Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 04-Νοε-2021 20:10

    Έρχεται εποπτεία νέας γενιάς για την οικονομία - Πώς θα λειτουργεί

    Έρχεται εποπτεία νέας γενιάς για την οικονομία - Πώς θα λειτουργεί
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Τάσου Δασόπουλου 

    Πριν ακόμη ξεκινήσει ο ουσιαστικός διάλογος για την αλλαγή των δημοσιονομικών κανόνων, Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) έχουν ήδη βάλει στο τραπέζι τις δικές τους προτάσεις για τα σημεία που θεωρούν ότι πρέπει να αλλάξουν, προτείνοντας μια… "κατά περίπτωση" αντιμετώπιση των δημοσιονομικών προβλημάτων.

    Τη Δευτέρα, οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης στη συνεδρίαση του Eurogroup θα έχουν την ευκαιρία εκτός από την πορεία του πληθωρισμού να συζητήσουν τις δύο προτάσεις των κεντρικών ευρωπαϊκών οργανισμών για τις αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες.

    Επί της ουσίας, οι δύο κεντρικοί Ευρωπαϊκοί οργανισμοί, φαίνεται να συγκλίνουν στο ότι το ανώτατο όριο του 60% του ΑΕΠ για το χρέος θα πρέπει να αλλάξει. Μετά την κρίση του κορονοϊού, είναι ανέφικτο να επιτευχθεί η ετήσια μείωση του 1/20 για τις χώρες το χρέος των οποίων υπερβαίνει αυτό το όριο. Μάλιστα, στη δική του πρόταση ο ESM προτείνει ως νέο όριο το 100% του ΑΕΠ, που είναι και το μέσο χρέος της ΕΕ. Η Επιτροπή υποστηρίζει μεν ότι το 60% του ΑΕΠ είναι ανέφικτο, αλλά δεν κάνει συγκεκριμένη πρόταση για αλλαγές. 

    Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία αποκλιμάκωσης του χρέους προτείνουν μια κατά περίπτωση αντιμετώπιση των προβλημάτων.

    Ο ESM στην πρόταση που δημοσίευσε πρόσφατα, εκτός από την αύξηση του ανώτατου ορίου του χρέους από το 60% στο 100% του ΑΕΠ, προτείνει να τίθεται για κάθε υπερχρεωμένη χώρα μια "οροφή δαπανών" από την οποία θα εξαιρούνται οι δημόσιες δαπάνες για επενδύσεις. Με βάση την οροφή δαπανών, η χώρα θα πρέπει να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα για να επιταχύνει την αποκλιμάκωση του χρέους κάτω από το 100% το ΑΕΠ σε μια 20ετία, καθώς θεωρεί ότι ο κανόνας της μείωσης κατά το 1/20 θα πρέπει να συνεχίσει να ισχύει. Αν η χώρα έχει επενδυτικό κενό ή ύφεση, η μείωση του χρέους θα διακόπτεται για δύο χρόνια, μέχρι να επανέλθει η οικονομία της σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης.

    Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με βάση ένα προσχέδιο που διέρρευσε, εκτός από την αναγκαιότητα αύξησης του ανώτατου ορίου του χρέους, προτείνει κάτι ανάλογο. Την υπογραφή με κάθε υπερχρεωμένη χώρα ενός διμερούς δημοσιονομικού συμβολαίου, το οποίο θα περιγράφει τον οδικό χάρτη με βάση τον οποίο θα πρέπει να πετύχει τη δημοσιονομική προσαρμογή. Το κράτος μέλος θα αναλαμβάνει την υποχρέωση υλοποίησης συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων και σε αντάλλαγμα οι δημόσιες δαπάνες για επενδύσεις δεν θα επιβαρύνουν δημοσιονομικά τους προϋπολογισμούς του. Ο ετήσιος ρυθμός αποκλιμάκωσης του χρέους θα είναι ανάλογος με την ανάπτυξη που θα επιτυγχάνει η υπερχρεωμένη χώρα. 

    Οι δυσκολίες 

    Οι δύο προτάσεις μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς να γίνουν σημαντικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύμφωνο σταθερότητας και θα ελέγχονται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εξαμήνου. Παρά το πιο "άνετο" περιβάλλον για δημοσιονομική προσαρμογή που δείχνουν, θα έχουν πρόβλημα να γίνουν αποδεκτές και από τον ευρωπαϊκό Βορρά αλλά και από τον Νότο της Ευρώπης.

    Ο Ευρωπαϊκός Βορράς και κυρίως οι Frugals μπορεί να εκλάβουν την ευελιξία των προτάσεων ως χαλάρωση του Συμφώνου και να εμμείνουν στη θέση τους κατά των αλλαγών.

    Ο ευρωπαϊκός Νότος, στον οποίο εκτός από την Ελλάδα περιλαμβάνονται και πολύ μεγάλες οικονομίες όπως αυτές της Ιταλίας, της Ισπανία και της Γαλλίας, θα αντιδράσει για άλλο λόγο. Καμία εκ των χωρών αυτών δεν θα δεχθεί μετά τη συγκυρία του κορονοϊού να προσαρμοστεί σε ειδικούς περιορισμούς μπαίνοντας ουσιαστικά σε δεύτερη ταχύτητα εντός της ΕΕ με τους υπέρμαχους της λιτότητας να έχουν το "πάνω χέρι".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ