Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 05-Ιουν-2019 13:18

    "Χαστούκι" από Κομισιόν: Τρύπα 6 δισ. ευρώ από τις παροχές Τσίπρα

    "Χαστούκι" από Κομισιόν: Τρύπα 6 δισ. ευρώ από τις παροχές Τσίπρα
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 14:36

    Της Δήμητρας Καδδά

    Ακόμη και στα 6 δισ. ευρώ μπορεί να φτάσει το κόστος της παροχολογίας Τσίπρα τη 2ετία 2019 – 2020 εκτιμά η Κομισιόν, αποκαλύπτοντας σε ειδικό πίνακα το μεγάλο "χάσμα" στις θέσεις κυβέρνησης και Βρυξελλών. Στις  εκθέσεις της για την Ελλάδα που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα υπολογίζεται από 1,1% έως 1,4% του ΑΕΠ το κόστος της παροχολογίας μόνο για το 2019 και από 1,2% έως 1,6% του ΑΕΠ το κόστος για το 2020. Και τούτο όταν η κυβέρνηση επιχειρηματολογεί ότι θα στοιχίσουν μόνο 0,6% του ΑΕΠ ετησίως.

    Η Επιτροπή κάνει σαφές ότι υπάρχει κίνδυνος δημοσιονομικού εκτροχιασμού και μεγάλη καθυστέρηση στις μεταρρυθμίσεις τις οποίες αναλύει μία προς μία: από την αργή μείωση των κόκκινων δανείων, έως τον "εκτροχιασμό" στον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων αλλά και στην αδυναμία αποπληρωμής των οφειλών προς ιδιώτες.

    "H εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα έχει επιβραδυνθεί τους τελευταίους μήνες" αναφέρει η Επιτροπή στην 3η έκθεση για την Ενισχυμένη Εποπτεία που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα. Επισημαίνει επίσης ότι "η συνέπεια ορισμένων μέτρων με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί έναντι των Ευρωπαίων εταίρων δεν είναι εξασφαλισμένη και έτσι μπορεί να θέτουν σε κίνδυνο τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους".

    Στην έκθεση αναφέρονται αναλυτικά οι αποκλίσεις έναντι των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει η χώρα, αλλά και οι πιθανοί δημοσιονομικοί κίνδυνοι. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάνει σαφές πως θεωρεί ότι τα πλεονάσματα φέτος θα είναι χαμηλότερα (ούτως ή άλλως) από τις κυβερνητικές προβλέψεις. Και τούτο καθώς έχει διαφορετική άποψη για την πορεία του ΑΕΠ αλλά και γιατί θεωρεί δεδομένο ότι δεν πρέπει να υπάρξει – και φέτος – υποχρηματοδότηση των επενδύσεων (που στήριξαν τα πλεονάσματα τα επόμενα χρόνια).

    Για το περιεχόμενο των παροχών Τσίπρα αναφέρεται ότι αποτελεί σημείο ανησυχίας η ποιότητα των μέτρων, δεδομένων των στόχων που έχουν συμφωνηθεί (για φίλο-αναπτυξιακά μέτρα).

    Η Κομισιόν ασκεί  κριτική για τη ρύθμιση των 120 δόσεων αλλά και για τη μείωση του ΦΠΑ καθώς και για την αύξηση των συντάξεων, επισημαίνοντας ότι η δαπάνη για συντάξεις είναι ως αναλογία του ΑΕΠ η υψηλότερη ανά την ΕΕ.

    Για τα μέτρα του 2020 αναφέρεται ότι προς το παρόν δεν θα γίνουν επίσημες μετρήσεις του δημοσιονομικού τους κόστους. Η Κομισιόν στην έκθεσή της επικαλείται απλά την εκτίμηση  της κυβέρνησης ότι έχουν αξία 1,2 δισ. ευρώ  ή 0,6% του ΑΕΠ.

    Για την πρόταση της κυβέρνησης περί ενός ειδικού λογαριασμού στον οποίο θα μεταφέρουν μέρος των διαθεσίμων ως αντάλλαγμα για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, η  Επιτροπή επισημαίνει ότι όποια απόφαση έρχεται σε αντίθεση με τη συμφωνία του 2018 πρέπει να συμφωνηθεί σε επίπεδο Eurogroup σε συνδυασμό με μία επικαιροποιημένη έκθεση βιωσιμότητας χρέους.

    Σημειώνεται ότι η Επιτροπή ενέκρινε και ανακοίνωσε σήμερα τις εκθέσεις για την Ελλάδα (3η έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας και Πακέτο εκθέσεων Ευρωπαϊκού Εξαμήνου).

    Διαφωνία για τα πλεονάσματα
     
    Μεγάλο "χάσμα" υπάρχει ανάμεσα στις προβλέψεις της Επιτροπής και της Αθήνας αναφορικά με το πρωτογενές πλεόνασμα. Η Επιτροπή μετρά διαφορετικά τις επιδοτήσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ υπολογίζει και σε πιο ασθενή άνοδο του ΑΕΠ.

    Αναλυτικά, αναφέρεται ότι το πλεόνασμα που προέβλεπε η Επιτροπή στις εαρινές της εκτιμήσεις για το 2019 ήταν σημαντικά χαμηλότερο από αυτό των ελληνικών αρχών στο πρόγραμμα σταθερότητας που τους διαβιβάστηκε από την κυβέρνηση στα τέλη Απριλίου 2019. Στο εν λόγω πρόγραμμα σταθερότητας, οι ελληνικές αρχές προβλέπουν ένα πρωτογενές πλεόνασμα που φθάνει το 4,1% του ΑΕΠ το 2019 και το 3,9% του ΑΕΠ το 2020, φθάνοντας στο 4,6% του ΑΕΠ το 2022. 

    Ωστόσο, η Επιτροπή επισημαίνει ότι "το ένα τρίτο της διαφοράς μεταξύ των προβολών των ελληνικών αρχών και των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων για το 2020 οφείλεται σε πιο ευνοϊκή πρόβλεψη του μακροοικονομικού περιβάλλοντος από τις ελληνικές αρχές". Επίσης "ένα άλλο 40% οφείλεται σε πρόσφατη ανακατανομή μέρους του προϋπολογισμού Δημόσιων Επενδύσεων από φορείς εκτός της γενικής κυβέρνησης σε χρηματοδοτικές επιχορηγήσεις προς ΔΕΚΟ". Γίνεται επίσης λόγος και για άλλες διαφορές μικρότερου μεγέθους και "αφορούν κυρίως τον υπολογισμό των συνεισφορών της Ελλάδας στον προϋπολογισμό της ΕΕ που τελεί υπό αξιολόγηση".
     
     

    pin

     

    Ο δημοσιονομικός κίνδυνος – ραντεβού το Φθινόπωρο

    Η Επιτροπή αναφέρει για τα πακέτα παροχολογίας ότι "θέτουν σε κίνδυνο την επίτευξη του συμφωνηθέντος πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,5% του ΑΕΠ το 2019 αλλά και μετά".

    Αναφορικά με το μέγεθος του κινδύνου, αυτό "θα εξαρτηθεί από τον τρόπο εφαρμογής των νέων ρυθμίσεων και από τον αντίκτυπό τους στα υπάρχοντα συστήματα" (σ.σ. πχ 12 δόσεις ή 100 δόσεις). Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι  τα μέτρα εγείρουν "ανησυχίες για την επίτευξη του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού στόχου (ΜΔΣ) σε διαρθρωτικούς όρους το 2020".

    Η επανεξέταση της συμμόρφωσης "θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο του 2019, συμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης του ισχύοντος δείκτη αναφοράς για την αύξηση των καθαρών δαπανών το 2020".

    Ανησυχία για την ποιότητα των μέτρων

    "Η ποιότητα των φορολογικών μέτρων που εγκρίθηκαν στις 15 Μαΐου 2019 προκαλεί ανησυχίες, δεδομένου του στόχου να καταστούν τα δημόσια οικονομικά περισσότερο φιλικά προς την ανάπτυξη και να κατευθυνθεί ένα μεγαλύτερο μερίδιο των κοινωνικών δαπανών προς ομάδες που αντιμετωπίζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα φτώχειας" αναφέρει η Επιτροπή. Φέρει ως παράδειγμα, τη μεγάλη διάρκεια των νέων ρυθμίσεων (120 δόσεις) και επισημαίνει ότι η ρύθμισης έχει " περιορισμένες προβλέψεις για την αξιολόγηση της δυνατότητας πληρωμών", εν αντιθέσει με αυτή του 2013 που "έχει αυστηρά κριτήρια επιλεξιμότητας".

    "Οι χαμηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ για τα προϊόντα διατροφής, τα εστιατόρια και τις υπηρεσίες τροφίμων, τον ηλεκτρισμό και το φυσικό αέριο αντιτίθενται σε ένα σημαντικό μέτρο που εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2015, διατηρώντας παράλληλα τον πολύ υψηλό συντελεστή 24% και αυξάνοντας περαιτέρω το χάσμα ΦΠΑ, την ΕΕ" αναφέρει η Επιτροπή.

    Εξηγεί  επιπλέον ότι "η καθιέρωση μιας μόνιμης 13ης σύνταξης και η χαλάρωση των κριτηρίων επιλεξιμότητας για τις συντάξεις χηρείας αλλάζουν μερικώς τα μέτρα που εγκρίθηκαν το 2012 και το 2016 αντίστοιχα". Αναφέρει ότι "αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα αυξήσουν τις δημόσιες δαπάνες για συντάξεις, οι οποίες είναι ήδη το υψηλότερο ως ποσοστό του ΑΕΠ ανά την ΕΕ και αντιβαίνουν στα μέτρα που εγκρίθηκαν στον προϋπολογισμό του 2019 που κατευθύνει μεγαλύτερο μέρος των δαπανών για κοινωνικές παροχές προς τους νέους και την εργασία, δύο ομάδες που αντιμετωπίζουν πολύ υψηλότερους κινδύνους φτώχειας".

    Συνολικά, εκτιμά ότι "τα ληφθέντα μέτρα για τις συντάξεις και τον ΦΠΑ στοχεύουν στην κατανάλωση και θα απορροφήσουν ένα σημαντικό μέρος του δημοσιονομικού χώρου που προβλεπόταν από τη νομοθεσία που εγκρίθηκε το 2017 για μειώσεις στην φορολογική επιβάρυνση της εργασίας και των επιχειρήσεων".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων