Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 20-Ιουν-2019 08:10

    Αήθης επίθεση Σπίρτζη κατά των κατασκευαστικών εταιρειών

    Αήθης επίθεση Σπίρτζη κατά των κατασκευαστικών εταιρειών
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Πρωτοφανή, στα χρονικά, δημόσια επίθεση εξαπέλυσε κατά σύσσωμου του κατασκευαστικού κλάδου,  στο χθεσινό 3ο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

    Κληθείς να τοποθετηθεί στη "Στρογγυλή Τράπεζα των Κατασκευών”, όπου το "παρών” έδωσαν υψηλόβαθμα στελέχη των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι δεν είναι "περήφανος για τις ελληνικές εταιρείες στο εξωτερικό”, αλλά και ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός διαθέσιμων προς δημοπράτηση έργων. Αυτά σε μία στιγμή κατά την οποία, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, τα νέα προς δημοπράτηση έργα είναι απειροελάχιστα, ενώ οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας στο εξωτερικό, παραδίδοντας, έγκαιρα, μεγάλα έργα υποδομής.

    Ο Χρ.Σπίρτζης χρησιμοποιώντας εκφράσεις που παραπέμπουν στον ομόλογό του Παύλο Πολάκη, όπως "θα χοντρύνει πολύ”, "είναι μήνυμα”, "λογική της αρπαχτής” έκανε σαφές ότι περνάει πρώιμα...στην αντιπολίτευση. Αφορμή, μεταξύ άλλων, υπήρξαν οι τοποθετήσεις των στελεχών των τεχνικών εταιρειών σχετικά με την κρίση που διέρχεται ο κλάδος, η πρόσφατη αναπροσαρμογή των διοδίων στην Αττική Οδό αλλά και όσα είπε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της ΝΔ, κ. Κώστας Καραμανλής.

    Τι ανέφεραν οι επικεφαλής των κατασκευαστικών

    Ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ, Αλέξανδρος Εξάρχου, σημείωσε ότι κατά τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, οι κυβερνήσεις περικόπτουν διαρκώς το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, την στιγμή που κάθε θέση εργασίας στις κατασκευές συνδέεται με επιπλέον μιάμιση θέση εργασίας σε άλλους κλάδους. Πρόσθεσε ότι ο ελληνικός κατασκευαστικός κλάδος απασχολεί άμεσα περισσότερους από 10.000 εργαζόμενους από τους οποίους 3.000 εργάζονται στην Άκτωρ και πραγματοποιεί τζίρο άνω των 3 δισ. ευρώ, με το μισό του ποσού αυτού να προέρχεται από την Άκτωρ.

    Σημείωσε ότι η ελληνική πολιτεία δεν στηρίζει επαρκώς την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών κατασκευαστικών εκτός Ελλάδας, όταν οι εγγυητικές των ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό δεν γίνονται συνήθως δεκτές, με αποτέλεσμα το χρηματοδοτικό κόστος να αυξάνεται σημαντικά. Τόνισε ότι η εξωστρέφεια αποτελεί μονόδρομο για τις ελληνικές εταιρείες προκείμενου αυτές να μεγεθυνθούν.

    Το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περδικάρης ανέφερε ότι απαιτείται ένα εμπροσθοβαρές πρόγραμμα υποδομών κι ένα επενδυτικό σοκ. "Το Δημόσιο θα πρέπει να αυξήσει τις δημόσιες επενδύσεις στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αντιστοιχεί στο 2,4% του ΑΕΠ. Επειδή χρήματα δεν υπάρχουν, πρέπει να βρούμε καινούργια χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως οι Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), οι παραχωρήσεις, τα ομόλογα έργων και οι ιδιωτικές επενδύσεις” τόνισε. Ο όμιλος, όπως πρόσθεσε, αναδεικνύει τη σημασία του επενδυτικού πατριωτισμού, έχοντας, τα τελευταία 10 χρόνια, επενδύσει 2,5 δισ. ευρώ σε έργα υποδομής και στον τομέα της ενέργειας.

    Ανέφερε ακόμη ότι ζητούμενο είναι η μείωση της γραφειοκρατίας, καθώς για να πραγματοποιηθεί μια επένδυση στην Ελλάδα απαιτούνται 15 χρόνια, χρονικό διάστημα που δεν ξεπερνάει τα 2-3 χρόνια στο εξωτερικό. Πρόσθεσε ότι απαιτείται απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, πιο απλό πλαίσιο για επενδύσεις αποθήκευσης ενέργειας, για τα θαλάσσια αιολικά και τις διασυνδέσεις. Εκτίμησε ότι εάν διαμορφωθεί το κατάλληλο πλαίσιο, θα απελευθερωθούν επενδύσεις 8,5 δισ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια.

    Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, σημείωσε ότι απαιτείται σοκ προκειμένου σειρά έργων να καταστούν ώριμα τους επόμενους μήνες, με στόχο αυτά να συμβασιοποιηθούν έως το τέλος του 2019.  Εν γένει για τον κατασκευαστικό κλάδο, ο κ. Μιτζάλης ανέφερε ότι βρίσκεται στη χειρότερη κατάσταση, η διεκδίκηση έργων εκτός Ελλάδας είναι δύσκολη υπόθεση, το χρηματοδοτικό κόστος είναι υψηλό, ενώ στα ελάχιστα έργα που δημοπρατούνται, αναδεικνύονται ανάδοχοι με εκπτώσεις 50% και 60%. Σημείωσε ακόμη ότι η υιοθέτηση του μοντέλου των αυτόκλητων προτάσεων  θα μπορούσε να απελευθερώσει δυνάμεις.

    Τοποθετηθείς, μετά την παρέμβαση του Χρήστου Σπίρτζη, ανέφερε ότι η Αττική Οδός "αγαπήθηκε όσο κανένα άλλο στο λεκανοπέδιο Αττικής” και μετά από 19 χρόνια λειτουργίας και συντήρησης παραμένει σε ποιοτικά άριστο επίπεδο, εξυπηρετώντας εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίους κάθε μέρα.

    "Δεκατρία χρόνια δεν έχει γίνει αύξηση, συμμεριστήκαμε ως Αττική Οδός όλο αυτό το διάστημα της κρίσης, παρότι είχαμε το δικαίωμα, καθώς προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης η απόδοση κεφαλαίου να είναι 11,6 και δεν είμαστε ούτε 8. Νιώθω άσχημα να κατηγορούμαστε για κάτι που είναι μέσα στα δικαιώματά μας” είπε. Πρόσθεσε ακόμη ότι η Αττική Οδός με μήκος 32 χιλιόμετρα, εσφαλμένα, συγκρίνεται, ως προς το κόστος συντήρησης,  με άλλες παραχωρήσεις που έχουν μέσο μήκος 200 χλμ.

    Ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat Πέτρος Σουρέτης, σημείωσε ότι οι ΣΔΙΤ έχουν εφαρμοστεί, διεθνώς και αποτελούν μονόδρομο ιδίως για έργα στον τομέα του περιβάλλοντος. Πρόσθεσε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος υπέστη αναίτια επίθεση μέσω της επιτροπής ανταγωνισμού που προχώρησε στην επιβολή υπέρογκων προστίμων εν μέσω της μεγαλύτερης   χρηματοοικονομικής κρίσης της χώρας. Αναφερθείς στο νέο κατασκευαστικό αντικείμενο, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι ο ΒΟΑΚ είναι χαμένος στο χρονοδιάγραμμα, η γραμμή 4 του Μετρό είναι σε νομικό τέλμα, και ο οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος έχει σαλαμοποιηθεί, μετρώντας ήδη τέσσερα χρόνια. Σε αντίθεση με τις ξένες εταιρείες, οι εγχώριες τεχνικές εταιρείες δεν διαθέτουν πρόσβαση σε φθηνή χρηματοδότηση.

    Ο Παναγιώτης Γαρδελίνος, Γενικός Διευθυντής Έργων της Μυτιληναίος τόνισε ότι οι υψηλές εκπτώσεις είναι καταστροφικές και πρότεινε τη δημιουργία ενός αναβαθμισμένου οργανισμού εξαγωγικών πιστώσεων, ο οποίος θα μπορούσε να ασφαλίζει τον κίνδυνο των εγχώριων εταιρειών που δραστηριοποιούνται εκτός Ελλάδας. Ανέφερε ότι η Μυτιληναίος δραστηριοποιείται σε 25 χώρες και 5 ηπείρους, κερδίζοντας το στοίχημα της εξωστρέφειας.

    Ο πρόεδρος του ΣΕΓΜ Κωνσταντίνος Καλλέργης σημείωσε ότι απαιτούνται 12-13 μήνες μόνο για να υλοποιηθεί ένας απλός μειοδοτικός διαγωνισμός, ενώ -απαντώντας σε όσα είχε αναφέρει νωρίτερα ο κ. Σπίρτζης- σημείωσε ότι δεν μπορεί να αμφισβητηθεί η ύπαρξη φωτογραφικών διατάξεων στους διαγωνισμούς δημοσίων έργων.

    Επίθεση Σπίρτζη στις τεχνικές εταιρείες

    Ο Χρ. Σπίρτζης, κηρύσσοντας τον πόλεμο κατά των εργολάβων που αποτέλεσε προσφιλή τακτική του ΣΥΡΙΖΑ, όταν βρισκόταν στην αντιπολίτευση, ανέφερε ότι:

    -”ο εργοληπτικός κόσμος δεν μπορεί να κινείται στη λογική του πλιάτσικου. [...] Δεν θα γίνουν ανεκτές τέτοιου είδους συμπεριφορές και πρακτικές (σ.σ.: "της αρπαχτής”, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά) από οποιαδήποτε θέση. Είναι μήνυμα. Θα χοντρύνει πολύ”.

    -”δεν είμαι περήφανος για τις ελληνικές εταιρείες στο εξωτερικό. Έπρεπε να απολογούμαστε γιατί οι εταιρείες καθυστερούσαν τα έργα”.

    -για τις καθυστερήσεις στα έργα υπαίτιες είναι οι κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες μόνες τους "βγάζουν τα μάτια τους”

    -”η χώρα έχει εθνικό σχέδιο – Δεν έχει ανάγκη την αγορά [...] δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να κινούμαστε σε μία λογική ότι δεν μας νοιάζει ο δημόσιος τομέας, να κάνουμε παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ, να ενεργοποιήσουμε ιδιωτικά κεφάλαια και αυτά τα έργα να κοστίζουν πολλαπλάσια στον ελληνικό λαό”.

    -”Υπάρχουν έργα σε εξέλιξη άνω των 5 δισ. ευρώ”

    -"όταν καταργήθηκε ο μαθηματικός τύπος, οι τεχνικές εταιρείες δεν είχαν διαμαρτυρηθεί”

    Για τον αυτοκινητόδρομο Πατρών - Πύργου σημείωσε ότι βρίσκεται στη φάση της κατασκευής, μία εργολαβία είναι υπό επεξεργασία στο ΣτΕ και για δύο ακόμη προχωράει η διαδικασία της ανάθεσης.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων