Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 10-Ιαν-2023 16:14

    Τέλος στη μείωση του αριθμού καταστημάτων των τραπεζών

    Τέλος στη μείωση του αριθμού καταστημάτων των τραπεζών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Βάσως Αγγελέτου

    "Φρένο" στο κλείσιμο καταστημάτων πατούν οι συστημικές τράπεζες μετά από 12 χρόνια συρρίκνωσης του δικτύου τους με στόχο τη δραστική μείωση των λειτουργικών τους εξόδων.

    Πηγές και των τεσσάρων συστημικών τραπεζών μεταφέρουν στο Capital.gr εικόνα σταθεροποίησης του αριθμού των καταστημάτων στα 1.200 περίπου, εκτιμώντας ότι έχουν προσεγγίσει σε μεγάλο βαθμό το βέλτιστο αριθμό δικτύου.

    Θυμίζεται ότι το 2010 λειτουργούσαν στη χώρα μας 3.743 τραπεζικά καταστήματα από 19 ελληνικές τράπεζες. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες λειτουργούν συνολικά σήμερα 1.310 καταστήματα περίπου σε όλη τη χώρα.

    Αυτό που μεσολάβησε από την έναρξη της χρηματοπιστωτικής κρίσης έως σήμερα είναι τρεις αποκρατικοποιήσεις, με τους Θεσμούς να θέτουν ως προϋπόθεση τη δραστική μείωση του λειτουργικού κόστους των τραπεζών και  τον εξορθολογισμό της λειτουργίας τους. Έως το 2015, ο αριθμός των τραπεζών είχε υποχωρήσει σε επτά (συμπεριλαμβανομένης της HSBC και της CitiBank) και ο αριθμός των καταστημάτων σε 2.418.

    Έκτοτε, τα καταστήματα μειώθηκαν στο μισό παράλληλα με την εκπόνηση σχεδίων ψηφιακού μετασχηματισμού από όλες τις ελληνικές τράπεζες. Συγκεκριμένα, η Τράπεζα Πειραιώς διαθέτει σήμερα 397 καταστήματα (εκ των οποίων τα 10 είναι e-branches), η Eurobank 270 καταστήματα, η Εθνική Τράπεζα λιγότερα από 340 καταστήματα και η AlphaBank 300 καταστήματα περίπου. Τη μεγαλύτερη πανελλαδική εμβέλεια παρουσιάζει το δίκτυο της Πειραιώς και ακολουθεί η Εθνική.

    Η ψηφιοποίηση "κλείνει" τα καταστήματα

    Στόχος του κλάδου είναι να στρέψει τους πελάτες -ιδιώτες και επιχειρήσεις- στα ψηφιακά κανάλια εξυπηρέτησης -e-banking και mobile banking. Για τον λόγο αυτό, διέθεσαν σημαντικούς πόρους ενισχύοντας τα τμήματα IT, απορροφώντας start-ups με αντικείμενο τις ψηφιακές υπηρεσίες και την εμπειρία χρήστη και ανέπτυξαν εύχρηστες εφαρμογές που διαρκώς βελτιώνονται αναβαθμίζοντας την εμπειρία των πελατών τους.

    Το δεύτερο στοίχημα, μετά την ανάπτυξη των εφαρμογών, είναι η εκτέλεση όσο το δυνατόν περισσότερων τραπεζικών εργασιών μέσω των ηλεκτρονικών μέσων, ώστε να αποφορτιστεί το δίκτυο καταστημάτων. Σημαντική ώθηση προς αυτή την κατεύθυνση έδωσε η πανδημική κρίση που κράτησε τους πελάτες μακριά από τα καταστήματα, εκτοξεύοντας παράλληλα τις εγγραφές στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

    Η επώδυνη μετάβαση

    Η στροφή που πραγματοποιούν, ωστόσο, οι ελληνικές τράπεζες προς την ηλεκτρονική τραπεζική προϋποθέτει μια μεταβατική φάση που παρουσιάζει αρκετές δυσλειτουργίες, καθώς ένα μικρό μέρος των τραπεζικών εργασιών έχει μεταφερθεί στο διαδικτυακό περιβάλλον.

    Για παράδειγμα, για την επίσκεψη σε κάποιο τραπεζικό κατάστημα της Αττικής για εργασίες που δεν εκτελούνται στο γκισέ απαιτείται ραντεβού το οποίο μπορεί να χρειαστεί να προγραμματιστεί ακόμη και 1,5 μήνα νωρίτερα. Σε περίπτωση που ο πελάτης μεταβεί χωρίς ραντεβού στο κατάστημα, είναι πιθανό να χρειαστεί να περιμένει πάνω από 1 ώρα στην ουρά.

    Τραπεζικές πηγές κάνουν λόγο για μια "επώδυνη" μεταβατική φάση που συμπίπτει με τον ψηφιακό μετασχηματισμό των τραπεζών, εκτιμώντας πάντως ότι γίνονται σημαντικά βήματα για πιο ολοκληρωμένη ψηφιακή εξυπηρέτηση ιδιωτών και επιχειρήσεων. 

    Στόχος του κλάδου είναι τα τραπεζικά καταστήματα να λειτουργούν ως σημεία συμβουλευτικής και όχι ως σημεία εξυπηρέτησης και διεκπεραίωσης συναλλαγών -οι οποίες, μάλιστα, κοστίζουν πλέον σημαντικά ακριβότερα όταν γίνονται στα φυσικά καταστήματα.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ