Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 29-Απρ-2021 00:18

    Γιατί οι Έλληνες εφοπλιστές αγοράζουν tankers και πλοία ξηρού φορτίου

    Γιατί οι Έλληνες εφοπλιστές αγοράζουν tankers και πλοία ξηρού φορτίου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Κυρίαρχοι σε αγορές νέων και μεταχειρισμένων πλοίων εμφανίζονται για ακόμη ένα έτος οι Έλληνες εφοπλιστές, "ποντάροντας" κυρίως σε bulk carriers και tankers.

    Πρόκειται για δύο αγορές, στις οποίες, η ελληνική πλοιοκτησία είναι παραδοσιακή δύναμη, καθώς ελέγχει, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, το 32,64% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 21,7% του στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

    Ράλι στο ξηρό φορτίο

    Στο μεν ξηρό φορτίο, φυσά "ούριος άνεμος" από την αρχή του έτους και οι ναύλοι "σπάνε" ρεκόρ εβδομάδα με την εβδομάδα, με ώθηση από την ισχυρή ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος και σιτηρών και το ικανοποιητικό εμπόριο άνθρακα. Σημείο αναφοράς της αγοράς είναι η Κίνα, η δυναμική της οποίας υποδηλώνει περαιτέρω ανοδική πορεία το επόμενο διάστημα.

    Αυτή τη στιγμή ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index, κινείται σε υψηλά δεκαετίας και τα κέρδη σε όλα τα μεγέθη διαμορφώνονται σε ιδιαιτέρως ικανοποιητικά επίπεδα. Την ίδια ώρα, το βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων παραμένει σε χαμηλό δεκαετίας, όπερ σημαίνει ότι η προσφορά θα υπολείπεται της ζήτησης για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

    Έρχονται "καλύτερες ημέρες" για τα tankers

    Στα δεξαμενόπλοια τώρα, η εικόνα στη ναυλαγορά είναι υποτονική, αλλά βελτιωμένη από τα αρνητικά ρεκόρ που καταγράφηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο, όταν σε αρκετές εμπορικές διαδρομές, οι εφοπλιστές αδυνατούσαν να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων.

    Οι "Greeks" επενδύουν στα πλοία αυτού του κλάδου, "βλέποντας" ανάκαμψη της αγοράς, σταδιακά, από το δεύτερο μισό του τρέχοντος έτους, καθώς θα απελευθερώνονται οι οικονομίες και θα πληθαίνουν οι μετακινήσεις. Η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ και η βραδεία ανάπτυξη του στόλου, λόγω του χαμηλού του βιβλίου παραγγελιών, ενισχύουν αυτήν την τάση.

    Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της νορβηγικής επενδυτικής τράπεζας Cleaves Securities, οι ναύλοι στη spot των υπερ-δεξαμενόπλοιων VLCCs, από τα 5.043 δολάρια ημερησίως, στα οποία κυμαίνονται σήμερα, θα φτάσουν τα 14.728 δολάρια στο τέλος του έτους, τα 31.200 δολάρια το 2022 και τα 44.668 δολάρια το 2023.

    Οι αριθμοί των επενδύσεων

    Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, μέχρι τις 25 Απριλίου, η ελληνική πλοιοκτησία είχε αγοράσει 152 μεταχειρισμένα πλοία, ξοδεύοντας σχεδόν 2,5 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες είναι με διαφορά από τη δεύτερη θέση οι κορυφαίοι αγοραστές second hand πλοίων.

    Από τις 152 συμφωνίες, οι 89 αφορούσαν πλοία ξηρού φορτίου, για τα οποία δαπάνησαν 1,37 δισ. δολάρια και οι 38 δεξαμενόπλοια, αξίας 768 εκατ. δολαρίων. Μικρότερο τμήμα των επενδύσεων των Ελλήνων πλοιοκτητών κατέλαβαν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα LNG-LPG carriers.

    Αναφορικά με τις ναυπηγήσεις, οι εκθέσεις της ναυλομεσιτικής Golden Destiny δείχνουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν συνολικά 49 νέα πλοία, διοχετεύοντας κεφάλαια περίπου 2,7 δισ. δολαρίων, κατά τους πρώτους τρεις μήνες του 2021.

    Εξετάζοντας αναλυτικότερα τις προτιμήσεις τους, επένδυσαν σε 19 νεότευκτα tankers (αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων) και 11 bulk carriers (αξίας περίπου 200 εκατ. δολαρίων). Φυσικά η "εκτόξευση" της αγοράς των containerships επέτρεψε στους Έλληνες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο να παραγγείλουν νέο τονάζ, επενδύοντας σε 10 νεότευκτα πλοία αυτού του τύπου, αξίας άνω των 850 εκατ. δολαρίων.

    Τα πρόσφατα deals

    Απόλυτη πρωταγωνίστρια στη second hand αγορά είναι η Castor Maritime, συμφερόντων του εφοπλιστή, Πέτρου Παναγιωτίδη, η οποία δραστηριοποιείται κυρίως στο ξηρό φορτίο και δευτερευόντως στα δεξαμενόπλοια Η ναυτιλιακή ξεκίνησε το 2021 με στόλο έξι πλοίων και έχει ήδη φτάσει τα 18. Τελευταίο της απόκτημα ένα bulk carrier, τύπου panamax, έναντι 14,5 εκατ. δολαρίων.

    Ευρύ πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου υλοποιεί τους τελευταίους μήνες και η Thenamaris, συμφερόντων του Νικόλα Μαρτίνου. Η εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται πάνω από 100 πλοία σε όλους τους βασικούς κλάδους, συνδέεται τώρα με την αγορά ενός VLCC κινεζικής κατασκευής, με τη συμφωνία να φέρεται κλεισμένη στα 38 εκατ. δολάρια περίπου.

    Ναυπηγικό πρόγραμμα στα δεξαμενόπλοια "τρέχει" και η Enesel, συμφερόντων των Φίλιππου και Αντώνη Λαιμού. Η ναυτιλιακή τοποθέτησε, τις προηγούμενες ημέρες, παραγγελία μέχρι τριών tankers, τύπου aframax/LR2, σε κινεζικό ναυπηγείο, κάθε ένα από τα οποία κοστίζει περίπου 50 εκατ. δολάρια.

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ