Πέμπτη, 06-Ιουν-2019 11:25
Κυβερνητικό "μπλόκο" στην πώληση του 30% του Ελ. Βενιζέλος
Την τακτική του έμμεσου σαμποτάζ που υιοθετούσε η κυβέρνηση σε σχέση με μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις αποκαλύπτει η έκθεση της Κομισιόν για την μεταμνημονιακή αξιολόγηση. Στο επίκεντρο της έκθεσης βρίσκεται η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), με την συμφωνία παραχώρησης να προβλέπει ότι ενδεχόμενη μεταφορά μετοχών άνω του 25% του μετοχικού κεφαλαίου απαιτεί την συναίνεση του συνόλου των υφιστάμενων μετόχων.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρεται, απόφαση του Φεβρουαρίου του 2019 του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής προκάλεσε επιπλοκές, επειδή βάσει αυτής το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να αντικαταστήσει το ανεξάρτητο μέλος του εννεαμελούς διοικητικού συμβουλίου με άτομο που θα αποτελεί επιλογή του ελληνικού Δημοσίου. Κίνηση δηλαδή, που θα οδηγούσε στην αύξηση του αριθμού των μελών που μπορεί να τοποθετήσει το Δημόσιο.
Ωστόσο, την πρόταση αυτή απέρριψε η AviAlliance που ελέγχει το 40% του ΔΑΑ, θεωρώντας ότι το ανεξάρτητο μέλος του δ.σ. υπηρετεί την αρχή της ισορροπημένης διακυβέρνησης της εταιρείας. Εν τέλει, όπως αναφέρεται στην έκθεση, κατά τη συνάντηση των δανειστών, στις 6-8 Μαΐου, με στελέχη της ελληνικής κυβέρνησης, τα τελευταία συμφώνησαν το ζήτημα να επιλυθεί με στόχο η νέα συμφωνία για το waiver να υπογραφεί μέχρι τις 30 Ιουνίου, οπότε λήγει η υφιστάμενη. Ωστόσο, έως σήμερα, κανένα από τα προαπαιτούμενα δεν έχει γίνει πράξη.
Η πώληση του 30%
Σύμφωνα με το επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, η πώληση του 30% του ΔΑΑ θα έπρεπε να ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης, που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο.
Στα υποψήφια σχήματα συγκαταλέγονται η γαλλική Vinci, ο όμιλος Κοπελούζου, η υφιστάμενη κοινοπραξία παραχώρησης του αεροδρομίου με leader το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP, ενώ μένει να φανεί, εάν κινεζικές εταιρείες θα δώσουν το "παρών".
Πάντως, η διαδικασία της πώλησης του 30% του ΔΑΑ κινείται με μεγάλη βραδύτητα, γεγονός που έρχεται να προστεθεί στη σημαντική καθυστέρηση που αντιμετώπισε η χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, λόγω και των προσκομμάτων που δημιουργούσε ο υπουργός Υποδομών Χρ.Σπίρτζης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το συμπληρωματικό μνημόνιο, που είχε γίνει γνωστό τον Δεκέμβριο του 2017, προέβλεπε ότι τον Μάρτιο του 2017 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του 30%. Πλέον, ούτε το σενάριο για την προκήρυξη του διαγωνισμού τη φετινή άνοιξη φαίνεται να επαληθεύεται.
Σημειώνεται ότι στην κοινοπραξία του ΔΑΑ, το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP έχει ποσοστό 40%, το ΤΑΙΠΕΔ 30%, το ελληνικό Δημόσιο 25% και η οικογένεια Κοπελούζου 5%.