Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 19-Μαϊ-2020 14:16

    Κουτεντάκης: Μεγάλη προσοχή μετά την πανδημία για να μην απαιτηθούν μέτρα λιτότητας

    Κουτεντάκης: Μεγάλη προσοχή μετά την πανδημία για να μην απαιτηθούν μέτρα λιτότητας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Δήμητρας Καδδά 

    Την ανάγκη λήψης αποφάσεων ανά την ΕΕ ώστε το περιθώριο επαναφοράς σε πρωτογενή πλεονάσματα και το ύψος τους να είναι τέτοιο που να μην απαιτήσει τη λήψη περιοριστικών δημοσιονομικών μέτρων μετέφερε ο Επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή Φραγκίσκος Κουτεντάκης.

    Εξήγησε ότι είναι δεδομένη η αύξηση του χρέους και λόγω των παρεμβάσεων από τους θεσμούς μέσω δανείων. Για αυτόν τον λόγο θεωρεί πως η γαλλογερμανική πρόταση για 500 δισ. επιδοτήσεων κινείται προς θετική κατεύθυνση.

    Ο ίδιος εκτιμά πως προς το παρόν δεν είναι σαφές το πότε θα επιστρέψουμε σε δημοσιονομικούς στόχους και η χώρα μας στο μεσοδιάστημα θα είναι εκτεθειμένη και λόγω του υψηλού χρέους όπως και άλλα κράτη όπως η Ιταλία.

    Αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο να κριθεί η χώρα πιο αυστηρά από ό,τι άλλα κράτη λόγω του παρελθόντος. 

    Είπε επίσης πως δεν θα πρέπει να "επαναληφθεί η κατάσταση του 2010. "Το ζήτημα είναι να γίνει με έναν ομαλό τρόπο και όχι με βίαιο τρόπο όπως έγινε στην προηγούμενη κρίση" ανέφερε ο κ, Κουτεντάκης. Επιπρόσθετα, χαρακτήρισε πολύ ακραίο σενάριο μία διαγραφή χρέους αλλά "θα πρέπει οι πληρωμές να είναι αρκετά ομαλές ώστε να μπορεί να τις υποστηρίξει το κάθε κράτος μέλος".

    Η έκθεση του Γραφείου


    Στην 3μηνιαία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή εκτιμάται πως το άμεσο δημοσιονομικό βάρος των μέτρων που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα, χωρίς τις εγγυήσεις, φτάνει τα 10 δισ. ευρώ, δηλαδή 5,35% του ΑΕΠ. Με δεδομένες τις σχετικές υποθέσεις για το μέγεθος της ύφεσης (-4,7% στο βασικό σενάριο) το πρωτογενές αποτέλεσμα του 2020 αναμένεται να διαμορφωθεί σε έλλειμμα 1,9% του ΑΕΠ και το χρέος σε 188,8% του ΑΕΠ.

    "Η δημοσιονομική ισορροπία αναμένεται να αποκατασταθεί όταν η οικονομία επανέλθει στα κανονικά της επίπεδα. Ωστόσο, το αυξημένο δημόσιο χρέος δεν θα εξαλειφθεί αυτόματα με την επιστροφή σε πρωτογενή πλεονάσματα" αναφέρει το Γραφείο.

    Αυτό με τη σειρά του θέτει δύο κρίσιμα ζητήματα. "Το πρώτο είναι ότι δύσκολα μπορεί να προβλεφθεί ο χρόνος που θα χρειαστεί αυτή η επαναφορά του λόγου χρέους προς ΑΕΠ στα προ κορονοϊού επίπεδα, στο μεσοδιάστημα της οποίας η χώρα θα βρεθεί εκτεθειμένη στις αβεβαιότητες των διεθνών αγορών. Για αυτόν τον λόγο θα πρέπει να διασφαλιστεί, κυρίως από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η δυνατότητα χρηματοδοτικής στήριξης των πιο ευάλωτων χωρών και να δοθεί επαρκής χρόνος ώστε να αποκαταστήσουν τη δημοσιονομική τους ισορροπία με ομαλό τρόπο.

    Το δεύτερο –και κρισιμότερο– ζήτημα είναι ότι αυτό το αυξημένο χρέος θα πρέπει να πληρωθεί από δημόσιους πόρους επιβαρύνοντας, σε τελική ανάλυση, τους πολίτες της χώρας. Η κατανομή αυτού του βάρους, είτε μεταξύ κοινωνικών ομάδων είτε μεταξύ γενεών, θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ανοιχτού και ειλικρινούς δημόσιου διαλόγου ώστε να χαραχθεί μια κοινώς αποδεκτή δημοσιονομική στρατηγική για τα επόμενα χρόνια".

    Η οικονομία

    Στην παρουσίαση της Έκθεσης Α’ τριμήνου 2020 του ΓΠΚΒ αναφέρεται πως οι μεγαλύτερες επιπτώσεις από την Πανδημία αναμένεται να εκδηλωθούν πλήρως στη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου.

    Τα δημοσιονομικά στοιχεία του πρώτου τριμήνου δείχνουν υστέρηση 1,3 δισ. ευρώ σε σχέση με τα περσινά επίπεδα και αναμένεται να διευρυνθεί στους επόμενους μήνες. Στα θετικά στοιχεία περιλαμβάνεται το γεγονός ότι επιτεύχθηκε η άρση του περιορισμού για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%, το να μην συμπεριληφθούν όλες οι δημοσιονομικές δαπάνες στον ορισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος και η επιτυχημένη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές χρήματος και κεφαλαίου, με την έκδοση επταετούς ομολόγου και τις εκδόσεις εντόκων γραμματίων με σχετικά χαμηλές αποδόσεις. Τα ανωτέρω δείχνουν τη σχετική διατήρηση της αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας από τους διεθνείς επενδυτές και ότι το ελληνικό δημόσιο διατηρεί ακέραια την πρόσβαση στον εξωτερικό δανεισμό, υποβοηθούμενο από τη συμμετοχή των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο νέο έκτακτο πρόγραμμα αγοράς στοιχείων ενεργητικού λόγω πανδημίας της ΕΚΤ.

    Επισημαίνεται επίσης πως η επερχόμενη κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας θα απαιτήσει ένα νέο κύκλο παρεμβάσεων, με στόχο τον περιορισμό της έντασης και της διάρκειας της ύφεσης. Οι οικονομικές παρεμβάσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προβλήματα που δημιούργησε η κρίση του κορονοϊού δεν θα οδηγήσουν σε μόνιμη υποβάθμιση των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας. Δηλαδή, θα πρέπει να αποφευχθεί μια παρατεταμένη αύξηση της ανεργίας, μια συνεχιζόμενη κάμψη των επενδύσεων και μια νέα γενιά μη εξυπηρετούμενων δανείων. Επιπλέον, οι παρεμβάσεις θα πρέπει να στοχεύουν στη δημιουργία μιας πιο ανθεκτικής και εξωστρεφούς οικονομίας με έμφαση σε δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας και ειδικευμένης εργασίας. Παράλληλα, θα πρέπει να ενισχυθούν οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης προκειμένου να διασφαλιστεί η γρήγορη επιστροφή στην αγορά εργασίας των εργαζομένων που θα βρεθούν στην ανεργία λόγω της κρίσης του κορονοϊού.

    Για τις προβλέψεις της Κυβέρνησης αναφέρεται πως "είναι σχετικά κοντά στο σενάριο της γρήγορης επαναφοράς των αντίστοιχων δικών μας, με εξαίρεση το ποσοστό ανεργίας. Το τελευταίο θα εξαρτηθεί από το βαθμό που τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων θα έχουν ως αυστηρή προϋπόθεση τη διατήρηση του υφιστάμενων θέσεων εργασίας. Αν αυτή η προϋπόθεση διατηρηθεί, η αύξηση της ανεργίας θα προέλθει περισσότερο από τη μείωση των προσλήψεων και λιγότερο από την αύξηση των απολύσεων, με συνέπεια να περιοριστεί σε χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα που προβλέπουμε".

     

    Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις φορολογούμενων

    Tο συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ που παρουσιάζει το Γραφείο, διαμορφώθηκε στα 105,8 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 1,5 δισ. ευρώ σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2019 και κατά 204,4 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2019. Η αύξηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου οι εκροές από το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο, δηλαδή οι εισπράξεις και διαγραφές ληξιπρόθεσμων οφειλών (1,8 δισ. ευρώ), ήταν λιγότερες από τις εισροές, δηλαδή τη δημιουργία νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών (2 δισ. ευρώ).

    Ωστόσο, το "πραγματικό" ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο, δηλαδή το συνολικό υπόλοιπο μετά την αφαίρεση των οφειλών οι οποίες χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης παρουσιάζει μείωση σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους κατά 2,4 δισ. ευρώ με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται στα 83,7 δισ. ευρώ την 1/4/2020. Επίσης μείωση κατά 414,8 εκατ. ευρώ σημειώνει το "πραγματικό" ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.

    Στα θετικά στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2020 περιλαμβάνεται η περαιτέρω μείωση του ρυθμού δημιουργίας ληξιπρόθεσμων οφειλών, αφού τα νέα ληξιπρόθεσμα της περιόδου 1/12/2019-29/2/2020 ανέρχονται σε 2,2 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 428 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του προηγούμενου έτους.

    Ωστόσο, σε αυτό το τρίμηνο σημειώνεται μείωση των εκροών από το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο, δηλαδή του αθροίσματος των εισπράξεων και των διαγραφών, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Ειδικότερα, το εν λόγω άθροισμα διαμορφώθηκε στα 1,8 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 502 εκατ. ευρώ σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2019, γεγονός που οφείλεται τόσο στη μείωση των διαγραφών κατά 356,2 εκατ. ευρώ όσο και στη μείωση των εισπράξεων επί των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών κατά 145,8 εκατ. ευρώ.

    "Η μείωση των εισπράξεων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επίδραση των μέτρων αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορονοϊού COVID-19 σε ορισμένους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και ειδικότερα στην παράταση της προθεσμίας και στην αναστολή καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών και των δόσεων ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών. Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Μάρτιο του 2020 οι εισπράξεις έναντι παλαιού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου παρουσιάζονται μειωμένες κατά 88,7 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους" αναφέρει το Γραφείο.

    Παράλληλα διαπιστώνεται περιορισμένη μείωση του νέου ληξιπρόθεσμου υπολοίπου της περιόδου 1/3/2020-31/3/2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους κατά 47,9 εκατ. ευρώ, η οποία οφείλεται εν μέρει στα ανωτέρω μέτρα που αφορούν ορισμένους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ