Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 28-Οκτ-2019 09:51

    Αντίστροφη μέτρηση για νέα Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και νέο κατώτατο μισθό

    Αντίστροφη μέτρηση για νέα Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και νέο κατώτατο μισθό
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Κατσαγάνη

    Σε "τροχιά" αλλαγών έχει ήδη μπει το Εργασιακό. Την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση, στο πλαίσιο του αναπτυξιακού νομοσχεδίου, ψήφισε διατάξεις που αφορούσαν τις κλαδικές συμβάσεις και τη διαιτησία.

    Στις αρχές του ερχόμενου Δεκεμβρίου, αφού εκδοθεί η σχετική απόφαση του ΣτΕ, αναμένονται, πιθανώς, παρεμβάσεις στις "τριετίες".

    Έως τα τέλη Δεκεμβρίου, θα πρέπει οι κοινωνικοί εταίροι να συμφωνήσουν  τους όρους της νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, η οποία θα ισχύσει από την 1η/1/2020.

    Αμέσως μετά, γύρω στο Φεβρουάριο του 2020, η κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκινήσει τις διαδικασίες ανακαθορισμού του κατώτατου μισθού.

    Όσον αφορά, τις κλαδικές συμβάσεις, η κυβέρνηση ψήφισε τη δυνατότητα απόκλισης μίας επιχειρήσεις με "σοβαρά οικονομικά προβλήματα" από τους όρους της κλαδικής συλλογικής σύμβασης εργασίας. 

    Αλλαγές στις κλαδικές συμβάσεις 

    Επίσης, οι τοπικές κλαδικές συμβάσεις μπορούν να αποκλίνουν από τους όρους της εθνικής γενικής σύμβασης εργασίας. Εξάλλου, θεσπίστηκε το Μητρώο Μελών των οργανώσεων των εργοδοτών και των εργαζομένων προκειμένου να διασφαλισθεί η τήρηση της "ρήτρας" της αντιπροσωπευτικότητας των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων. Όσον αφορά το θεσμό της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας, τίθενται περιορισμοί στην μονομερή προσφυγή σε αυτό τον.

    Παράταση της ΕΓΣΣΕ

    Στο ίδιο νομοσχέδιο που ψήφισε η κυβέρνηση την περασμένη εβδομάδα προβλέπεται η παράταση της ΕΓΣΣΕ έως την 31η/12/2019, καθώς αυτή έληξε στις 31/3/2019.

    Έτσι έως τέλη του μεθεπόμενου μήνα, θα πρέπει οι κοινωνικοί εταίροι να υπογράψουν τη νέα Σύμβαση, η οποία θα ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2020. Κρίσιμος είναι ο όρος της ίδρυσης επαγγελματικού ταμείου. Σημειώνεται πως η διαδικασία είναι τυπικά ανεξάρτητη από εκείνη που "τρέχει" το υπουργείο Εργασίας, μέσα από το σχεδιασμό σύστασης ενός κλάδου επαγγελματικής ασφάλισης εντός του ΕΤΕΑΕΠ για όσους μπουν στην αγορά εργασίας μετά το 2021.

    Διεργασίες για νέο κατώτατο

    Αμέσως, μετά την αναμενόμενη υπογραφή της νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας μεταξύ Εργοδοτών -ΓΣΕΕ θα πρέπει το Υπ. Εργασίας να ξεκινήσει τις διαδικασίες επανακαθορισμού του κατώτατου μισθού, οι οποίες θα καταλήξουν στα τέλη Ιουνίου 2020 στο νέο ύψος το οποίο θα ισχύσει (με Κυβερνητική Απόφαση) από την 1η Ιουλίου 2020.

    Προεκλογικά, η ΝΔ είχε εξαγγείλει ότι θα αυξήσει τον κατώτατο μισθό κατά ποσοστό διπλάσιο σε σχέση με το ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ. Αν επαληθευθεί η επίσημη πρόβλεψη του ΥΠΟΙΚ για οικονομική μεγέθυνση 2% το 2019, ο κατώτατος μισθός θα πρέπει -βάσει των εξαγγελιών της ΝΔ- να αυξηθεί τον ερχόμενο Ιούλιο κατά 4%.

    Τον ίδιο ακριβώς μήνα, όμως, (Ιούλιος 2020) θα ισχύσουν και οι νέες μειωμένες κατά  0,9%  (σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες) εισφορές για τους μισθωτούς πλήρους απασχόλησης. Οι μειώσεις στις εισφορές οδηγούν σε αύξηση των καθαρών αποδοχών των εργαζομένων κατά τουλάχιστον 0,3%.

    Η χρονική σύμπτωση μεταξύ της έμμεσης εξαγγελθείσας αύξησης του κατώτατου μισθού και της μείωσης των εισφορών των μισθωτών πλήρους απασχόλησης έχει ανοίξει το "χώρο” μεταξύ στελεχών του Υπ. Εργασίας για συζητήσεις για το ενδεχόμενο "συνδυασμού” της υλοποίησης της έμμεσης κυβερνητικής εξαγγελίας περί αύξησης 4% στον κατώτατο μισθό (στην περίπτωση που ένα τέτοιο σενάριο δεν αναβληθεί  ή έστω αντικατασταθεί από ένα σενάριο πολύ χαμηλότερης αύξησης, όπως ήδη ορισμένοι κύκλοι στο Υπ. Εργασίας εξετάζουν) και αύξησης  κατά 0,3% των καθαρών αμοιβών των μισθωτών λόγω μίας αντίστοιχης μείωσης των εισφορών τους.

    Με άλλα λόγια, μέσω της αναμενόμενης αύξησης 0,3% στις καθαρές αμοιβές των εργαζομένων θα μπορούσε να "καλυφθεί” το αντίστοιχο κομμάτι (σ.σ. 0,3%)της εξεταζόμενης αύξησης του κατώτατου μισθού κατά 4%, χωρίς να αυξηθεί αντίστοιχα (0,3%) ο μικτός μισθός. Η δε παράλληλη, μείωση 0,6% στις εργοδοτικές εισφορές θα βοηθούσε τις επιχειρήσεις να χρηματοδοτήσουν το υπόλοιπο κομμάτι (3,4-3,%) της εξεταζόμενης αύξησης 4%. Έτσι, το άμεσο κόστος για τις επιχειρήσεις από μία αύξηση 4% στον κατώτατο μισθό, θα έπεφτε σε χαμηλότερο επίπεδο.

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων