Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 05-Ιουλ-2022 07:44

    O πληθωρισμός του φθηνού κρέατος και η επίδρασή του στον καταναλωτή

    κοτοπουλα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    To τελευταίο διάστημα ο πληθωρισμός που επηρεάζει το καρπούζι και την διακύμανση της τιμής του, προβάλλεται από πολλές ιστοσελίδες σε διεθνές επίπεδο, ως ένα παράδειγμα ικανό να αποτυπώσει την εικόνα της αγοράς στα τρόφιμα και τις αυξήσεις που καταγράφονται. 

    Ένα όμως ισχυρό παράδειγμα της πληθωριστικής εικόνας της περιόδου, είναι το φθηνό κρέας που αγοράζουμε από το σούπερ μάρκετ. Το κοτόπουλο, το οποίο αποτελεί την οικονομικότερη επιλογή αγοράς κρέατος από τον πάγκο των πουλερικών και των κρεατικών ενός καταστήματος. 

    Η μέση ανατίμηση που έχει περάσει από το περασμένο φθινόπωρο, περίπου από τον Οκτώβριο του 2021 έως και σήμερα, ανέρχεται συνολικά σε ποσοστό 30% στο κοτόπουλο που αγοράζουμε από τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Την ίδια στιγμή όπως αναφέρει στο Capital.gr, o Θάνος Αγγελάκης, πρόεδρος της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Πτηνοτροφίας, ο φετινός αλωνισμός στο σιτάρι – χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για την εκτροφή των κοτόπουλων - φέτος ξεκίνησε φέτος με τιμή σχεδόν διπλάσια από πέρυσι, γεγονός που επιβαρύνει περαιτέρω το κόστος του τελικού προϊόντος. Ειδικότερα σύμφωνα με τον ίδιο το σιτάρι ξεκίνησε φέτος στα 380 ευρώ ανά τόνο, ενώ έναν χρόνο νωρίτερα η αντίστοιχη τιμή ήταν στα επίπεδα των 200 ευρώ ανά τόνο. 

    Ως προς την διαθεσιμότητα των προϊόντων ο κύριος Αγγελάκης επισημαίνει ότι αυτή τη στιγμή υφίσταται πλήρης διαθεσιμότητα τόσο σε πρώτες ύλες ζωογροφών όπως σιτάρι και καλαμπόκι, όσο και στα κοτόπουλα. Ωστόσο σύμφωνα με τον κύριο Αγγελάκη λόγω της συρρίκνωσης της καταναλωτικής δύναμης, αυτή τη στιγμή η πτώση των πωλήσεων σε ποσότητες που διατίθενται μέσα από τα ελληνικά σούπερ μάρκετ κινείται αυτή τη στιγμή στα επίπεδα του 15%-20%. 

    Σε ό,τι αφορά λοιπές πρώτες ύλες με τις οποίες ταΐζονται τα κοτόπουλα, πέρυσι η τιμή στη σόγια ήταν 380 – 420 ευρώ ανά τόνο και φέτος στα 580 ευρώ ανά τόνο. Ταυτόχρονα το καλαμπόκι από 200-220 ευρώ πέρυσι, στα 380-400 ευρώ ανά τόνο.

    Παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις κοτόπουλου σε όγκο στα σούπερ μάρκετ έχουν συρρικνωθεί σε σύγκριση με πέρυσι, οι πτηνοτροφικές επιχειρήσεις δεν έχουν μειώσει τις ποσότητες που παράγουν, καθότι οι απώλειες αυτές αντισταθμίζονται από το τουριστικό ρεύμα και την κατανάλωση στην εστίαση, αλλά και από τις εξαγωγές που πραγματοποιούνται σε αγορές όπως η Ιταλία και η Βουλγαρία. 

    Κοτόπουλα Πίνδος: Στο 30% η αύξηση του κόστους σε σχέση με πέρυσι

    Για το ίδιο θέμα το Capital.gr επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Αγροτικού Πτηνοτροφικού Συνεταιρισμού, η Πίνδος, Ανδρέα Δημητρίου. Ο κύριος Δημητρίου στέκεται ιδιαίτερα στον ενεργειακό τομέα και πώς θα κινηθεί η αγορά της ενέργειας μετά την κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής. Ταυτόχρονα αναφέρει ότι στο κόστος φέτος για την πτηνοτροφία υπερβαίνει το 30% σε σχέση με πέρυσι, χωρίς να εμφανίζονται σημάδια αποκλιμάκωσης. 

    "Αναμένουμε τη σοδειά του καλαμποκιού κατά τους μήνες Αύγουστο – Σεπτέμβριο, μήπως υπάρξει κάποια διόρθωση σε σχέση με τις σημερινές τιμές, στα επίπεδα των 0,30 ευρώ", λέει ο κύριος Δημητρίου.

    "Προσπαθούμε να διατηρήσουμε μία ισορροπία, αντιλαμβανόμενοι την μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών αυτή την περίοδο. Προσπαθούμε να επωμιστούμε ένα μέρος του κόστους, ωστόσο το υπόλοιπο πρέπει να μετακυληστεί στην αγορά", συμπληρώνει ο κύριος Δημητρίου.

    Εκτιμάται μάλιστα ότι έρχεται και μία ακόμα ανατίμηση στο κοτόπουλο, για την οποία στελέχη του κλάδου πτηνοτροφίας αναφέρουν ότι "έπρεπε να είχε γίνει χθες". Ωστόσο προς το παρόν συγκρατείται από τις πτηνοτροφικές επιχειρήσεις μέχρι νεοτέρας.

    Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις στο λιανεμπόριο και τη βιομηχανία τροφίμων αναμένει ζημίες το 2022

    Χαρακτηριστική πάντως είναι η αποτύπωση της έρευνας Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που συμμετείχαν σε αυτήν, σε ποσοστό 56% αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία της το 2022, ενώ μόλις 11% αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις του δείγματος, είτε δεν έχουν ακόμα σαφή εικόνα, είτε δεν αναμένουν μεταβολή. Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων αναμένει ζημιές το 2022, ενώ μία στις δύο αναμένει κέρδη, αλλά και από αυτές που αναμένουν κέρδη, οι μισές εταιρείες αναμένουν οριακά κέρδη κάτω του 2%. 

    Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας τροφίμων έχει απορροφήσει μέρος των ανατιμήσεων. Το ποσοστό της αύξησης που έχει απορροφηθεί μεσοσταθμικά είναι 25%, δηλαδή το ¼ της αύξησης. Το 26% έχει απορροφήσει έως 10%, το 26% έχει απορροφήσει 10-25%, το 27% έχει απορροφήσει 25-50% και το 20% πάνω από 50%.

    Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 13 έως 25 Μαίου 2022 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 150 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ