Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 17-Φεβ-2019 08:00

    Τα επόμενα 24ωρα το σχέδιο του ΤΧΣ στην κρίση της DGComp

    Τα επόμενα 24ωρα το σχέδιο του ΤΧΣ στην κρίση της DGComp
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γ. Αγγέλη

    Σε μία συνδυασμένη κίνηση, κυβέρνηση και τράπεζες οδηγούν το θρίλερ των "κόκκινων" δανείων στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα σε κρίσιμη καμπή.

    Τα επόμενα 24ωρα, η κυβέρνηση καταθέτει επισήμως στην DGComp, την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, προς έγκριση το σχέδιο για την απομείωση των "κόκκινων" δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών με βάση την πρόταση που έχει διαμορφώσει το ΤΧΣ/ΥΠΟΙΚ.

    Η πρόταση αυτή, όπως είναι γνωστό, στηρίζεται σε δύο στοιχεία: τη χρήση ενός Οχήματος Ειδικού Σκοπού (SPV) που θα απορροφήσει μέρος των NPLs με όρους αγοράς και θα χρηματοδοτηθεί με την έκδοση ομολόγων, μέρος των οποίων θα εγγυηθεί το ελληνικό Δημόσιο.

    Επίσης, το σχέδιο αυτό θα στηριχθεί έμμεσα στο νομικό περιβάλλον που διαμορφώνει όσον αφορά την προστασία της α' κατοικίας ο νέος νόμος που συμφωνήθηκε τα τελευταία 24ωρα μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζών.

    Υπό τις συνθήκες αυτές, η DGComp είναι πλέον σε θέση να κρίνει "συνολικά" το νέο καθεστώς που εισηγείται η ελληνική πλευρά, ειδικά στο σκέλος εκείνο που αφορά τη συμμετοχή του Δημοσίου με την παροχή εγγυήσεων στην έκδοση ομολόγων χρηματοδότησης της "αγοράς" των NPLs (που θα γίνει από το SPV) από τις συστημικές τράπεζες.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του "Κεφαλαίου", η κατάθεση επισήμως του σχεδίου αυτού στην DGComp αποφασίσθηκε να γίνει αφού πλέον ολοκληρώθηκε η συγκρότηση του "περιβάλλοντος" μέσα στο οποίο θα μπορεί να λειτουργήσει "με όρους αγοράς" τόσο η μεταφορά των NPLs, από τις τράπεζες στο SPV, όσο και η διαχείριση/ρευστοποίηση των στοιχείων.

    Επαφές με DGComp

    Ήδη, όμως, έχει προηγηθεί μια διαδικασία άτυπης επικοινωνίας με τις αρμόδιες υπηρεσίες της DGComp, έτσι ώστε να γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές του "μοντέλου" που έχει εφαρμοσθεί ήδη στην Ιταλία και έχει απαλλάξει ορισμένες ιταλικές τράπεζες από ένα βάρος της τάξης των 45-46 δισ. ευρώ "κόκκινων" δανείων.

    Το μοντέλο αυτό στηρίζεται στη δημιουργία ενός Οχήματος Ειδικού Σκοπού (SPV) που θα "αγοράσει" σταδιακά σημαντικό μέρος των "κόκκινων" δανείων με οικειοθελή διαδικασία από τις ελληνικές τράπεζες ονομαστικής αξίας έως και 20 δισ. ευρώ. Το SPV θα χρηματοδοτήσει την αγορά αυτή με την έκδοση ομολόγων τριών κατηγοριών (senior, mezzanine, junior).

    Το ελληνικό Δημόσιο θα χορηγήσει εγγυήσεις για την έκδοση μέρους των εκδόσεων αυτών (τα senior ομόλογα) και θα λάβει αντίστοιχο τίμημα.

    Το δεύτερο κρίσιμο στοιχείο στο συνολικό αυτό σχήμα είναι ότι η "αγορά" και η μεταβίβαση των NPLs θα πρέπει να γίνει "με όρους αγοράς" ήτοι σε τιμές που να ανταποκρίνονται στη δυνατότητα διαχείρισης-εκμετάλλευσης-ρευστοποίησης των στοιχείων τους από ειδικές εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων.

    Υπό τις προϋποθέσεις αυτές οι "σύμβουλοι" συγκρότησης του σχήματος αυτού εκτιμούν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα από πλευράς DGComp δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία έχουν ήδη ατύπως "ελεγχθεί" και η παροχή εγγυήσεων δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί –σύμφωνα με πληροφορίες του "Κ"– ως κρατική χρηματοδότηση.

    Χρηματοδότηση με ομόλογα

    Οι ομολογιακές εκδόσεις αναλόγως της κατηγορίας (senior, mezzanine, junior), σύμφωνα με το σχέδιο αυτό απευθύνονται σε διαφορετικό επενδυτικό κοινό. Τα senior ομόλογα απευθύνονται σε διεθνείς οργανισμούς, επενδυτικές τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, ενώ τα mezzanine και junior σε κεφάλαια ιδιωτικών συμμετοχών, επενδυτικά funds κ.λπ.

    Από την πλευρά της DGComp αναφέρεται ότι με την επίσημη παραλαβή προς εξέταση του σχήματος οι διαδικασίες που θα "τρέξουν" θα είναι αρκετά σύντομες με στόχο το εν λόγω σχήμα να μπορεί να ενεργοποιηθεί πριν κλείσει το πρώτο εξάμηνο του 2019.

    Τραπεζικοί κύκλοι στους οποίους απευθύνθηκε το "Κ" για να ανιχνεύσει τις "προσδοκίες" που συνοδεύουν την ενεργοποίηση του σχήματος αυτού, υποστηρίζουν ότι η ενεργοποίησή του παρότι ευνοείται από το γεγονός ότι υπάρχει ήδη μία βελτίωση στο κλίμα μέσα στο οποίο κινείται η προσπάθεια αντιμετώπισης του προβλήματος των "κόκκινων" δανείων, εντούτοις δεν μπορεί να "λύσει" από μόνο του το πρόβλημα.

    Θα πρέπει να γίνουν προσπάθειες ενεργοποίησης και του σχήματος που έχει προταθεί από την ΕΚΤ. Κυρίως όμως η συνολική "λύση" θα είναι αποτέλεσμα μιας συνολικής επιτάχυνσης της οικονομικής δραστηριότητας και συνολικής επέκτασης της οικονομίας.

    Ο σχεδιασμός του ΥΠΟΙΚ για τις επόμενες εκδόσεις ομολόγων

    Σε μια προσπάθεια να οργανώσει τη σταδιακή επιστροφή του στις αγορές το ΥΠΟΙΚ δεν φαίνεται να "βιάζεται" να προχωρήσει στην έκδοση δεκαετούς ομολόγου, παρότι οι αποδόσεις τού εν λόγω τίτλου έχουν ήδη διολισθήσει κάτω από το 3,9%.

    Η προσοχή φαίνεται να στρέφεται πλέον στη διασφάλιση μιας σταθερότητας στις αποδόσεις των πλέον μακροπρόθεσμων τίτλων πριν γίνει το επόμενο βήμα.

    Στο πλαίσιο αυτό διαφαίνεται η πρόθεση του ΥΠΟΙΚ να επιχειρήσει τη μείωση του βραχυπρόθεσμου δανεισμού με έντοκα γραμμάτια από το ύψος των 15-16 δισ. ευρώ ετησίως σε επίπεδα γύρω στα 7-8 δισ. ευρώ. Η αντικατάσταση του ποσού των 6-7 δισ. εντόκων θα μπορούσε να δρομολογηθεί με τίτλους μέσης διάρκειας ήτοι 12-24 ή και 36 μηνών.

    Μέχρι στιγμής, μέσα από την ανίχνευση των προθέσεων της αγοράς, αυτή δείχνει έτοιμη να υποδεχθεί θετικά τη μετακίνηση αυτή, γεγονός που ο ΟΔΔΗΧ θα επιχειρήσει να δρομολογήσει ενδεχομένως και πολύ σύντομα.

    Πέραν αυτού, πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του "Κ", ο ΟΔΔΗΧ στο πλαίσιο της ενεργής διαχείρισης του δημόσιου χρέους έχει στρέψει την προσοχή του σε "κινήσεις" που θα απαλλάξουν το Δημόσιο από "ακριβές" εκκρεμότητες του παρελθόντος.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων