Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 16-Μαρ-2019 12:00

    Δημοσιονομικά "αγκάθια" στη διαπραγμάτευση – Έρχεται νέο πλέγμα επιτήρησης

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Δημοσιονομικά "αγκάθια" στη διαπραγμάτευση – Έρχεται νέο πλέγμα επιτήρησης

    Της Δήμητρας Καδδά

    Μία νέα προσπάθεια να κλείσουν τα ανοιχτά μέτωπα της δεύτερης αξιολόγησης - και ειδικά ο νέος νόμος Κατσέλη ο οποίος προς το παρόν αποδεικνύεται ότι έχει και δημοσιονομικά αγκάθια - ξεδιπλώνεται από τη Δευτέρα. Το οικονομικό επιτελείο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεσμεύτηκε σε τηλεδιάσκεψη που είχε με τους θεσμούς να μην καταθέσει μονομερώς πρόταση για την προστασία της 1ης κατοικίας, καθώς και να αποστείλει σαφείς αιτιολογήσεις που να αποδεικνύουν ότι το δημοσιονομικό κόστος του μέτρου δεν ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια ευρώ φέτος (επιδότηση δόσεων δανείων).

    Η επίτευξη συμφωνίας πριν την 25η Μαρτίου, για την οποία δεσμεύτηκε εκ νέου ο υπουργός οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος στους θεσμούς, είναι σημαντική όχι μόνο για να διατηρηθεί η "ομαλότητα", αλλά και για έναν επιπλέον πολιτικό λόγο. Aν υπάρξει νέα παράταση του "δράματος" και απόπειρα να επιτευχθεί συμφωνία έως το Eurogroup της 5ης Απριλίου, τότε δεν υπάρχει μόνο επιβάρυνση της τρίτης αξιολόγησης (που ξεκινά με κάθοδο Θεσμών στην Αθήνα την 1η Απριλίου ), αλλά χάνεται και μία πολιτική ευκαιρία: η έγκριση σε επίπεδο Euroworking Group (δηλαδή επιτελών των υπουργών οικονομικών) και η απλή επικύρωση της συμφωνίας στο προσεχές Eurogroup.

    Όπως εξηγούν διπλωματικές πηγές, αν φανεί ότι όλα τα μέτωπα έχουν κλείσει και αυτό επικυρωθεί από τους εκπροσώπους των υπουργών οικονομικών, ίσως αποφευχθεί μία πολιτική συζήτηση στο Eurogroup που θα "φορτίσει" ενδεχομένως το κλίμα, με ότι αυτό συνεπάγεται. Υπενθυμίσουν τις πληροφορίες που προήλθαν από πηγές των Βρυξελλών την προηγούμενη Δευτέρα και οι οποίες έκαναν λόγο για "γκρίνια" της γερμανικής και της ισπανικής αποστολής αναφορικά με τις ελληνικές καθυστερήσεις.

    Η πλήρης υλοποίηση της δεύτερης αξιολόγησης προϋποθέτει βέβαια ότι θα κριθεί ως επαρκής και η πρόοδος όχι μόνο στις τράπεζες αλλά και στις υπόλοιπες εκκρεμότητες (αναφορικά με την Εγνατία οδό, με την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, με την στελέχωση της ΑΑΔΕ, αλλά και την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες).

    Οι διπλές συστάσεις της Τρίτης αξιολόγησης

    Σε κάθε περίπτωση, θεωρείται δεδομένο ότι σε ένα βαθμό εκκρεμότητες θα μεταφερθούν στην Τρίτη αξιολόγηση. Μία εξ αυτών είναι η στελέχωση του δημοσίου σε επίπεδο Γενικών Γραμματέων η οποία καθυστερεί (με την ευθύνη να αποδίδεται από κυβερνητικές πηγές στο φόρτο εργασίας που έχει ο ΑΣΕΠ). Αυξάνεται όμως έτσι και ο βαθμός δυσκολίας της Τρίτης αξιολόγησης η οποία πέρα από τα προαπαιτούμενα θα πρέπει να ασχοληθεί με το πολυετή Προϋπολογισμό 2020 - 2023 αλλά και με την έκθεση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που πρέπει να συντάξει και να καταθέσει η Ελλάδα.

    Ο βαθμός δυσκολίας της συνδέεται όμως και με δύο άλλα πεδία:

    1. Θα έχουν ολοκληρωθεί οι Ευρωεκλογές, με ότι αυτό συνεπάγεται για την προσπάθεια διαχείρισης και λείανσης των μετώπων ανά την Ευρώπη.  

    2. Στη Σύνοδο του Ιουνίου, όταν θα κριθεί το αποτέλεσμα της εν λόγω αξιολόγησης, οι συστάσεις θα είναι διπλές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα αποτιμήσει μόνο τα προαπαιτούμενα σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, αλλά και την πορεία της Ελλάδος στο πλαίσιο του άλλου πυλώνα επιτήρησης, του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Καθώς ο φετινός πρώτος για την Ελλάδα κύκλος ολοκληρώνεται, η έκθεση για τις "υπερβολικές ανισορροπίες" και τα άλλα πεδία εποπτείας οδηγούν νομοτελειακά σε συστάσεις (δημοσιονομικές, για τις τράπεζες, την παραγωγικότητα κλπ). Επιχειρείται λοιπόν όλο αυτό το πακέτο να ενσωματωθεί σε ένα κείμενο ή σε κάθε περίπτωση οι ανακοινώσεις να γίνουν την ίδια μέρα. Άλλωστε, το ίδιο διάστημα προγραμματίζει και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να εκδώσει την έκθεση του (βάσει του άρθρου 4 του καταστατικού του) για την Ελλάδα και η ισχύς των εν λόγω συστάσεων του Ταμείου θα εξαρτηθούν από το αν έως τότε έχει δρομολογηθεί η πρόωρη εξόφληση του δανείου του με την Ελλάδα.

    Μαξιλάρια διαθεσίμων

    Εν τω μεταξύ, χθες στα στοιχεία εκτέλεσης προϋπολογισμού για το πρώτο δίμηνο του 2019, αποκαλύφθηκε και το μαξιλάρι των 650 εκατομμυρίων ευρώ για το οποίο είχε κάνει λόγο η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που δημοσιεύτηκε στις 27 Φεβρουαρίου.

    Ο λόγος για το ποσό που περίσσεψε από την καταβολή των αναδρομικών που έγινε το προηγούμενο διάστημα.

    Το κείμενο της ενισχυμένης εποπτείας περιείχε ειδική παράγραφο, στην οποία ασκούνταν κριτική για το αποθεματικό που υπάρχει στον προϋπολογισμό του 2019 και για πιθανές ανάγκες πληρωμής αναδρομικών. Έχουν απομείνει, όπως αναφέρεται, 650 εκατομμύρια, για τα οποία η κυβέρνηση δεν έχει πει πώς θα διαθέσει, δημιουργώντας ανησυχίες για νέο κύμα παροχών.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων