γύρω από την ανάπτυξη δικτύων αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων. 

    Τα αναπτυξιακά σχέδια 

    Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία που παρουσιάζει το "Κ", Box Now, Skroutz, ACS και ΕΛΤΑ εντείνουν τις ενέργειές τους για τη δημιουργία ενός ευρέος δικτύου "έξυπνων" θυρίδων. 

    Για παράδειγμα, η Box Now, η οποία ανήκει στην ΕΜΜΑ Capital και ανακοίνωσε πρόσφατα την πώληση μειοψηφικού ποσοστού στον όμιλο Olympia, μέσω του επενδυτικού βραχίονα PCP, διαθέτει 1.200 θυρίδες. Επιδίωξη είναι οι 1.600 θυρίδες έως τα τέλη του 2023. 

    "Διαθέτοντας αυτή τη στιγμή ένα πανελλαδικό δίκτυο από 1.200 lockers, έχοντας εξυπηρετήσει ήδη 200.000 πελάτες στη χώρα, με ένα ευρύ δίκτυο 400 συνεργαζόμενων e-shops, η Box Now είναι μια καινοτόμος εταιρεία", υποστηρίζουν στελέχη της. 

    Αντίστοιχα, μεγάλο δίκτυο "έξυπνων" θυρίδων διατηρεί η Skroutz (Skroutz Point). Η εταιρεία διαθέτει 600 θυρίδες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με στόχο τις 1.500 έως τα τέλη του έτους. 

    H Skroutz, εξαγοράζοντας την εταιρεία ταχυμεταφορών Sendx και το ίδρυμα πληρωμών Everypay, σε συνδυασμό με την εγκατάσταση περισσότερων θυρίδων, επιδιώκει ουσιαστικά το σύνολο των πωλήσεων να προέρχεται από αγορές απευθείας από το "Skroutz".

    Από την πλευρά της, η ACS, η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις ταχυμεταφορές, λειτουργεί 80 "έξυπνες" θυρίδες (ACS Smartpoint Lockers) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με στόχο την προσθήκη άλλων 120 και την εξάπλωσή τους σε μεγάλα αστικά κέντρα. 

    Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες του "Κ", έως τα τέλη Φεβρουαρίου τα ΕΛΤΑ θα έχουν θέσει σε πιλοτική λειτουργία 40 "έξυπνες" θυρίδες σε επιλεγμένα καταστήματα, με στόχο το εμπορικό λανσάρισμα της υπηρεσίας το επόμενο διάστημα. Οι θυρίδες αυτές, εκτός από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενδέχεται να εγκατασταθούν, μεταξύ άλλων, σε Λάρισα, Κομοτηνή, Πάτρα και Κόρινθο. 

    Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με σχετική έρευνα της ΕΕΤΤ, η πλειονότητα των χρηστών (72%) δεν γνωρίζει τη δυνατότητα χρήσης αυτόματων/ αυτοματοποιημένων θυρίδων (lockers), ενώ στην προοπτική χρήσης τους το 33% είναι θετικό (κυρίως νέοι ηλικίας 25-34 ετών) και το 37% είναι αρνητικό (κυρίως ηλικίες 65+).

    Ως ενισχυτικοί παράγοντες για τη μελλοντική χρήση θυρίδων αναδεικνύονται η παραλαβή/παράδοση σε σημεία που διευκολύνουν τον χρήστη και ο βολικός χρόνος παράδοσης, ενώ στους αποτρεπτικούς παράγοντες συγκαταλέγονται η έλλειψη ασφάλειας, η ανάγκη μετακίνησης και η απουσία ανθρώπινης επαφής.

    Σε διαρκή άνοδο οι ταχυμεταφορές τα τελευταία χρόνια 

    Ο κύκλος εργασιών των εγχώριων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ταχυμεταφορών παρουσίασε μείωση την περίοδο 2010-2012. Ωστόσο έκτοτε εμφανίζει μια σχετικά σταθερή αυξητική τάση, έντονα έκδηλη τη διετία 2020-2021, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΤΤ. 

    Μάλιστα, την τελευταία δεκαετία παρουσιάζει μια μεσοσταθμική αύξηση κατά 8,5%, ενώ την τελευταία πενταετία η συνεισφορά των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών στο σύνολο των εσόδων των της ταχυδρομικής αγοράς αυξάνεται ταχύτατα, λόγω και της παράλληλης μείωσης του κύκλου εργασιών των ΕΛΤΑ.

    Αναλυτικότερα, το 2021, οι επιχειρήσεις με Γενική Άδεια, δηλαδή οι εταιρείες ταχυμεταφορών, παρουσίασαν έσοδα 482,2 εκατ., έναντι 428,20 εκατ. το 2020, ενώ αξιοσημείωτη ήταν η άνοδος και στο πλήθος των διακινούμενων αντικειμένων, τα οποία έφτασαν τα 119 εκατ., έναντι 106 εκατ. το 2020.

    Όπως αναφέρει η ανεξάρτητη Αρχή, εδώ και αρκετό καιρό έχει διαπιστωθεί από τις ετήσιες εκθέσεις επισκόπησης των αγορών της ΕΕΤΤ πως ο όγκος των ταχυδρομικών αντικειμένων που διακινούνται από τις επιχειρήσεις υπό καθεστώς Γενικής Άδειας βαίνει αυξανόμενος. 

    Η τάση αυτή είναι ορατή ήδη από το 2012. Μάλιστα, την τελευταία δεκαετία εμφανίζει μια μεσοσταθμική αύξηση κατά 14,8%, ενώ την τελευταία πενταετία η συνεισφορά των επιχειρήσεων υπό καθεστώς Γενικής Άδειας στο σύνολο των ταχυδρομικών αντικειμένων της αγοράς αυξάνεται, λόγω και της παράλληλης μείωσης του πλήθους των ταχυδρομικών αντικειμένων που διακινούνται από τα ΕΛΤΑ. 

    Η μείωση των διακινούμενων ταχυδρομικών αντικειμένων από τα ΕΛΤΑ είναι τέτοια, που έχει ως αποτέλεσμα την πτώση του συνολικού πλήθους διακινούμενων ταχυδρομικών αντικειμένων της αγοράς, παρά την εκρηκτική αύξηση της τελευταίας διετίας στα διακινούμενα ταχυδρομικά αντικείμενα από επιχειρήσεις υπό καθεστώς Γενικής Άδειας. 

    Τέλος, και όπως αναφέρει η ΕΕΤΤ, παρά το γεγονός ότι περισσότερες από 700 ταχυδρομικές επιχειρήσεις κατέχουν Γενική Άδεια, ο μεγαλύτερος όγκος των ταχυδρομικών αντικειμένων διακινήθηκε από λιγότερες από δέκα επιχειρήσεις, οι οποίες απέφεραν αντίστοιχα το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων του κλάδου. 


     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ