Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 29-Αυγ-2022 07:44

    Οι κυρίαρχοι του εμφιαλωμένου νερού και το "ταμείο" του πληθωρισμού

    νερο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    Mία αγορά που επηρεάζεται άμεσα από την πληθωριστική έξαρση του 2022 είναι αυτή του εμφιαλωμένου νερού στην Ελλάδα. Το προϊόν που διατηρεί ευρεία παρουσία στην ελληνική αγορά τόσο στα σούπερ μάρκετ όσο και στην αγορά του HoReCA (εστίαση, ξενοδοχεία), κινήθηκε πτωτικά σε όγκο πωλήσεων στο πρώτο πεντάμηνο, όπως προκύπτει από στοιχεία μέτρησης αγοράς που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr. Πηγές που γνωρίζουν με λεπτομέρεια τα δεδομένα της αγοράς αυτής, επισημαίνουν ότι η εικόνα που παρουσιάζεται στο πεντάμηνο συνέχισε να είναι ανάλογη και κατά τους μήνες που ακολούθησαν – Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο – καθότι το εμφιαλωμένο νερό, ένα φθηνό προϊόν στην ελληνική αγορά – σε σύγκριση με χώρες του εξωτερικού - είδε επίσης την τιμή του να αυξάνεται, κάτι που αποτυπώθηκε με μεγαλύτερη καθαρότητα στα σούπερ μάρκετ. Ο λόγος είναι ότι στα σούπερ μάρκετ οποιαδήποτε αύξηση λόγω του μικρότερου περιθωρίου κέρδους και της χαμηλότερης τιμής που έχει το εμφιαλωμένο νερό στα σούπερ μάρκετ, η οποιαδήποτε μεταβολή τιμής στο ράφι γίνεται αμέσως εμφανής. Πρόκειται ωστόσο για μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά, η οποία χαρακτηρίζεται από έντονες προσφορές στην εξάδα του 1,5 λίτρου, και που εκτός από τους τρεις κυριότερους παίκτες στο επώνυμο προϊόν – Ζαγόρι, Βίκο, Θεόνη -, οι μεγαλύτερες ποσότητες που πωλούνται αφορούν στο νερό ιδιωτικής ετικέτας όπου για παράδειγμα εμφιαλώνεται από κάποιους εκ των προαναφερόμενων για λογαριασμό αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για παράδειγμα η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (Βίκος), εμφιαλώνει το επιτραπέζιο νερό "Γάργαρο" για λογαριασμό της αλυσίδας My market, αλλά και νερό ιδιωτικής ετικέτας για τη Lidl Ελλάς με την ετικέτα "Επιτραπέζιο Νερό". Αντίστοιχα η Χήτος ΑΕΒΕ παράγει το επιτραπέζιο νερό "Μαράτα" για λογαριασμό της αλυσίδας Σκλαβενίτης. 

    Έντονη η επίδραση του ενεργειακού κόστους και των μεταφορικών για τη βιομηχανία

    Όπως το σύνολο των αγαθών που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, έτσι και η βιομηχανία εμφιαλωμένου νερού επηρεάζεται από το ενεργειακό κόστος, το κόστος μεταφοράς που ιδίως κατά την θερινή περίοδο εκτοξεύθηκε σημαντικά λόγω της εκ των πραγμάτων εντονότερης ζήτησης που παρουσιάζεται κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο σε σύγκριση με τους υπόλοιπους μήνες του έτους. 

    Η συρρίκνωση του όγκου πωλήσεων στην ελληνική αγορά

    Στοιχεία της NielsenIQ που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr, δείχνουν ότι το σύνολο της αγοράς εμφιαλωμένου νερού συρρικνώθηκε στην περίοδο του πενταμήνου του 2022 σε όγκο πωλήσεων κατά -1,2% στα 279,55 εκατομμύρια λίτρα για το σύνολο της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων των αλυσίδων discount όπως είναι η Lidl Ελλάς αλλά και των μικρότερων σημείων όπως τα convenience stores.

    Σημαντικό ποσοστό πωλήσεων σε όγκο εμφιαλωμένου νερού, χάθηκε από το νερό ιδιωτικής ετικέτας που είναι και ο πρώτος σε ποσότητα πωλήσεων στην Ελλάδα καθώς η απώλεια ήταν της τάξεως του -7,8%, με τις ποσότητες να κατέρχονται στα 56.894.656 λίτρα. Σημαντικό ποσοστό πωλήσεων σε όγκο έχασε και η Θεόνη, που είναι ο τρίτος παίκτης στο επώνυμο εμφιαλωμένο νερό από πλευράς πωλήσεων σε όγκο, με απώλεια 12,8% στο φετινό πεντάμηνο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Σε ό,τι αφορά τους δύο πρώτους παίκτες της αγοράς από πλευράς όγκου πωλήσεων, το Ζαγόρι και τον Βίκο κατά το ίδιο χρονικό διάστημα κινήθηκαν ανοδικά με ποσοστά 3,7% και 4,5% αντίστοιχα. 

    Οι βασικοί παίκτες και οι πωλήσεις τους στο πεντάμηνο του 2022

    Στη συνέχεια αποτυπώνονται με βάση τα ίδια στοιχεία, οι δέκα μεγαλύτεροι παίκτες της ελληνικής αγοράς βάσει των πωλήσεών σε επώνυμο προϊόν τους στα ελληνικά σούπερ μάρκετ και σε παρένθεση αναφέρεται η μεταβολή που παρουσίασαν στο φετινό πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου σε σύγκριση με αυτό του 2021. Ταυτόχρονα αναφέρεται και η ιδιωτική ετικέτα, όπου καταγράφονται οι μεγαλύτερες ποσότητες πωλήσεων.

    Πεντάμηνο Ιαν-Μαΐου 2022: Οι δέκα +1 πρώτοι σε πωλήσεις σε όγκο στα ελληνικά σούπερ μάρκετ (σε λίτρα) – Σε παρένθεση η μεταβολή σε σύγκριση με το 5μηνο 2021

    1.Ιδιωτική ετικέτα: 56,89 εκατομμύρια (-7,8%)
    2.Ζαγόρι: 55,14 εκατομμύρια (3,7%)
    3.Βίκος: 49,97 εκατομμύρια (4,5%)
    4.Θεόνη: 18,72 εκατομμύρια (-12,8%)
    5.Κορπή: 17,83 εκατομμύρια (-3,6%)
    6.Αύρα: 10,31 εκατομμύρια (11,4%)
    7.Ζαρός: 9,18 εκατομμύρια (-5,9%)
    8.Πηγές Κωστηλάτας: 8,28 εκατομμύρια (21,8%)
    9.Σαμαριά: 7,21 εκατομμύρια (0,6%)
    10.Διός: 6,74 εκατομμύρια (13,9%)
    11.Ρούβας: 5,85 εκατομμύρια (-21,8%)

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ