Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 23-Απρ-2022 12:00

    Σε αναδιάταξη ο χάρτης του ηλεκτρισμού στην Ελλάδα – Οι επενδύσεις που προωθούνται

    Σε αναδιάταξη ο χάρτης του ηλεκτρισμού στην Ελλάδα – Οι επενδύσεις που προωθούνται
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Νέα δεδομένα στον χάρτη της αγοράς ηλεκτρισμού δημιουργούν οι μεγάλες επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής και του φυσικού αερίου που έχουν δρομολογήσει, υλοποιούν ή ακόμη και ολοκληρώνουν οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου. Συνολικά τα αμέσως επόμενα χρόνια στον ελληνικό παραγωγικό σύστημα του ηλεκτρισμού αναμένεται να προστεθούν 4 νέα εργοστάσια, τα τρία φυσικού αερίου και το ένα λιγνίτη. Την ίδια στιγμή στον τομέα του φυσικού αερίου, οι επενδύσεις που έχουν δρομολογηθεί αναμένεται να δημιουργήσουν 4 νέους τερματικούς σταθμούς LNG μετατρέποντας την ελληνική αγορά σε εισαγωγικό κόμβο υγροποιημένου φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

    Ποιες είναι όμως οι επενδύσεις αυτές;

    Μυτιληναίος

    Η πιο ώριμη επένδυση, η οποία έχει ήδη ολοκληρωθεί και αναμένεται να ενταχθεί στο σύστημα το επόμενο διάστημα είναι η νέα μονάδα CCGT της Mytilineos, της οποίας έχει ήδη ξεκινήσει το λεγόμενο hot commissioning. Η νέα μονάδα ισχύος 826MW κατασκευάστηκε στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας και περιλαμβάνει τον πιο σύγχρονο και αποδοτικό αεριοστρόβιλο στην Ευρώπη 9HA.02 της General Electric με απόδοση 63,5%. Η νέα μονάδα προβλέπεται να λειτουργεί ως μονάδα βάσης και θα αντικαταστήσει μεγάλο μέρος από τη λιγνιτική ισχύ που θα αποσυρθεί στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης. Παράλληλα σημαντικό θα είναι και το περιβαλλοντικό όφελος καθώς η νέα μόναδα θα παράγει 250 κιλά CO2 ανά παραγόμενη μεγαβατώρα όταν σήμερα οι λιγνιτικές μονάδες παράγουν από 1,2 έως 1,5 τόνους CO2 ανά παραγόμενη μεγαβατώρα, δηλαδή 6 φορές πάνω. Η επένδυση ανήλθε στα 350 εκατ. ευρώ.

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΜΟΗ

    Το δεύτερο εργοστάσιο ηλεκτρισμού φυσικού αερίου κατασκευάζεται από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Motor Oil Hellas με ισχύ 877MW στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, με ύψος επένδυσης τα 375 εκατ. ευρώ. Οι δύο όμιλοι συμμετέχουν με ίσο ποσοστό 50% στην εταιρεία Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, που έχει αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία της νέας μόναδας. Στόχος είναι η μονάδα να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024. Με τη νέα αυτή μονάδα το θερμικό χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να αυξηθεί στο 1,5GW, ενώ και οι δύο όμιλοι καθώς διαθέτουν παρουσία και στην αγορά της προμήθειας θα ενισχύσουν την καθετοποίησή τους. Τέλος οι αυξημένες ανάγκες σε φυσικό αέριο της νέας μονάδας θα βοηθήσουν στην επίτευξη οικονομιών κλίμακας για την προμήθεια LNG.

    ELPEDISON

    Στο στάδιο της ανάπτυξης βρίσκεται και το project δημιουργίας μονάδας φυσικού αερίου ισχύος 860MW της Elpedison για την περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η οριστική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του εργοστάσιου, για το έργο ύψους 450 – 500 εκατ. ευρώ αναμένεται να ληφθεί το καλοκαίρι ωστόσο στην περιοχή όπου πρόκειται να κατασκευαστεί η μονάδα έχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες. Το CCGT σηματοδοτεί την απόφαση της εταιρείας να παίξει κεντρικό ρόλο στην μεταβατική ενεργειακά εποχή με στελέχη της να εκτιμούν πως το φυσικό αέριο και ο άνθρακας, μετά και τον πόλεμο της Ουκρανίας θα συνεχίσουν να είναι τα κυρίαρχα καύσιμα για τη λειτουργία των μονάδων βάσης.

    ΔΕΗ

    Εκτός από τους ιδιωτικούς ομίλους, φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια για τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο έχει και η ΔΕΗ. Συγκεκριμένα η εταιρεία προχωρά την αποπεράτωση της μονάδας Πτολεμαΐδα 5 που κατασκευάστηκε με καύσιμο το λιγνίτη και η οποία αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί στο τέλος του καλοκαιριού. Παράλληλα η επιχείρηση έχει στη διάθεσή της ένα ακόμη project, για τη δημιουργία μονάδας ισχύος 665 ΜW στην ΒΙΠΕ Κομοτηνής, με μέγιστο βαθμό απόδοσης 63% και με προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας τον Δεκέμβριο του 2024.

    Αλεξανδρούπολη

    Σε ό,τι αφορά τον τομέα του φυσικού αερίου, το πιο ώριμο πρότζεκτ είναι το έργο του FSRU της Αλεξανδρούπολης, όπου το τερματικό αναμένεται να εγκατασταθεί στο λιμάνι το Νοέμβριο του 2023. Στο έργο του πλωτού τερματικού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που αναπτύσσει η εταιρεία Gastrade στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης συμμετέχουν ο όμιλος Κοπελούζου, η εταιρεία Gaslog, η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ και η Bulgartransgaz. Το έργο θεωρείται κομβικής σημασίας καθώς ενισχύει την ασφάλεια του εφοδιασμού, διαφοροποιεί τις πηγές και τις οδούς του ενεργειακού εφοδιασμού, ενισχύει την ανάπτυξη ανταγωνισμού και υποστηρίζει τη δημιουργία ενός Κόμβου Συναλλαγών Φυσικού Αερίου (Hub) στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

    Παράλληλα η εταιρεία έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να αναπτύξει και δεύτερο σταθμό υγροπημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, με δυνατότητα εισαγωγής 5,5 δις κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως. Η δημιουργία δεύτερου τερματικού θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα, στα 11 δις. κυβικά μέτρα με στόχο, το καθαρά εξαγωγικό αυτό terminal να επεκτείνει ακόμη πιο βόρεια τις εξαγωγές αερίου, φτάνοντας μέχρι την Ουκρανία.

    Διώρυγα Gas

    Εκτός από τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής ο όμιλος της ΜΟΗ σχεδιάζει και την κατασκευή μιας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Η ΔΙΩΡΥΓΑ GAS A.E. Θεωρείται στρατηγικό έργο που θα εξυπηρετήσει τις άμεσες ανάγκες σε τροφοδοσία φυσικού αερίου, και παράλληλα θα ενσωματώνει την δυνατότητα υποδοχής ανανεώσιμων καυσίμων του μέλλοντος, όπως το υδρογόνο. Το market test για το έργο θα πραγματοποιηθεί το δίμηνο Μαΐου Ιουνίου ενώ επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί στις αρχές του 4ου τριμήνου.

    FSRU Θεσσαλονίκης

    Ένα ακόμη σημαντικό project για τη δημιουργία νέας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) σχεδιάζει στη Θεσσαλονίκη και η Elpedison. Το έργο "Thessaloniki FSRU", θα αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοικτά της Θεσσαλονίκης και αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025. Tο FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) και θα μπορεί να παραδώσει έως και 20 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίων και υποθαλάσσιων αγωγών που θα συνδέει το FSRU με τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ELPEDISON στη Θεσσαλονίκη (μία υφιστάμενη και μία υπό σχεδιασμό), καθώς και με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς του ΕΣΦΑ στην περιοχή.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ