Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 24-Μαϊ-2021 07:50

    Μεγάλη αύξηση στις παραγγελίες containerships - Οι λόγοι

    Μεγάλη αύξηση στις παραγγελίες containerships - Οι λόγοι
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Με νέα containerships αναμένεται να "πλημμυρίσουν" οι θαλάσσιες οδοί τα επόμενα χρόνια, καθώς οι εταιρείες τακτικών γραμμών έχουν επιδοθεί σε μαζικές παραγγελίες νέων πλοίων, σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερα υψηλών ναύλων.

    Σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής Xclusiv Shipbrokers, τα οποία έχει στην κατοχή του το Capital.gr, το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου αριθμεί σήμερα 470 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 4,25 εκατ. TEUs, ήτοι το 17,7% του στόλου στο νερό.

    Μάλιστα, φέτος και συγκεκριμένα από τον Ιανουάριο και μέχρι τις 15 Μαΐου, έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για πλοία χωρητικότητας 2,1 εκατ. TEUs. Με άλλα λόγια, το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου διπλασιάστηκε το 2021.

    Το ελληνικό μερίδιο

    Αναφορικά με τις ελληνικές κινήσεις, η σχετικά ήπια δραστηριότητα συνολικά στην αγορά νεότευκτων και η μικρότερη παρουσία στα containerships, συγκριτικά με τους άλλους δύο βασικούς κλάδους - bulkers, tankers - έχουν κατ’ επέκταση περιορίσει και τις παραγγελίες πλοίων αυτού του τύπου. 

    Ναυλομεσιτικές πηγές παρατηρούν στο Capital.gr ότι οι παραγγελίες του εγχώριου εφοπλισμού σε containerships "δεν ξεπερνούν τα δάχτυλα ενός χεριού και τοποθετούνται στην Κίνα και τη Νότια Κορέα".

    Η Cosmoship του Νίκου Σάββα συνδέθηκε πρόσφατα με την παραγγελία δύο feeders, χωρητικότητας 1.500 TEUs έκαστο, σε κινεζικό ναυπηγείο. Παράλληλα, η ChartWorld Shipping, συμφερόντων του Λου Κολλάκη φέρεται να έχει παραγγείλει 2+2 containerships, χωρητικότητας 13.000 TEUs έκαστο, στην Κίνα, με το συνολικό κόστος να εκτιμάται στα 420 εκατ. δολάρια. Μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα "τρέχει" και ο Όμιλος Capital Maritime του Ευάγγελου Μαρινάκη.

    Προβληματισμοί για το νέο τονάζ

    Τα "κέρδη" των μεγάλων operators του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων "εκτοξεύτηκαν" εν μέσω πανδημίας, καθώς αυξήθηκε κατακόρυφα η ζήτηση τελικών προϊόντων.

    Σε αυτό το πλαίσιο, οι περισσότερες εταιρείες αποφάσισαν να επενδύσουν ρευστό σε νέο τονάζ, δημιουργώντας, όμως, ανησυχίες για το ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης από το 2023 κι έπειτα, όταν θα πέσουν στο νερό τα πλοία που παραγγέλνονται σήμερα.

    "Δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο απεγνωσμένοι να αποκτήσουν νέα πλοία, τα οποία θα παραδοθούν τουλάχιστον μετά από δύο χρόνια" είπε σε πρόσφατο webinar ο Simon Heaney, εκπρόσωπος του οίκου Drewry. 

    Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτές οι κινήσεις πιθανότατα "αυξάνουν τον κίνδυνο υπερπροσφοράς στην αγορά, μετά από ορισμένα καλά χρόνια διόρθωσης αυτής της κατάστασης".

    Παρατεταμένο ράλι στα ναύλα

    Σε κάθε περίπτωση, οι πλοιοκτήτες απολαμβάνουν τις τωρινές εξαιρετικές συνθήκες στην αγορά, "κλειδώνοντας" μακροχρόνιες ναυλώσεις.

    Με βάση τα στοιχεία της Drewry, τα ναύλα στη spot από τη Σαγκάη έως το Ρότερνταμ αυξήθηκαν 10% σε εβδομαδιαία βάση (στοιχεία μέχρι 20 Μαΐου) και διαμορφώνονται πλέον στα 9.865 δολάρια για ένα "σαραντάρι" container.

    Την ίδια ώρα, από τη Σαγκάη έως το Λος Άντζελες σημείωσαν εβδομαδιαία άνοδο 7%, προσεγγίζοντας τα 5.605 δολάρια. Σε ταξίδι μέχρι τη Γένοβα ενισχύθηκαν κατά 6% στα 9.477 δολάρια.

    Διαβάστε επίσης:

    - Η αύξηση του κόστους ναυπήγησης "κόβει" τις ελληνικές παραγγελίες πλοίων ξηρού φορτίου

    - "Πρασινίζει" ο στόλος της παγκόσμιας Ναυτιλίας - Οι προκλήσεις

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ