Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 05-Οκτ-2020 12:48

    Προϋπολογισμός 2021: Ανάκαμψη έως 7,5% το 2021 και έλλειμμα 1% - Τι αναφέρει το δυσμενές σενάριο

    Προϋπολογισμός 2021: Ανάκαμψη έως 7,5% το 2021 και έλλειμμα 1% - Τι αναφέρει το δυσμενές σενάριο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 13:13

    Της Δήμητρας Καδδά

    Προϋπολογισμός ανάκαμψης κατά 7,5% το 2021 με περιορισμό του  πρωτογενούς ελλείμματος στο 1% του ΑΕΠ, αν εξελιχθεί ομαλά η υγειονομική κρίση και έρθουν τα κονδύλια από την ΕΕ, κατατέθηκε σήμερα στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής με τη μορφή προσχεδίου. Επιβεβαιώνοντας πλήρως τις σχετικές πληροφορίες που δημοσίευσαν η εφημερίδα "Κεφάλαιο" και το Capital.gr στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού αναφέρει πως ώθηση της τάξης του 2% στο ΑΕΠ του 2021 θα δώσουν τα νέα κοινοτικά κονδύλια, ενώ για φέτος αναμένεται μείωση του ΑΕΠ κατά 8,2%.   

    Το προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπει και δυσμενές σενάριο βραδύτερης κατά 3% ανόδου του ΑΕΠ (στο 4,5%) αν η πανδημία δείξει τα "δόντια" της, με το πρωτογενές έλλειμμα να διαμορφώνεται στο 3% του ΑΕΠ. Επίσης, περιλαμβάνει πρόβλεψη για άνοδο των εξοπλιστικών δαπανών στα 2,5 δισ. ευρώ αλλά και αναλυτική λίστα με τα μέτρα στήριξης.

    "Ανάλογα με την πορεία της υγειονομικής κρίσης είναι πιθανόν να αναληφθούν πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις μέχρι το τέλος του έτους, οι οποίες θα παρουσιαστούν στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού του 2021" αναφέρει το ΥΠΟΙΚ στο κείμενο του Προσχεδίου.   

    Καταθέτοντας το κείμενο του Προσχεδίου, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωσαν πως τούτο λαμβάνει χώρα "σε μια περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια οικονομία και οι κοινωνίες συνεχίζουν να δοκιμάζονται από τη σοβαρότερη υγειονομική κρίση της τελευταίας εκατονταετίας και τη – συνεπακόλουθη – χειρότερη ετήσια παγκόσμια ύφεση από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου".

    Οι δυο υπουργοί κάνουν λόγο για  "παράδοξες και εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και υπό το καθεστώς σοβαρής αβεβαιότητας, που συνεπάγεται η ευμετάβλητη πιθανολόγηση του χρόνου λήξης της πανδημίας και επιστροφής της παγκόσμιας οικονομίας σε τροχιά κανονικότητας, σημαντικής ανάταξης και διατηρήσιμης ανάπτυξης".

    Επίσης, αναφέρονται στη ρήτρα διαφυγής αλλά και στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και του React EU. "Οι πόροι αυτοί ενισχύουν την ανάκαμψη της χώρας προσθέτοντας δύο ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη το 2021, ανεβάζοντάς την από το 5,5% (σενάριο βάσης), στο 7,5% (τελική πρόβλεψη Προσχεδίου). Στο δυσμενές σενάριο για την εξέλιξη της πανδημίας, είτε εντός του 2020, είτε στο δεύτερο τρίμηνο του 2021, η ανάπτυξη στο επόμενο έτος θα περιοριστεί, ως ποσοστό του ΑΕΠ, στο 4,5% με 5%" αναφέρουν.

    Επίσης επισημαίνεται πως "η δυναμική ανάκαμψη η οποία προβλέπεται για το 2021 διευκολύνεται επίσης από τα μέτρα μείωσης του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους και ενθάρρυνσης της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του 2021. Μέτρα που αφορούν – μεταξύ άλλων – στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις μονάδες από την 1.1.2021, στην κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που προέρχονται από ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα και στη δυνατότητα προσλήψεων χωρίς ασφαλιστικές εισφορές για έξι μήνες και υπό ελάχιστες γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, που ήδη ξεκίνησε από την 1η Οκτωβρίου του 2020. Η ανάκαμψη διευκολύνεται επίσης από τα εκτεταμένα αλλά συνετά μέτρα στήριξης του 2020, που έχουν δημοσιονομικές επιπτώσεις και το 2021".

    Πίνακας 1.2 Βασικά μεγέθη της Ελληνικής Οικονομίας

    (% ετήσιες μεταβολές, σταθερές τιμές)

     

    2019

    2020**

    2021**

    ΑΕΠ

    1,9

    -8,2

    7,5

    Ιδιωτική κατανάλωση

    0,8

    -6,0

    5,8

    Δημόσια κατανάλωση

    2,1

    1,7

    -1,8

    Ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου

    4,7

    -10,9

    30,4

    Εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών

    4,8

    -24,8

    22,2

    Εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών

    2,5

    -15,1

    18,0

    Αποπληθωριστής ΑΕΠ

    -0,4

    -0,8

    1,0

    Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή

    0,5

    -0,6

    0,6

    Απασχόληση*

    2,0

    -4,7

    5,2

    Ποσοστό ανεργίας*

    15,9

    17,3

    15,4

    Ποσοστό ανεργίας (Έρευνα Εργατικού Δυναμικού)

    17,3

    18,6

    16,5

    Πηγή: Ετήσιοι Εθνικοί Λογαριασμοί (Ελληνική Στατιστική Αρχή), εκτιμήσεις/προβλέψεις Υπουργείου Οικονομικών.
    *  Σε εθνικολογιστική βάση
    ** Εκτιμήσεις/προβλέψεις
     

    Γίνεται ειδική αναφορά στο γεγονός ότι η αβεβαιότητα στις προβλέψεις τόσο των μακροοικονομικών εξελίξεων, όσο και κατά συνέπεια των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων είναι εξαιρετικά υψηλή. "Μία περαιτέρω επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων σε σχέση με αυτά που συμπεριλαμβάνονται στο βασικό μακροοικονομικό σενάριο θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικά δυσμενέστερο μακροοικονομικό και δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Με βάση την πρόσφατη εμπειρία των μηνών Μαρτίου-Σεπτεμβρίου 2020, μία παράταση του επιδημιολογικού φαινομένου μέτριας έντασης (όπως παρατηρείται κατά τους τρέχοντες μήνες), κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2021, με δυσμενέστερες επιπτώσεις στον τουρισμό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, θα οδηγήσει σε μείωση του ρυθμού ανάπτυξης κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες (από το 7,5% στο 4,5%) και επιδείνωση του πρωτογενούς αποτελέσματος, λαμβάνοντας υπόψη αντίστοιχες δημοσιονομικές παρεμβάσεις που εφαρμόστηκαν το προηγούμενο διάστημα, κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες (από το -1% όπως προβλέπεται κατωτέρω), στο -3%. Επίσης σοβαρή επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων τους εναπομένοντες μήνες του 2020 θα προκαλέσει επιδείνωση του μακροοικονομικού και δημοσιονομικού αποτελέσματος για το 2020 και (λιγότερο) το 2021". 

     

    Πίνακας 2.2 Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης

    σύμφωνα με τους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας

    (σε εκατ. ευρώ)

     

    2019

    2020

    2021

    ΔΥΕ Απριλίου

    2020

    Προϋπ/σμός

    Εκτίμηση

    Πρόβλεψη

     

     

     

     

     

     

    Ι.

    Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης κατά ESA

    8.251

    7.488

    -9.723

    -2.083

     

     

     

     

     

     

    ΙΙ.

    Προσαρμογές ενισχυμένης εποπτείας

    -1.694

    -418

    -920

    222

     

    Μεταφορά εσόδων από ANFA και SMP και επιστροφή τόκων EFSF

    -1.683

    -251

    -999

    -163

     

    Επιστροφές εσόδων

    101

    0

    0

    0

     

    Έσοδα αποκρατικοποιήσεων

    -4

    -332

    -326

    -30

     

    Δαπάνες μεταναστευτικών ροών μη αντικριζόμενες

    126

    165

    405

    414

     

    Στήριξη χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων 

    -233

    0

       
     

     

           

    ΙΙΙ.

    Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα  με τη μεθοδολογία της

    ενισχυμένης εποπτείας (Ι + ΙΙ)

    6.557

    7.070

    -10.643

    -1.862

     

    % ΑΕΠ

    3,50%

    3,58%

    -6,23%

    -1,01%

     

     

           

    IV.

    Στόχος ενισχυμένης εποπτείας

    6.561

    6.906

    -

    -

     

    % ΑΕΠ

    3,50%

    3,50%

    -

    -

     

     

           

    V.

    Δημοσιονομικό Πλεόνασμα (+) ή Κενό (-) σύμφωνα με τη μεθοδολογία της

    ενισχυμένης εποπτείας (III-IV)

    -4

    164

    -

    -

     

    % ΑΕΠ

    0,00%

    0,08%

    -

    -

     

     

           

     

    ΑΕΠ

    187.456

    197.315

    170.721

    185.215

     

    Διατηρείται το ειδικό αποθεματικό 

    Στον προϋπολογισμό του 2021 επισημαίνεται από το ΥΠΟΙΚ πως "διατηρείται, για λόγους ασφάλειας, το ειδικό αποθεματικό που δημιουργήθηκε το 2020 για τον Covid-19, ώστε να υπάρχει δυνατότητα αντιμετώπισης αναγκών που μπορεί να δημιουργηθούν τόσο από τις υγειονομικές όσο και από τις οικονομικές πτυχές της πανδημίας τους πρώτους μήνες του 2021. Οι ανάγκες αυτές και οι συνέπειες της ύφεσης του 2020 οδηγούν σε πρόβλεψη πρωτογενούς ελλείμματος ύψους 1% για το 2021, ποσοστό που συνδυάζει τη συνέχιση της επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής με την αναγκαία όμως σύνεση που απαιτεί η διασφάλιση της μακροχρόνιας ισορροπίας της ελληνικής οικονομίας. Το ποσοστό αυτό θα επιδεινωθεί και θα κινηθεί στην περιοχή του 3% στην περίπτωση του δυσμενούς μακροοικονομικού σεναρίου".

    "Ο προϋπολογισμός του 2021, εκ της φύσεώς του αλλά και λόγω των υποχρεώσεων όλων των χωρών στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, δεν μπορεί να περιλαμβάνει μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα. Η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, για τον ταχύτατο ηλεκτρονικό εκσυγχρονισμό των κρατικών δομών και οι παράλληλες μεταρρυθμίσεις που προγραμματίζουν τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την αποτελεσματική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας, σε συνδυασμό με τη συνολική πολιτική της κυβέρνησης για την ενθάρρυνση νέων επενδύσεων, που ενισχύεται σημαντικά και από το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται ότι θα δημιουργήσουν μόνιμο δημοσιονομικό χώρο από το 2022 και εντεύθεν. Η δυναμική ανάκαμψη θα επιτρέψει, μετά τη λήξη της πανδημίας, να πετύχει η Ελλάδα μια σημαντική δημοσιονομική βελτίωση το 2021, και να εισέλθει στη συνέχεια, με τη βοήθεια των μεταρρυθμίσεων που υλοποιούνται, σε τροχιά εξάλειψης του επενδυτικού κενού, περιορισμού της ανεργίας και μείωσης του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους και εισόδου σε έναν ενάρετο μακροχρόνιο κύκλο υψηλής, διατηρήσιμης, έξυπνης και πράσινης οικονομικής ανάπτυξης και αυξανόμενης κοινωνικής ευημερίας" αναφέρει το ΥΠΟΙΚ.

    Σε ειδικό κεφάλαιο αναλύονται οι πληρωμές για την Εθνική Άμυνα (εξοπλιστικά προγράμματα) οι οποίες αναμένεται να ανέλθουν στα 2,5 δισ. ευρώ το 2021, αυξημένες κατά 2 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2020. 

    Οι δαπάνες για τις μεταναστευτικές ροές προβλέπεται να ανέλθουν σε 564 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 414 εκατ. ευρώ καλύπτονται από τον τακτικό προϋπολογισμό.

    Πίνακας 2.6 Εθνική Άμυνα και Μεταναστευτικό

    (σε εκατ. ευρώ)

     

    2020

    2021

    Εξοπλιστικά προγράμματα

     

     

    Πληρωμές

    515*

    2.519

    Φυσικές παραλαβές

    460

    1.472

    Δαπάνες μεταναστευτικών ροών

     

     

    Τακτικός Προϋπολογισμός

    405

    414

    Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

    200

    150

    *    Δεν συμπεριλαμβάνεται πιθανή χορήγηση προκαταβολών για εξοπλιστικά προγράμματα, για τα οποία προβλέφθηκαν πιστώσεις στον Συμπληρωματικό Προϋπολογισμό. 

     

    Επίσης,  η ελληνική οικονομία αναμένεται να ωφεληθεί με 32 δισ. ευρώ έως το 2026, εκ των οποίων 19,3 δισ. ευρώ αφορούν επιχορηγήσεις και 12,7 δισ. ευρώ δάνεια με ευνοϊκό επιτόκιο και όρους, όπως επισημαίνεται.  Από τα 19,3 δισ. ευρώ τα 16,2 δισ. ευρώ αφορούν το Recovery and Resilience Facility, ποσό 2,3 δισ. ευρώ το REACT-EU, ποσό 0,4 δισ. ευρώ το Just Transition Fund και ποσό 0,4 δισ. ευρώ το European Agricultural Fund for Rural Development.

    Πίνακας 2.7  Μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας & REACT-EU

    (σε εκατ. ευρώ)

     

    2020

    2021

     Recovery and Resilience Facility
     

    Επιχορηγήσεις

    0

    2.635*

    Δάνεια

    0

    1.272

    REACT-EU

    Επιχορηγήσεις

    0

    1.600**

    Σύνολο

     

     

    5.507

    * Το ποσό των 2.635 έχει περιληφθεί ως έσοδο στις μεταβιβάσεις κεντρικής κυβέρνησης

     

    Οι στόχοι του 2021

    Για το έτος 2021, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Ενισχυμένης Εποπτείας, προβλέπεται να διαμορφωθεί σε έλλειμμα ύψους 1.862 εκατ. ευρώ ή 1,01% του ΑΕΠ. Αντίστοιχα, σε δημοσιονομική βάση το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί σε έλλειμμα ύψους 2.083 εκατ. ευρώ ή 1,1% του ΑΕΠ.

    Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού, σε δημοσιονομική βάση, προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 53.705 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 3.558 εκατ. ευρώ ή 7,1% έναντι των εκτιμήσεων του 2020. 

    Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2021 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν (σε δημοσιονομική βάση) σε 63.884 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 4.645 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη εκτίμηση για το 2020. Οι δαπάνες παροχών σε εργαζόμενους προβλέπεται ότι θα ανέλθουν στα 13.424 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 14 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη εκτίμηση για το 2020 λόγω νέων προσλήψεων εκπαιδευτικών.

    Οι δαπάνες για τις μεταβιβάσεις σε φορείς εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθούν στα 30.085 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 6.510 εκατ. ευρώ έναντι της εκτίμησης για το 2020, λόγω της ανάγκης εφαρμογής λιγότερων μέτρων ανάσχεσης της πανδημίας, κάνοντας τη βασική θεώρηση ότι οι αρνητικές επιπτώσεις θα έχουν μετριαστεί.

    Τα νέα μέτρα κατά του Covid-19, τα οποία θα έχουν τη σημαντικότερη επίπτωση το 2021 στις μεταβιβάσεις είναι τα εξής:

    * η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα
    * το κόστος επιδότησης πρώτης κατοικίας για δανειολήπτες που επλήγησαν από τον κορονοϊό (πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ) και,
    * η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών από τον κρατικό προϋπολογισμό και η επιδότηση 200 ευρώ σε περίπτωση πρόσληψης μακροχρόνια ανέργου, για περίοδο 6 μηνών, στο πλαίσιο του προγράμματος για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας.

    Η συνολική δαπάνη των ήδη προσδιορισμένων μέτρων Covid-19, κατά το μέρος που επιβαρύνουν τον Τακτικό Προϋπολογισμό, ανέρχεται σε 1.606 εκατ. ευρώ, έναντι 6.528 εκατ. ευρώ για το 2020 και συνυπολογίζοντας τα περίπου 1.400 εκατ. ευρώ των αναδρομικών των συνταξιούχων που θα καταβληθούν το 2020.

    Οι δαπάνες του ΠΔΕ είναι ύψους 6.750 εκατ. ευρώ. Η δέσμη μέτρων του επιδοτούμενου μέρους του Ταμείου Ανάκαμψης είναι ύψους 2.635 εκατ. ευρώ.

    Με στόχο την αναχαίτιση της εξάπλωσης του ιού και την οικονομική ενίσχυση των πληττόμενων κλάδων της οικονομίας προωθήθηκαν παρεμβάσεις σε 59 κατηγορίες μέτρων, συνολικής αξίας 24,156 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 21,468 δισ. ευρώ αφορούν το 2020 και 2,688 δισ. ευρώ αναμένεται να επηρεάσουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2021. 

    Εκτός από τις δημοσιονομικές παρεμβάσεις που αναφέρονται στην αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας, η δημοσιονομική αποτύπωση των ετών 2020 και 2021 επηρεάζεται από μια σειρά άλλων παρεμβάσεων που αφορούν, είτε αντιμετώπιση έκτακτων υποχρεώσεων του κράτους και ζημίες από φυσικές καταστροφές, είτε νέες αναπτυξιακές παρεμβάσεις. Αυτές περιλαμβάνουν:

    * την καταβολή αναδρομικών ποσών σε συνταξιούχους δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ύψους 1,4 δισ. ευρώ το 2020,
    * την αντιμετώπιση των ζημιών από φυσικές καταστροφές που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ το 2020,
    * την εξαίρεση της δαπάνης των εμβολίων που εντάσσονται στο πρόγραμμα εθνικού εμβολιασμού, από το όριο της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ, με δημοσιονομικό κόστος 100 εκατ. ευρώ για το 2020 και 170 εκατ. ευρώ για το έτος 2021,
    * το πρόγραμμα εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών των ΟΤΑ ύψους περίπου 116 εκατ. ευρώ και η έκτακτη επιχορήγησή τους κατά 95 εκατ. ευρώ το 2020,
    * την αυξημένη επιχορήγηση προς τον ΕΟΠΥΥ κατά 330 εκατ. ευρώ το 2020,
    * τη θέσπιση του κώδικα διευθέτησης οφειλών και παροχής δεύτερης ευκαιρίας σε δανειολήπτες, με δημοσιονομικό κόστος 100 εκατ. ευρώ για το 2021,
    * την υπεραπόσβεση δαπανών έρευνας και ανάπτυξης (R&D), με δημοσιονομικό κόστος 35 εκατ. ευρώ για το 2021,
    * την υπερέκπτωση για επενδύσεις σε πράσινη οικονομία, ενέργεια και ψηφιοποίηση (επιβαρύνει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του έτους 2022),
    * την κατάργηση του ΕΝΦΙΑ σε μικρά και απομακρυσμένα νησιά με δημοσιονομικό κόστος 1,5 εκατ. ευρώ για το 2020 και 1,5 εκατ. ευρώ για το 2021.

    Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, το σύνολο των παρεμβάσεων για την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και την αντιμετώπιση των πολλαπλών κρίσεων του 2020 (υγειονομική, οικονομική, μεταναστευτική, φυσικών καταστροφών) προσεγγίζει τα 24 δισ. ευρώ, αναφέρει το ΥΠΟΙΚ. 

    Πίνακας 2.5 Παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας Covid-19

    στην ελληνική οικονομία την περίοδο 2020-2021

    (σε εκατ. ευρώ)

    α/α

    Περιγραφή

    2020

    2021

    Α

    Παρεμβάσεις στο σκέλος των εσόδων της Γενικής Κυβέρνησης

    -4.295

    -1.469

    1

    Μείωση κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.

    0

    -816

    2

    Αναστολή καταβολής Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα.

    0

    -767

    3

    Μείωση προκαταβολής φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων σε ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις που επλήγησαν από την πανδημία Covid-19.

    -1.600

    0

    4

    Κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών επί του ονομαστικού μισθού, των εργαζομένων των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τίθενται σε προσωρινή αναστολή.

    -624

    -37

    5

    Κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών των υπαλλήλων των εποχικών επιχειρήσεων.

    -240

    0

    6

    Αναστολή πληρωμών ΦΠΑ σε επιχειρήσεις, αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες.

    -512

    154

    7

    Αναστολή πληρωμών των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών για επιχειρήσεις, αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες.

    -315

    95

    8

    Αναστολή πληρωμών βεβαιωμένων οφειλών και δόσεων ρυθμίσεων φορολογικών υποχρεώσεων για επιχειρήσεις, αυτοαπασχολούμενους, εργαζόμενους και ελεύθερους επαγγελματίες.

    -173

    52

    9

    Αναστολή πληρωμών δόσεων ρυθμίσεων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία για επιχειρήσεις, αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες.

    -193

    0

    10

    Αναστολή πληρωμής φορολογικών υποχρεώσεων για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που έλαβαν μειωμένο ενοίκιο.

    -10

    5

    11

    Συμψηφισμός κατά 25% με μελλοντικές φορολογικές υποχρεώσεις της εμπρόθεσμης καταβολής ΦΠΑ.

    -154

    0

    12

    Έκπτωση κατά 25% στις ρυθμισμένες φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές που πληρώθηκαν εμπρόθεσμα, από εργαζόμενους εταιρειών που επλήγησαν από την πανδημία καθώς και από επιχειρήσεις, ελεύθερους επαγγελματίες και  αυτοαπασχολούμενους.

    -101

    0

    13

    Μη καταβολή δημοτικών τελών για επιχειρήσεις των οποίων η λειτουργία ανεστάλη με κρατική εντολή λόγω της πανδημίας Covid-19.

    -110

    0

    14

    Μείωση συντελεστή ΦΠΑ στις υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων και των αποσκευών τους.

    -94

    -54

    15

    Μείωση συντελεστή ΦΠΑ σε μη αλκοολούχα ποτά και σε υπηρεσίες διάθεσης μη αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων.

    -67

    -38

    16

    Μείωση συντελεστή ΦΠΑ στα εισιτήρια κινηματογράφων, θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών.

    -11

    -6

    17

    Μείωση συντελεστή ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο από 80/20 σε 90/10.

    -1

    -1

    18

    Μείωση συντελεστή ΦΠΑ από 24% σε 6%, για προϊόντα και παρασκευάσματα ατομικής υγιεινής (μάσκες, γάντια κλπ.).

    0

    0

    19

    Αναστολή πληρωμής τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης.

    -5

    -14

    20

    Έκπτωση φόρου, για εκμισθωτές ακινήτων που έλαβαν μειωμένο μίσθωμα λόγω της πανδημίας.

    -77

    0

    21

    Απώλεια εσόδων ΕΤΑΔ και ΟΤΑ από την μείωση κατά 40% για επαγγελματικές μισθώσεις επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία Covid-19.

    -9

    0

    22

    Απώλεια φορολογικών εσόδων από την μείωση 40% στις μισθώσεις κύριας κατοικίας εργαζομένων των οποίων η σύμβαση εργασίας είναι σε αναστολή, στις μισθώσεις για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών φοιτητών που είναι τέκνα/εξαρτημένα μέλη των ως άνω, καθώς και στις επαγγελματικές μισθώσεις επιχειρήσεων.

    0

    -41

    Β

    Παρεμβάσεις στο σκέλος των δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης

    -8.702

    -913

    1

    Χρηματοδότηση επιχειρήσεων με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής.

    -3.961

    0

    2

    Κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών από τον κρατικό προϋπολογισμό και επιδότηση 200 ευρώ σε περίπτωση πρόσληψης μακροχρόνια ανέργου, για περίοδο 6 μηνών, στο πλαίσιο του προγράμματος για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας.

    -81

    -302

    3

    Πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ που αφορά στην επιδότηση της πρώτης κατοικίας για δανειολήπτες που επλήγησαν από την πανδημία Covid-19.

    -108

    -280

    4

    Αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ σε μηναία βάση των εργαζομένων των οποίων οι συμβάσεις εργασίας έχουν τίθενται σε προσωρινή αναστολή.

    -1.257

    -72

    5

    Κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό του μέρους του δώρου Πάσχα που αναλογεί στη χρονική περίοδο της προσωρινής αναστολής της σύμβασης εργασίας.

    -105

    0

    6

    Κάλυψη του πρόσθετου κόστους του δώρου Χριστουγέννων των υπαλλήλων που λαμβάνουν αποζημίωση ειδικού σκοπού λόγω προσωρινής αναστολής της σύμβασης εργασίας .

    -150

    0

    7

    Αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ σε μηνιαία βάση στους εποχικά εργαζόμενους του τουριστικού κλάδου.

    -223

    0

    8

    Αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ σε μηναία βάση για αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες που επλήγησαν από την πανδημία  Covid -19, βάση συγκεκριμένων ΚΑΔ.

    -492

    -10

    9

    Αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 600 ευρώ σε έξι επιστημονικούς κλάδους (οικονομολόγους/ λογιστές, μηχανικούς, δικηγόρους, ιατρούς, εκπαιδευτικούς και ερευνητές).

    -103

    0

    10

    Αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ σε μηναία βάση σε ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων (με έως και 20 υπαλλήλους) που επλήγησαν από την πανδημία Covid-19, βάση συγκεκριμένων ΚΑΔ.

    -41

    -1

    11

    Πρόγραμμα βραχυχρόνιας απασχόλησης ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ με κάλυψη 60% του καθαρού μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών επί του ονομαστικού μισθού για το χρόνο μειωμένης απασχόλησης.

    -196

    -61

    12

    Κάλυψη πρόσθετου κόστους του προγράμματος βραχυχρόνιας απασχόλησης ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ για καταβολή επιδόματος αδείας και δώρου Χριστουγέννων.

    -44

    0

    13

    Παράταση του τακτικού επιδόματος ανεργίας, καθώς και του επιδόματος μακροχρόνιας ανεργίας κατά δύο μήνες.

    -540

    0

    14

    Έκτακτο επίδομα ανεργίας, ύψους 400 ευρώ, σε φυσικά πρόσωπα που έγιναν μακροχρόνια άνεργοι.

    -65

    0

    15

    Επέκταση του επιδόματος ανεργίας στους εποχικούς εργαζόμενους.

    -32

    0

    16

    Επιδότηση επιτοκίου των επιχειρηματικών δανείων των επιχειρήσεων οι οποίες ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους, υπό την προϋπόθεση της διατήρησης των θέσεων εργασίας.

    -179

    0

    17

    Κάλυψη δαπανών λόγω της πανδημίας Covid-19 για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας (εξοπλισμός/υποδομές και αναλώσιμα) (αναφέρονται δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί έως τέλη Σεπτεμβρίου 2020).

    -304

    0

    18

    Προσλήψεις έκτακτου υγειονομικού προσωπικού.

    -85

    -131

    19

    Kαταβολή έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης το Πάσχα στους εργαζόμενους των νοσοκομείων, του ΕΟΔΥ, του  ΕΚΑΒ, και της Πολιτικής Προστασίας.

    -90

    0

    20

    Κάλυψη των έκτακτων δαπανών, λόγω της πανδημίας Covid-19, των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης (αναφέρονται δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί έως τέλη Σεπτεμβρίου 2020).

    -229

    0

    21

    Νέες προσλήψεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΟΣΥ/ΣΤΑΣΥ) και χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) επιπλέον λεωφορείων.

    -4

    -46

    22

    Άδεια ειδικού σκοπού για εργαζόμενους με παιδιά που φοιτούν σε σχολεία (για την περίοδο που τα σχολεία είναι  κλειστά λόγω της πανδημίας Covid-19).

    -20

    0

    23

    Ενίσχυση του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού.

    -100

    0

    24

    Ενίσχυση του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού του ΟΑΕΔ.

    -17

    -10

    25

    Κάλυψη της διαφημιστικής δαπάνης του ΕΟΤ.

    -23

    0

    26

    Επιπρόσθετη στήριξη του πρωτογενούς τομέα παραγωγής από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

    -150

    0

    27

    Επιπλέον επιχορήγηση στο Υπουργείο Πολιτισμού για την ενίσχυση  του κλάδου του πολιτισμού.

    -10

    0

    28

    Αποζημίωση σε εταιρείες ΚΤΕΛ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν στις θέσεις επιβατών.

    -44

    0

    29

    Αποζημίωση ακτοπλοϊκών γραμμών.

    -33

    0

    30

    Αποζημίωση σε ερασιτεχνικούς αθλητικούς συλλόγους.

    -12

    0

    31

    Αποζημίωση ανά θέση επιβάτη στις αεροπορικές εταιρείες.

    -6

    0

    Γ

    Δημοσιονομικά ουδέτερες παρεμβάσεις

    0

    0

    1

    Αναστολή αποπληρωμής δόσεων των ενήμερων τραπεζικών δανείων για επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία.

    0

    0

    2

    Αναστολή πληρωμής επιταγών των επιχειρήσεων που πλήττονται από την πανδημία.

    0

    0

    3

    Παροχή δυνατότητας στις επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία να θέσουν τους εργαζόμενους τους σε μερική απασχόληση, για δύο εβδομάδες ανά μήνα.

    0

    0

    4

    Αποπληρωμή όλων των εκκρεμών επιστροφών φόρων έως και 30.000 ευρώ που βρίσκονται υπό τη διαδικασία ελέγχου από τη φορολογική αρχή.

    0

    0

    Δ

    Παρεμβάσεις παροχής ρευστότητας

    -2.588

    0

    1

    Ταμείο Εγγυοδοσίας της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.

    -2.000

    0

    2

    Κεφάλαιο κίνησης στο πλαίσιο του Ταμείου Επιχειρηματικότητας (ΤΕΠΙΧ ΙΙ).

    -588

    0

     

    Συνολικό Ταμειακό Κόστος των Παρεμβάσεων ( Α+Β+Γ+Δ)

    -15.585

    -2.383

     

    Εκ των οποίων:

     

     

     

    Α.    Παρεμβάσεις που αφορούν στην αναβολή είσπραξης εσόδων

    -1.203

    305

     

    Β.    Παρεμβάσεις που επιβαρύνουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα

    -11.794

    -2.688

     

    Γ.    Παρεμβάσεις παροχής ρευστότητας (προ μόχλευσης)

    -2.588

    0

    Παρεμβάσεις ανά κατηγορία και πηγή χρηματοδότησης

    1

    Μείωση εσόδων

    -4.295

    -1.775

    2

    Δημοσιονομικές δαπάνες που χρηματοδοτούνται από τον Τακτικό Προϋπολογισμό

    -6.867

    -902

    3

    Δημοσιονομικές δαπάνες που χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ

    -1.834

    -11

    4

    Χρηματοδοτικά εργαλεία που χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ

    -2.588

    0

    5

    Μόχλευση χρηματοδοτικών εργαλείων που χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ 

    -5.883

    0

     

    Συνολική Αξία των Παρεμβάσεων ( 1 + 2 + 3 + 4 + 5)

    -21.468

    -2.688

    Σημείωση: το θετικό πρόσημο (+) δηλώνει αύξηση εσόδου ή μείωση δαπάνης και το αρνητικό πρόσημο (-) δηλώνει μείωση εσόδου ή αύξηση  δαπάνης

     

    Διαβάστε ακόμη: 

    * Δανειακό πρόγραμμα ΥΠΟΙΚ: Στόχος η συνεχής παρουσία στις αγορές

    * Πρόβλεψη για πλεόνασμα 1 δισ. ευρώ στα Ταμεία το 2021

    * Σχέδιο Προϋπολογισμού: Στο 7,5% ο πήχης για την ανάπτυξη του 2021

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Διαβάστε το ΚΕΦΑΛΑΙΟ
    και ηλεκτρονικά στο

    ReadPoint
    Kυκλοφορεί μαζί με το
    FORBES ΟΚΤ 2020