Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 09-Ιουλ-2022 20:00

    Αγορά ηλεκτρικών: Σε ποια προϊόντα βάζουμε "φρένο" στις αγορές μας

    136823132
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    Σημάδια πτώσης του τζίρου της εμφανίζει το 2022 η αγορά ηλεκτρονικών και οικιακών συσκευών, μετά το έντονα ανοδικό 2021. Αυτό προκύπτει από στοιχεία της GFK για το πρώτο τετράμηνο της φετινής χρονιάς σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Συνολικά οι πωλήσεις της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών (TCG) το α’ τετράμηνο του 2022 μειώθηκαν στα επίπεδα του 4,1% σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK που έχουμε στη διάθεσή μας, τη στιγμή που ήδη έχουν αποτυπωθεί αυξήσεις στην αγορά, οι οποίες είναι αντικατοπτρίζονται στο τζίρο. Σύμφωνα με τη GFK η αύξηση της μέσης τιμής για το σύνολο της κατηγορίας ηλεκτρονικών και οικιακών συσκευών τον Απρίλιο του 2022, έφτασε το 38,5% σε σύγκριση με το 2019.

    Πρακτικά εάν δεν είχαν περάσει αυξήσεις στα προϊόντα το προαναφερόμενο ποσοστό μείωσης των πωλήσεων θα ήταν μεγαλύτερο. Η αξία πωλήσεων ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών στο πρώτο τετράμηνο του 2022 ανήλθε στα 705 εκατομμύρια ευρώ. Συγκρίνοντας το 2022 με το 2020 οι πωλήσεις τετραμήνου είναι ανοδικές κατά 29% και επίσης ανοδικές κατά 15% σε σύγκριση με το 2019. 

    Ως προς τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, τα αγαθά ΙΤ (laptop, υπολογιστές) και αναλώσιμα γραφείου κατέγραψαν στο α’ τετράμηνο του 2022, πτώση κατά 35% σε σύγκριση με την ίδια χρονική περίοδο του 2021, λόγω της ισχυρής επίδοσης που είχαν τα προϊόντα αυτά στην περίοδο των lockdown και της τηλεργασίας αλλά και λόγω της έξαρσης της πανδημίας. Η ζήτηση φέτος καταλάγιασε σημαντικά με αποτέλεσμα να εμφανίζεται η συγκεκριμένη μεγάλη διαφορά στις πωλήσεις της κατηγορίας αυτής. Θετική συνεισφορά στην πορεία της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, έχουν μέχρι στιγμής οι τηλεπικοινωνίες, οι μεγάλες οικιακές συσκευές και τα κλιματιστικά.

    Προηγήθηκε το έντονα ανοδικό 2021

    Την προηγούμενη χρονιά η συνολική αξία πωλήσεων ηλεκτρονικών και οικιακών συσκευών ανήλθε στα 2,65 δισεκατομμύρια ευρώ, από 2,13 δισ. το 2020 και 2,17 δισ. το 2019. To 2021 όλοι οι τομείς της αγοράς ήταν θετικοί και μάλιστα έντονα ανοδικοί. Σημειώνεται ότι στη διάρκεια του 2021 το σπίτι έγινε το επίκεντρο κάθε δραστηριότητας, γεγονός που ενίσχυσε τα περιφερειακά ΙΤ προϊόντα αρκετοί εργαζόμενοι δούλεψαν από το σπίτι. Ταυτόχρονα όμως ενισχύθηκε η τάση της μαγειρικής κατ’ οίκον, τόσο ως καθημερινή ανάγκη, όσο και ως μία μορφή διασκέδασης.

    Αυτό είχε για παράδειγμα ως αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων για αρτοπαρασκευαστές. Ταυτόχρονα, πολύ μεγάλη μερίδα του κόσμου κατανάλωνε καφέ στο σπίτι στη διάρκεια κυρίως των lockdown, δαπανώντας χρήματα για να αποκτήσει καλύτερες μηχανές καφέ. Επίσης, για να μπορούν να διασκεδάζουν στο σπίτι, οι καταναλωτές την προηγούμενη χρονιά ξόδεψαν αρκετά χρήματα για τηλεοράσεις, βίντεο κονσόλες και περιφερειακές συσκευές.

    Στο +7% το ΑΕΠ στο πρώτο τρίμηνο

    Σε ό,τι αφορά τους παράγοντες που επηρεάζουν την εικόνα της κατανάλωσης, βλέποντας το ευρύτερο μακροοικονομικό περιβάλλον, το ΑΕΠ συνεχίζει να είναι θετικό με +7% (47,2 δισ. ευρώ) σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2021, περίοδος κατά την οποία ο ρυθμός ανάπτυξης του ΑΕΠ ήταν 8,3%. Σε ό,τι αφορά την μείωση της ανεργίας καταγράφεται στα θετικά στοιχεία που επηρεάζουν την πορεία της οικονομίας, καθώς θα θυμίσουμε ότι το σχετικό ποσοστό υποχώρησε στο 12,5% τον περασμένο Απρίλιο, από 12,6% τον Μάρτιο του 2022 και 17,2% τον Απρίλιο του 2021.

    Θετική συμβολή στην περαιτέρω μείωση της ανεργίας αναμένεται ότι θα έχει ο τουρισμός. Ταυτόχρονα συνεχίζει να αναπτύσσεται η οικοδομική δραστηριότητα, γεγονός που ευνοεί τις μικρές και μεγάλες οικιακές συσκευές αλλά και τα προϊόντα κλιματισμού. Θυμίζουμε ότι το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2022, η συνολική οικοδομική δραστηριότητα εμφάνισε στο σύνολο της Ελλάδας, αύξηση κατά 6,7% στον αριθμό των οικοδομικών αδειών, αύξηση κατά 2,9% στην επιφάνεια και αύξηση κατά 7,1% στον όγκο, σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

    Μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης

    Ωστόσο στα αρνητικά την περιόδου καταγράφεται η μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, με τον σχετικό δείκτη να επηρεάζεται από την ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Ο δείκτης του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στις 104,3 μονάδες τον Ιούνιο, από 108 μονάδες τον Μάιο, με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της έρευνας οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ