Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 23-Μαϊ-2022 07:55

    Με μεγάλο κούρεμα οφειλών οι ρυθμίσεις του εξωδικαστικού

    Με ρυθμούς χελώνας ο εξωδικαστικός μηχανισμός - Οι λόγοι
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Λεωνίδα Στεργίου

    Με περίπου 1.500 νέες αιτήσεις και με αυξανόμενο ρυθμό προχωρά ο εξωδικαστικός μηχανισμός του νέου πτωχευτικού. Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, οι συνολικές αιτήσεις που βρίσκονται στο στάδιο της οριστικής υποβολής έχουν πλησιάσει τις 5.000, με τις αρμόδιες αρχές να προωθούν βελτιώσεις ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να αυξηθούν οι περιπτώσεις βιώσιμων ρυθμίσεων.

    Οι αιτήσεις

    Οι συνολικές αιτήσεις, περιλαμβανομένων δηλαδή αυτών που βρίσκονται μόλις στο αρχικό στάδιο όπου ο ενδιαφερόμενος ανοίγει λογαριασμό στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, έχουν ξεπεράσει τις 52.000.

    Στο αρχικό στάδιο βρίσκονται σχεδόν 15.000 αιτήσεις, στο στάδιο της άρσης του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου πάνω από 30.000, ενώ στο τελικό στάδιο της οριστικής υποβολής ξεπερνούν φτάνουν τις 5.000 που αντιστοιχούν σε χρέος σχεδόν 2 δισ. ευρώ. Από αυτό, το ένα τρίτο αφορά χρέος προς εφορία και Ταμείο, ενώ το υπόλοιπο προς τράπεζες.

    Οι οφειλές

    Το σύνολο των οφειλών (από τις συνολικές αιτήσεις των 52.000), το οποίο κατά κύριο λόγο προέρχεται από νοικοκυριά, ανέρχεται σε περίπου 18 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 80% αφορά σε δάνεια προς τράπεζες. Τραπεζικά στελέχη και στελέχη εταιρειών διαχείρισης δανείων αναφέρουν ότι όλες οι περιπτώσεις ρυθμίσεων περιλαμβάνουν κούρεμα οφειλής, το οποίο κατά μέσο όρο κυμαίνεται γύρω στο 50%.

    Μικρότερο είναι το ποσοστό για τις οφειλές προς το Δημόσιο, όπου κυμαίνεται μεταξύ 25% και 35%. Τα ποσοστά στο κούρεμα εξαρτάται από το είδος του δανείου, το είδος της οφειλής, τα εισοδήματα, όπως επίσης και από το πόσοι πιστωτές εμπλέκονται.

    Για παράδειγμα, στις περιπτώσεις όπου εμπλέκονται πολλοί πιστωτές (τράπεζες, εφορία και ασφαλιστικά ταμεία), το κούρεμα είναι περίπου τρεις φορές υψηλότερο σε σχέση με την περίπτωση μεταξύ ενός οφειλέτη και ενός πιστωτή (πχ τράπεζας).

    "Κουρέματα”

    Όπως εξηγούν στελέχη της αγοράς, σχεδόν οι μισές οφειλές οι οποίες επιδέχονται ρύθμιση από τον αλγόριθμο του νέου πτωχευτικού συνοδεύονται με κούρεμα 10%. Κουρέματα της τάξης του 30-50% λαμβάνουν περίπου 1 στις 5 ρυθμίσεις, ενώ μέχρι 60% λαμβάνει το 90% των περιπτώσεων.

    Κινητικότητα στο ΥΠΟΙΚ

    Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπ. Οικονομικών παρατηρείται έντονη κινητικότητα, παρά την άνοδο των αιτήσεων και των υπό ρύθμιση περιπτώσεων μέσω εξωδικαστικού μηχανισμού. Στόχος, η αύξηση των βιώσιμων ρυθμίσεων και των υποθέσεων του προπτωχευτικού και πτωχευτικού σταδίου.

    Ακόμα δεν θεωρείται ικανοποιητική η πορεία του νέου πτωχευτικού, παρά τις αυξητικές τάσεις που παρατηρούνται. Υπήρξε ένα διάστημα το οποίο ήταν απαραίτητο προκειμένου να υπάρξει εξοικείωση των οφειλετών και των εμπλεκομένων (λογιστές, δικηγόροι, επιμελητήρια, επιχειρήσεις, κλπ) με το σύστημα και τη νέα νομοθεσία. Στη συνέχεια, το help desk που αναπτύχθηκε με την υποστήριξη των εταιρειών διαχείρισης έφερε επιτάχυνση.

    Πηγές καθυστερήσεων

    Μιλώντας με στελέχη της αγοράς, αναφέρουν μερικά παραδείγματα απλών λόγων που μπορεί να καθυστερούν όλη τη διαδικασία:

    1. Εμπλοκή περισσότερων συνδικαιούχων-συνιδιοκτητών και συνεγγυητών, όπου ένα μέρος δεν συμφωνεί στην άρση του απορρήτου.

    2. Αναγραφή διαφορετικών στοιχείων (πχ τετραγωνικών μέτρων, ποσοστών συνιδιοκτησίας) στα συμβόλαια μεταξύ ιδιοκτητών, τραπεζών, κά.

    3. Έλλειψη κάποιου δικαιολογητικού που δεν υπάρχει ψηφιακά και άλλες υπηρεσίες ή αρχές καθυστερούν να το εκδώσουν. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το πιστοποιητικό ΤΑΠ, όπου η έκδοση από ορισμένους δήμους απαιτούσε έως έξι μήνες.

    Έρχονται βελτιώσεις

    Επειδή το σύστημα εξετάζει κάθε περίπτωση βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων και ο αλγόριθμος προτείνει λύσεις, ένα λάθος σε ένα έγγραφο ή διαφορετικές εγγραφές για το ίδιο στοιχείο δημιουργούσε καθυστερήσεις με άνοιγμα και νέα υποβολή αιτημάτων κλπ.

    Όλες αυτές οι περιπτώσεις έχουν καταγραφεί, έχουν βελτιωθεί οι αλγόριθμοι και ταυτόχρονα αναζητώνται τεχνικές αλλά και νομικές λύσεις ώστε το σύστημα να γίνει πιο ευέλικτο και γρήγορο.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ