Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 04-Ιουν-2021 08:06

    Ξ. Παπασταύρου (ΟΠΕΚΑ): Όλο το σχέδιο βελτίωσης της καταβολής κοινωνικών επιδομάτων

    Ξ. Παπασταύρου (ΟΠΕΚΑ): Όλο το σχέδιο βελτίωσης της καταβολής κοινωνικών επιδομάτων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Το σχέδιο βελτίωσης των υπηρεσιών για την καταβολή κοινωνικών επιδομάτων προς τους δικαιούχους πολίτες αναλύει η διοικήτρια του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), Ξένια Παπασταύρου, μιλώντας αποκλειστικά στο Capital.gr.

    H Ξ. Παπασταύρου αναφέρει πως δρομολογείται η δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών, φιλικών  προς τον πολίτη, για την εξυπηρέτηση επιδομάτων, που έως σήμερα δεν υποστηρίζονται ψηφιακά καθώς και τη βελτίωση των υπαρχουσών πλατφορμών ώστε να ενημερώνουν τους πολίτες σε πραγματικό χρόνο για όλα τα στάδια των αιτήσεων τους.

    Όσον αφορά στις άμεσες προτεραιότητες του ΟΠΕΚΑ αυτές είναι η απονομή του Επιδόματος Αναδοχής – ήδη έχει εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ -  η ψηφιακή υποστήριξη των Επιδομάτων Στεγαστικής Συνδρομής Ανασφάλιστων Υπερηλίκων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφαλίστων Υπερηλίκων, ενώ σχεδιάζονται σημαντικές παρεμβάσεις βελτίωσης, με γνώμονα πάντα την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία, στην πλατφόρμα απονομής των επιδομάτων αναπηρίας. 

    Συνέντευξη στον Δημήτρη Κατσαγάνη

    Τόσο ο προϋπολογισμός του ΟΠΕΚΑ, όσο και το πλήθος των δικαιούχων των επιδομάτων του έχει διογκωθεί κατά τα τελευταία χρόνια (ακόμα και προ της κορωνο-κρίσης). Σε τρέχοντα χρόνο ποιος είναι ο μηνιαίος προϋπολογισμός του και σε πόσους δικαιούχους καταβάλλει επιδόματα;

    Η δράση του Οργανισμού διαρκώς ενισχύεται και διευρύνεται. Ο προϋπολογισμός του αυξήθηκε το 2021 και ξεπερνά τα 4 δισ. Τον τελευταίο μήνα (Μάιος) ο Οργανισμός κατέβαλε 375.565.556 εκατομμύρια σε 1.587.602 δικαιούχους.  

    Ποια ήταν τα έκτακτα μέτρα στήριξης προς δικαιούχους επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ κατά τη διάρκεια της πανδημίας; Πόσοι ήταν οι δικαιούχοι; 

    Προκειμένου οι πολίτες να μην χάσουν το δικαίωμά τους σε μία παροχή, με πρωτοβουλία της Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνας Μιχαηλίδου, πραγματοποιήθηκαν διαδοχικές παρατάσεις του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και του Επιδόματος Στέγασης, επιδόματα στα οποία απαιτείται η υποβολή αίτησης κάθε εξάμηνο. Επιπλέον παρατάθηκε η καταβολή των αναπηρικών επιδομάτων για 20.000 πολίτες στους οποίους είχε λήξει η βεβαίωση των ΚΕΠΑ και έπρεπε να επανεξεταστούν, ενώ καταβλήθηκε το επίδομα και σε όσους είχαν υποβάλει αιτήσεις αλλά λόγω του κορωνοϊού δεν είχαν λάβει ακόμη γνωμοδότηση από υγειονομική επιτροπή, οι οποίοι υπολογίζονται σε 4.000 συμπολίτες μας. Επιπλέον, τον Δεκέμβριο 2020, με γενικότερη πρωτοβουλία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, δόθηκε μία έκτακτη καταβολή στους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, η οποία αφορούσε 257.452 δικαιούχους. Επιπλέον από 1.1.2020, τέθηκε σε ισχύ το Επίδομα Γέννησης για κάθε παιδί που γεννιέται στην Ελλάδα.

    Πώς βίωσε ο ΟΠΕΚΑ τα lockdown και πόσο άλλαξε η κατάσταση αυτή τη σχέση του Οργανισμού  με τους πολίτες;

    Με το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού οι υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ, αν και σημαντικά υποστελεχωμένες, έσπευσαν με γρήγορα αντανακλαστικά και αίσθημα ευθύνης να προσαρμόσουν τη λειτουργία του Οργανισμού και τα μέτρα προστασίας προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η εξυπηρέτηση των πολιτών. 

    Πρωταρχικό μας μέλημα ήταν να προστατεύσουμε την υγεία των εργαζομένων και των πολιτών, να μην επηρεαστεί η καταβολή των επιδομάτων και η επεξεργασία νέων αιτήσεων, και όσο ήταν δυνατόν να επισπεύσουμε την απονομή των δικαιωμάτων ιδιαίτερα σε επιδόματα όπως το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων που ακόμη δεν υποστηρίζεται από ηλεκτρονική εφαρμογή. Επιπλέον, για να διασφαλίσουμε ότι η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα δεν θα αποτελούσαν εμπόδιο στην πρόσβαση των πολιτών στις παροχές του Οργανισμού συνεχίσαμε την εξυπηρέτηση σε συνεργασία με τα Κέντρα Κοινότητας στους Δήμους και πήραμε μία σειρά από πρωτοβουλίες: 

    1: Δημιουργήσαμε γραμμή πανελλαδικής τηλεφωνικής εξυπηρέτησης 

    Αντιλαμβανόμενοι την μέγιστη ανάγκη για την εξυπηρέτηση των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, τη διασφάλιση πρόσβασής τους στην ενημέρωση και εξυπηρέτηση χωρίς φυσική παρουσία προχωρήσαμε άμεσα στις σχετικές διαδικασίες συνεργασίας με ανάδοχο εταιρεία, η οποία είχε ως αποτέλεσμα μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα τη δημιουργία σύγχρονου τηλεφωνικού κέντρου πανελλαδικής τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, με διευρυμένο ωράριο λειτουργίας από τις 08.00 το πρωί μέχρι τις 19.00 το βράδυ, από Δευτέρα έως Παρασκευή. Ο Οργανισμός από τον Μάιο του 2020 έως σήμερα έχει εξυπηρετήσει με επιτυχία 171.691 κλήσεις πανελλαδικά. Τα αποτελέσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας είναι πολύ ενθαρρυντικά αφού καταφέραμε να εξυπηρετήσουμε πάνω από το 80% των αιτημάτων των πολιτών.

    Προχωρώντας ένα βήμα παρακάτω, η γραμμή αυτή θα ενταχθεί στον ενιαίο αριθμό εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, που έχει εξαγγείλει ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης. Όπως έχει υπογραμμίσει και ο ίδιος, με το νέο ενιαίο call center, ο πολίτης θα μπορεί να εξυπηρετείται σε εικοσιτετράωρη βάση και τις επτά ημέρες της εβδομάδας, με στόχο να λαμβάνει απάντηση στο ερώτημά του γρήγορα και έγκυρα. Η δική μας προσπάθεια στον ΟΠΕΚΑ συνεχίζεται, ώστε να βελτιώσουμε τις διαδικασίες και τις υποδομές μας, με στόχο την περαιτέρω βελτίωση της εξυπηρέτησης του πολίτη το 2022.

    2: Εμπλουτίσαμε την ιστοσελίδα Opeka.gr

    Με την απαγόρευση της κυκλοφορίας, αμέσως αντιληφθήκαμε ότι τα ΑμεΑ και οι υπερήλικες δεν θα μπορούσαν να μεταβούν στις υπηρεσίες για να υποβάλουν την αίτησή τους για ένα επίδομα. Η καθυστέρηση στην αίτηση λειτουργεί εις βάρος των πολιτών, καθώς το δικαίωμά τους θεμελιώνεται από την ημερομηνία που την υποβάλουν. Καθώς η δημιουργία ολοκληρωμένης ηλεκτρονικής εφαρμογής θα απαιτούσε πολύ χρόνο, προχωρήσαμε σε μία λύση απλή και άμεση. Δημιουργήσαμε μία ηλεκτρονική φόρμα, ώστε οι υπερήλικες ηλικιωμένοι και πολίτες με αναπηρικά προβλήματα να μην χρειαστεί να περιμένουν την άρση των κυκλοφοριακών μέτρων για να κάνουν την αίτησή τους.

    Τελικά το μέτρο αυτό αποδείχθηκε πολύ χρήσιμο για τους πολίτες που το είχαν απόλυτη ανάγκη και εκατοντάδες συμπλήρωσαν τη φόρμα. Επιπλέον, ανασχεδιάσαμε την ιστοσελίδα προκειμένου να ενημερώνονται καλύτερα οι πολίτες. Δημιουργήθηκε μία πιο ζωντανή και φιλική προς τους χρήστες κεντρική σελίδα, ενώ παράλληλα, βελτιώθηκε το μενού πλοήγησης και εμπλουτίστηκε σημαντικά το περιεχόμενο μεταξύ άλλων με: πληροφόρηση για εξυπηρέτηση πολιτών, χρήσιμες ερωτήσεις–απαντήσεις και η νομοθεσία των επιδομάτων. Οι πολίτες πλέον μπορούν να προσφεύγουν στην ιστοσελίδα και να αναζητούν πληροφορίες ακόμη και για πολύ ιδιαίτερες περιπτώσεις, πέραν των γενικών σε ισχύ κανόνων, ενώ θα βρουν και παραδείγματα, ώστε να γίνεται περαιτέρω κατανοητός ο τρόπος που διεκδικούνται και χορηγούνται τα επιδόματα και η διαδικασία ενδικοφανών προσφυγών. 

    3: Φτιάξαμε ένα σύστημα για ραντεβού πολιτών

    Υιοθετήθηκε η πρακτική των ραντεβού, όπου οι πολίτες τόσο στην Αθήνα όσο και στις 9 Περιφερειακές Διευθύνσεις μπορούν να κλείσουν ραντεβού με στελέχη του Οργανισμού είτε ηλεκτρονικά είτε δια ζώσης. 

    4: Σχολικά Γεύματα 

    Οι υπηρεσίες του Οργανισμού εργάστηκαν εντατικά προκειμένου να παραταθεί το Σχολικό πρόγραμμα του έτους 2019-2020, καθώς θέλαμε να κάνουμε ό,τι ήταν δυνατόν ώστε η διανομή των σχολικών γευμάτων να ξεκινήσει όσο γίνεται νωρίτερα για το σχολικό έτος 2020-2021. Και αυτό επιτεύχθηκε. Για πρώτη φορά το πρόγραμμα των σχολικών γευμάτων υλοποιήθηκε από την έναρξη του σχολικού έτους, δηλαδή επιτεύχθηκε η μέχρι σήμερα συντομότερη ημερομηνία έναρξης και υλοποίησης του Προγράμματος.

    5: Εισοδηματική Ενίσχυση οικογενειών Ορεινών και Μειονεκτικών περιοχών

    Oι αιτήσεις για το επίδομα ορεινών και μειονεκτικών περιοχών περιήλθαν στην αρμοδιότητα του ΟΠΕΚΑ τον Μάρτιο του 2020. Εν μέσω πανδημίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, επιτεύχθηκε η δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να καταβληθούν τον Μάιο του 2020 όλες οι εκκρεμείς αιτήσεις του 2018 και να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στη διαδικασία αιτήσεων για τα επόμενα χρόνια, κάτι που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

    6:  Πρόγραμμα Γέφυρα

    Σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους το πρόγραμμα παρέχει στήριξη σε 75.000 δανειολήπτες που πλήττονται από τις οικονομικές συνέπειες του κορωνοϊού και έχουν δάνεια με υποθήκη στην Α΄ κατοικία και αποδίδεται μέσω του ΟΠΕΚΑ. Η στήριξη αφορά σε κρατική επιδότηση της μηνιαίας δόσης δανείου σε ποσοστό έως 90% και για χρονικό διάστημα 9 μηνών και η μηνιαία δαπάνη του Οργανισμού είναι γύρω στα 25 εκατομμύρια.

    Ποιες αλλαγές έχουν δρομολογηθεί σε σχέση με τα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ αλλά και τη σχέση του Οργανισμού με τους πολίτες, μέχρι τέλος του έτους;

    Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την ΗΔΙΚΑ δρομολογούμε τη δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών, φιλικές προς τον πολίτη, για την εξυπηρέτηση επιδομάτων, που έως σήμερα δεν υποστηρίζονται ψηφιακά καθώς και τη βελτίωση των υπαρχουσών πλατφορμών ώστε να ενημερώνουν τους πολίτες σε πραγματικό χρόνο για όλα τα στάδια των αιτήσεων τους.

    Η δημιουργία των νέων εφαρμογών θα υποστηρίζουν ηλεκτρονικές διασταυρώσεις με άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου για έλεγχο των προϋποθέσεων απονομής κάτι που θα περιορίσει δραστικά το χρόνο απονομής των επιδομάτων αυτών και θα βελτιώσει  την εξυπηρέτηση, αφού οι πολίτες θα ενημερώνονται άμεσα για την κατάσταση των αιτημάτων τους και θα μπορούν να υποβάλλουν αιτήματα από το σπίτι.

    Οι άμεσες προτεραιότητες είναι η απονομή του Επιδόματος Αναδοχής – ήδη έχει εκδοθεί η σχετική ΚΥΑ - η ψηφιακή υποστήριξη των Επιδομάτων Στεγαστικής Συνδρομής Ανασφάλιστων Υπερηλίκων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφαλίστων Υπερηλίκων, ενώ σχεδιάζονται σημαντικές παρεμβάσεις βελτίωσης, με γνώμονα πάντα την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία, στην πλατφόρμα απονομής των επιδομάτων αναπηρίας. Έτσι, οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις χωρίς επίσκεψη σε υπηρεσία, θα μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη του δικαιώματός τους, και θα υπάρξει και διεύρυνση των σημείων εξυπηρέτησης με την ένταξη των ΚΕΠ στη διαδικασία των αναπηρικών επιδομάτων.

    Αποδεχόμενοι την πρόβλεψη πως το 2022 θα είναι ένα έτος, κατά το οποίο θα μπορεί να κανείς να ισχυρισθεί πως αφήσαμε πίσω τα δύσκολα στο υγειονομικό μέτωπο -αν και θα είναι ακόμα ορατές οι αρνητικές συνέπειες στο οικονομικό /δημοσιονομικό μέτωπο- πως βλέπετε σήμερα τον ρόλο του ΟΠΕΚΑ;

    Πιστεύω ότι ο ρόλος του ΟΠΕΚΑ ως ενιαίος φορέας διαχείρισης προνοιακών παροχών και επιδομάτων στην Ελλάδα είναι, με τη λειτουργία του, να εφαρμόζει και κάνει πράξη αυτά που ορίζονται από το Σύνταγμα όπου τίθενται τα θεμέλια της κοινωνικής φροντίδας και της ουσιαστικής αλληλεγγύης.

    Το Σύνταγμα προβλέπει ότι το Κράτος: "μεριμνά για την υγεία των πολιτών και λαμβάνει ειδικά μέτρα για την προστασία της νεότητας, του γήρατος, της αναπηρίας, για την περίθαλψη των απόρων" και για τη διασφάλιση συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης όλων των πολιτών μέσω ενός συστήματος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος". 

    Στόχος μας είναι να γίνει ο Οργανισμός ένα πρότυπο εξυπηρέτησης των πολιτών. Πρέπει να φτάσουμε στο σημείο που κάθε πολίτης που δικαιούται ένα επίδομα, να γνωρίζει ότι το δικαιούται και να το λαμβάνει έγκαιρα, χωρίς καθυστέρηση και ταλαιπωρία, και με αξιοπρέπεια. Πρόσφατα ξεκινήσαμε μία συνεργασία με την ΕΣΑμεΑ με στόχο οι διαδικασίες του Οργανισμού να γίνουν πλήρως προσβάσιμες από τους συμπολίτες με αναπηρία. 

    Για να φτάσουμε στο στόχο μας και να κάνουμε το όραμα του ΟΠΕΚΑ πραγματικότητα, τον τελευταίο 1,5 χρόνο επικεντρωθήκαμε στο να βελτιώσουμε τις υποδομές του Οργανισμού. Εισφέραμε στο γραφείο της Διοίκησης τεχνογνωσία από τον ιδιωτικό τομέα για την εξυπηρέτηση πολιτών, αποκτήσαμε νέο εξοπλισμό Πληροφορικής, δράσαμε άμεσα για να ενισχύσουμε με προσωπικό τον Οργανισμό, υποστηρίξαμε τον Σύλλογο Εργαζομένων μέσω του συστήματος Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης που υιοθετήσαμε, στηρίξαμε την κατάρτιση του προσωπικού μέσω μίας συνεργασίας με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και επιχειρήθηκε και επιτεύχθηκε για πρώτη φορά συμμετοχή στο ΕΣΠΑ με ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 1.674.420 ενώ καταφέραμε να λάβουμε ένα έργο Τεχνικής Βοήθειας ύψους 600.000 από τη Γενική Διεύθυνση Στήριξης Ευρωπαϊκών Μεταρρυθμίσεων. 

    Πρέπει να δουλέψουμε σκληρά. Θα μου επιτρέψτε να πω ότι για όσο υπάρχει έστω και ένας συμπολίτης μας που δεν έχει λάβει άριστη εξυπηρέτηση δεν θα μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι. Είμαστε στην υπηρεσία των πολιτών και με αυτόν τον στόχο πορευόμαστε με όλες μας τις δυνάμεις. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ