Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 14-Δεκ-2022 10:25

    Καλάθι καταναλωτή: Πάνω από ένας βασικός μισθός ανά έτος η εξοικονόμηση

    Καλάθι καταναλωτή: Πάνω από ένας βασικός μισθός ανά έτος η εξοικονόμηση
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 10.56

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    Επίδραση στην αγορά του ανταγωνισμού έχει το καλάθι του νοικοκυριού όπου στα φυσικά σούπερ μάρκετ υφίσταται πολύ έντονος ανταγωνισμός και μείωση των τιμών.

    Στην αρχή εφαρμογής του μέτρου υπήρχαν μεγαλύτερες αποκλίσεις τιμών μεταξύ των σούπερ μάρκετ, οι οποίες ωστόσο περιορίστηκαν με την εξέλιξη του καλαθιού στη διάρκεια των εβδομάδων που ακολούθησαν. Είναι χαρακτηριστικό ότι αλυσίδα Κρητικός ξεπέρασε τα Lidl και είναι για πρώτη φορά φθηνότερη αλυσίδα αυτή τη στιγμή με βάση στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά καταστήματα η efood διατήρησε τις τιμές που είχε από την αρχή, ωστόσο στις τιμές που έστειλε για την έβδομη εβδομάδα δείχνει να πέφτει. Όλες οι υπόλοιπες αλυσίδες φυσικών καταστημάτων ξεκίνησαν με υψηλότερες τιμές και καταλήγουν πλέον να έχουν χαμηλότερες τιμές. Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου η εξοικονόμηση σε όλα τα καταστήματα – φυσικά και ηλεκτρονικά – ανήλθε σε 1,12 βασικό μισθό ανά έτος.

    Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για την πορεία των έξι εβδομάδων εφαρμογής του καλαθιού του νοικοκυριού, τα οποία παρουσίασε το επιτελείο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, παρουσία του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη, του υφυπουργού, Νίκου Παπαθανάση, του γενικού γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρη Αναγνωστόπουλου και επικεφαλής της εταιρείας που δημιούργησε την πλατφόρμα του e-katanalotis, Γιάννη Δοξαρά. 

    Πόσο μειώθηκε το καλάθι από την έναρξη του μέτρου έως και την έκτη εβδομάδα υλοποίησης

    Το μέσο καλάθι με τις ηλεκτρονικές αλυσίδες ξεκίνησε από τα 124,62 ευρώ ως μέση τιμή και πλέον κατέβηκε στα 109,08 ευρώ στην έκτη εβδομάδα υλοποίησης του μέτρου. Χωρίς την επίδραση των ηλεκτρονικών αλυσίδων από 115,60 ευρώ μειώθηκε στα 98,51 ευρώ. Με βάση όλα τα καταστήματα από τα 124,62 ευρώ η μείωση ήταν 12,47% στα 109,08 ευρώ και το κέρδος του καταναλωτή ανά εβδομάδα είναι 15,32 ευρώ ανά εβδομάδα, 66,4 ευρώ ανά μήνα και 769,74 ευρώ ανά έτος, κάτι που αντιστοιχεί σε 1,12 βασικό μισθό ανά έτος. Χωρίς τη συμμετοχή των ηλεκτρονικών αλυσίδων από 115,6 ευρώ, η μείωση του καλαθιού ήταν 14,78% στα 98,51 ευρώ, με κέρδος των καταναλωτή 15,58 ευρώ την εβδομάδα, 67,52 ευρώ ανά μήνα 810,28 ευρώ ανά έτος και κέρδος 1,41 βασικούς μισθούς ανά έτος. 

    Σε ό,τι αφορά επιμέρους προϊόντα η μέση τιμή στο ρύζι ήταν 1,66 ευρώ το κιλό την πρώτη εβδομάδα υλοποίησης του μέτρου και την έκτη εβδομάδα ήταν 1,57 ευρώ, στον αντίποδα πάντως το πλήρες φρέσκο γάλα από 1,373 ευρώ το λίτρο εμφάνισε αύξηση με 0,91%, γεγονός που αντικατοπτρίζει εν μέρει την εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί στον πρωτογενή τομέα, όπου το κόστος έχει εκτοξευθεί το τελευταίο διάστημα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Ταυτόχρονα στα όσπρια η μέση τιμή από 2,39 ευρώ μειώθηκε η τιμή στα 2,24 ευρώ.

    φγηφγηφγη

    γδφηφγηφγη

    φγηφηφγη

    *Πρόκειται για μέσες τιμές προϊόντων. Είναι τιμές σταθμισμένες κατά όγκο μέσα από συγκεκριμένο αλγόριθμο, ενώ τα συνολικά στοιχεία για την εξέλιξη του καλαθιού είναι σταθμισμένα και ως προς τις πωλήσεις.

    Γεωργιάδης: Η επιτυχία ήταν συλλογική προσπάθεια

    "Η ακρίβεια και οι συνέπειές του έχουν υποβαθμίσει την ποιότητα ζωής πολλών συμπολιτών μας. […] Ο ίδιος ανέφερε ότι χρωστάει το μεγαλύτερο ευχαριστώ στους καταναλωτές, καθώς όπως είπε εάν οι συμπολίτες μας δεν στήριζαν με τις αγορές τους την προσπάθεια του καλαθιού, αυτά τα αποτελέσματα δεν θα είχαν επιτευχθεί. Η έως σήμερα επιτυχία του καλαθιού, είναι συλλογική επιτυχία”, σημείωσε μεταξύ άλλων ο κύριος Γεωργιάδης. 

    Παπαθανάσης: Όταν αναλάβαμε δεν υπήρχε υπηρεσία ελέγχου τιμών στα σούπερ μάρκετ

    Από την πλευρά του ο υφυπουργός, Νίκος Παπαθανάσης ανέφερε ότι όταν ανέλαβε το υπουργείο δεν υπήρχε υπηρεσία που να παρακολουθεί τις τιμές στα σούπερ μάρκετ. "Αυτό που κάναμε ήταν να δημιουργήσουμε το εργαλείο του e-katanalotis. Δεν υπάρχει καμία χώρα στην Ευρώπη που να έχει ένα τέτοιο εργαλείο που να λαμβάνει τις τιμές επίσημα και να τις παρουσιάζει στους πολίτες. Αυτό που σκεφτήκαμε και έγινε πράξη, είναι ότι έπρεπε σε πραγματικό χρόνο και καθημερινά, ήταν να αντλούνται αυτόματα και καθημερινά τα στοιχεία από τα συστήματα των σούπερ μάρκετ. Έτσι, οι αλυσίδες δημιούργησαν το σύστημα άντλησης των στοιχείων και έτσι αποκτήσαμε πρόσβαση σε στατιστικά”. 

    Σε ό,τι αφορά το καλάθι του νοικοκυριού και την επέκτασή του στο καλάθι του Άη Βασίλη, ο κύριος Παπαθανάσης ανέφερε ότι το υπουργείο μπορεί να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις τιμές. Τόνισε ότι με το συγκεκριμένο μέτρο συγκρατήθηκαν οι τιμές, ενώ ταυτόχρονα συνεχίστηκαν οι έλεγχοι μέσω της ΔΙΜΕΑ, που οργανωμένα και με δυνατότητες ηλεκτρονικής παρακολούθησης να βλέπει την διακύμανση των τιμών στα προϊόντα.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ