Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 21-Αυγ-2021 09:05

    Πώς η Ελλάδα θα γίνει κόμβος logistics της Ν.Α. Ευρώπης

    Πώς η Ελλάδα θα γίνει κόμβος logistics της Ν.Α. Ευρώπης
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή 

    Σειρά έργων που θα αναβαθμίσουν σημαντικά τη θέση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μπαίνει στα σκαριά. Στο επίκεντρο βρίσκεται η διασύνδεση των λιμένων και των αεροδρομίων της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων με βασικό αυτό του Θριάσιου Πεδίου. 

    H αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, που υστερεί σημαντικά σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες, προωθείται μέσα από το μεγάλο πακέτο έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και η ΕΡΓΟΣΕ. Στο επίκεντρο των έργων νέας γενιάς βρίσκονται οι συνδέσεις των λιμανιών με στόχο να δημιουργηθεί ένα νέο σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο θα ενώνει την Πάτρα με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και να καταλήγει στα βόρεια σύνορα της χώρας. Παράλληλα, προωθείται η σύνδεση του δικτύου με τα λιμάνια της Αττικής, που εκκρεμεί εδώ και χρόνια.

    Ειδικότερα, περιλαμβάνονται οι συνδέσεις του "Ελ. Βενιζέλος" με τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου, προϋπολογισμού 300 και 380 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, η ολοκλήρωση της γραμμής Ρίο-Πάτρα με μερική υπογειοποίηση (προϋπολογισμού 514 εκατ. ευρώ), η σύνδεση Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες (1,3 δισ. ευρώ), το τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο με προϋπολογισμό 815 εκατ. ευρώ και τέλος η σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (22 εκατ. ευρώ).

    Ακόμη στην Αττική εξετάζεται η σύνδεση με το λιμάνι της Ελευσίνας που είναι το πρώτο λιμάνι της χώρας σε χύδην φορτίο, μέσω του μεγάλου έργου του Δυτικού Προαστιακού, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στον σχεδιασμό μπαίνουν και οι νέες γραμμές στη Μαγνησία με στόχο τη διασύνδεση των τριών Βιομηχανικών Περιοχών (ΒΙ.ΠΕ) της περιοχής, του λιμένα Βόλου και του αεροδρομίου της Ν. Αγχιάλου. 

    Τα εμπορευματικά κέντρα 

    Πέρα από την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου κομβική σημασία έχει και η δημιουργία εμπορευματικών και διαμετακομιστικών κέντρων σε κεντρικές περιοχές της χώρας: Στον σχεδιασμό βρίσκεται το Θριάσιο Πεδίο στην Αττική, το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη καθώς και η Λάρισα. 

    Εντός του έτους αναμένεται να ενεργοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, το οποίο σχεδιάζεται από το 2003 και έχει περάσει χίλια μύρια κύματα με τελευταίο σκόπελο αυτόν της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όπως έχει γίνει γνωστό, υπάρχει συμφωνία επί της αρχής για τις αλλαγές που έχει ζητήσει στη σύμβαση παραχώρησης η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) και μένουν ορισμένες λεπτομέρειες ώστε να ενεργοποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης. 

    Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις, αυτό που απομένει είναι η ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αλλαγές και η ψήφιση της νέας τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα σε έναν με ενάμιση χρόνο από την έναρξη της παραχώρησης, καθώς θα πρέπει να εκδοθούν οι απαραίτητες άδειες.

    Το επόμενο έργο που ωριμάζει είναι αυτό του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Ο παλαιότερος σχεδιασμός για την παραχώρηση της έκτασης 670 στρεμμάτων στο Δήμο Εχεδώρου στη δυτική πλευρά της πόλης έχει εγκαταλειφθεί και πλέον εξετάζεται η ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στη μισή περίπου έκταση και η δημιουργία εγκαταστάσεων μεταποίησης και συναρμολόγησης με έναν μικρό εμπορευματικό σταθμό στην υπόλοιπη μισή.

    Τα εμπορευματικά σε Θριάσιο και Γκόνου θα αποτελέσουν τους "ακρογωνιαίους λίθους" ενός ολοκληρωμένου συστήματος εμπορευματικής μεταφοράς, το οποίο θα συμπληρωθεί με μικρότερα εμπορευματικά, όπως, για παράδειγμα, αυτό της Λάρισας. 

    Το φθινόπωρο ο νέος διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ 

    Το φθινόπωρο αναμένεται η νέα προκήρυξη της παραχώρησης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) στο Θριάσιο (γνωστό ως Θριάσιο ΙΙ) για τουλάχιστον 25 χρόνια, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). 

    Στόχος είναι να υπάρξει επενδυτής ο οποίος θα ολοκληρώσει τις εγκαταστάσεις και στη συνέχεια θα λειτουργεί για τη διάρκεια της παραχώρησης το Θριάσιο ΙΙ, το οποίο μπορεί γίνει το μεγαλύτερο κέντρο logistics της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς αναπτύσσεται σε έκταση 1.450 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας του ΟΣΕ. 

    Το κέντρο ήδη διαθέτει πολλαπλές σιδηροδρομικές γραμμές, ηλεκτροκίνηση, αποθήκες, κτίρια διοίκησης κ.ά. Οι εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα επιτρέπουν τη βασική λειτουργία του ΕΣΣΣΔΙ. Κατά την πρώτη φάση ανάπτυξης πραγματοποιήθηκαν βασικές εργασίες σιδηροδρομικής και οδικής υποδομής, δικτύων και Η/Μ εξοπλισμού, ενώ κατά τη β’ φάση ανάπτυξης πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω εργασίες σιδηροδρομικής και οδικής υποδομής, δικτύων και Η/Μ εξοπλισμού, ενώ επιπλέον υλοποιήθηκαν και κτιριακά έργα σιδηροδρομικής υποδομής, εργασίες σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης. 

    Ο επενδυτής θα κληθεί να κατασκευάσει κτίρια προσωπικού, χώρου μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων (Ε/Κ), υπηρεσιών, φόρτωσης, εξυπηρέτησης Ε/Κ, προσωπικού χώρου μεταφόρτωσης φορτίου βαγονιών πρατηρίου υγρών καυσίμων με στέγαστρο, προσωπικού χώρου μεταφόρτωσης οχημάτων, προσωπικού χώρου μεταφόρτωσης υγρών φορτίων και πρατηρίου υγρών καυσίμων με στέγαστρο.

    Εκτός από τις υποδομές, ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να προχωρήσει στην προμήθεια του αναγκαίου εξοπλισμού, όπως γερανογέφυρες, οχήματα στοίβασης, ειδικών ελκυστήρων, ανυψωτικά μηχανήματα κ.ά.

    Ο προηγούμενος διαγωνισμός για την διαχείριση του ΕΣΣΣΔΙ είχε κηρυχθεί άγονος, αν και αρχικά είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τρεις εταιρείες. Στόχος είναι ο νέος διαγωνισμός να γίνει πιο ελκυστικός και για αυτό αναζητείται ένα οικονομικό μοντέλο που θα εξασφαλίσει τη συμμετοχή των επενδυτών αλλά θα έχει και όφελος για τον ΟΣΕ. 

    Το ΕΣΣΣΔΙ μαζί με το γειτονικό Εμπορευματικό Κέντρο (Θριάσιο Ι) θα επιτρέψει τη φιλοξενία όλων των δραστηριοτήτων εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών κάτω από την ίδια στέγη. Όταν το Θριάσιο Πεδίο θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία, αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του κόστους μεταφοράς προϊόντων και να οδηγήσει στη μετάβαση της ροής μεταφορών από τους δρόμους στους σιδηρόδρομους.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ