Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 15-Φεβ-2019 20:00

    Τα 5 + 2 χρονικά ορόσημα που θα κρίνουν αν θα εγκριθεί η ελάφρυνση χρέους

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Τα 5 + 2 χρονικά ορόσημα που θα κρίνουν αν θα εγκριθεί η ελάφρυνση χρέους

    Της Δήμητρας Καδδά

    Οι παροτρύνσεις από πλευράς των Θεσμών για επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου γίνονται όλο και πιο έντονες. Και τούτο καθώς πλησιάζουν μία σειρά από δεσμευτικά χρονικά ορόσημα και κρίσιμα "ραντεβού". Από την επιτυχία των εν λόγω "οροσήμων" θα κριθεί το κατά πόσο θα υπάρξει η τελική πολιτική έγκριση για την ενεργοποίηση των ελαφρύνσεων στο χρέος που συνδέονται με προαπαιτούμενα.

    Τα ορόσημα περιλαμβάνουν την αποστολή έως το τέλος της εβδομάδος "αποδείξεις" για την υλοποίηση των 16 προαπαιτούμενων (κλείδωσε το βράδυ της Πέμπτης η πρόταση για τον "διάδοχο" του Νόμου Κατσέλη), μία διπλή ανακοίνωση στις 27 Φεβρουαρίου των εκθέσεων της Κομισιόν για την Ελλάδα, την προέγκρισή τους από το EWG και την ψήφιση των νομικών διατάξεων από τη Βουλή πριν αλλάξει ο μήνας, αλλά και την τελική πολιτική "μάχη" στο Eurogroup της 11ης Μαρτίου.

    Παράλληλα, ειδική σημασία θα έχουν οι ανακοινώσεις για το ΑΕΠ του 2018, αλλά και η πρώτη "γεύση" από την έκθεση του ΔΝΤ, που θα πρέπει να "κουμπώσει" με τις θέσεις της Επιτροπής και επισήμως θα ανακοινωθεί τον Μάρτιο:

    1. Μέσα στις επόμενες μέρες (η άτυπη προθεσμία που είχε δοθεί λήγει σήμερα) περιμένουν οι θεσμοί της Ε.Ε. την αποστολή του τελικού "λογαριασμού" από την ελληνική πλευρά. Στο επίκεντρο είναι οι τελικές νομικές διατάξεις αναφορικά με τον "διάδοχο" του νόμου Κατσέλη (αρμόδιες πηγές εξηγούν ότι το σχέδιο πρώτα θα μελετηθεί από τους θεσμούς και ακολούθως θα πρέπει να τοποθετηθούν για αρχίσουν οι "διαβουλεύσεις). Επιπλέον, θα πρέπει να σταλούν και οι ρυθμίσεις/διαβεβαιώσεις για την υλοποίηση των υπολοίπων δράσεων του 2018. Τα αγκάθια ακόμη παραμένουν στο θέμα της Εγνατίας Οδού, των Λιγνιτών και άλλων πεδίων. Αναζητείται συμβιβασμός στα θέματα που πλέον δεν είναι χρονικά εφικτό να λυθούν ή "ανταλλάγματα" άλλων δράσεων στο ίδιο πεδίο που να αποδεικνύουν τη διάθεση για υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων.

    2. Θα ακολουθήσει μία σειρά τηλεδιασκέψεων και ανταλλαγής στοιχείων, αλλά για λίγες μόνο ημέρες. Και τούτο διότι η Κομισιόν θα πρέπει να οριστικοποιήσει το πόρισμά της, το οποίο θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί πολιτικά στο "εσωτερικό" της και μετά να ανακοινωθεί στις 27 Φεβρουαρίου.

    Ο λόγος για τη δεύτερη έκθεση για την ενισχυμένη εποπτεία. Την ίδια ημέρα θα ανακοινωθεί ένα πακέτο εγγράφων του λεγόμενου "ευρωπαϊκού εξαμήνου" στο οποίο πλέον εντάχθηκε η Ελλάδα και περιλαμβάνει μία ακόμα έκθεση ειδικά για τη χώρα μας. Πρόκειται για τη "σε βάθος μελέτη" για την πορεία των μακροοικονομικών ανισορροπιών. Θα αναδεικνύει τα μέτωπα στις εξαγωγές, στη διεθνή επενδυτική θέση, στο κοινωνικό κράτος, στα κόκκινα δάνεια, στο χρέος και όχι μόνο.

    3. Όλα αυτά τα πακέτα πορισμάτων μαζί με τα άλλα ανοιχτά πολιτικά θέματα (μειωμένος ΦΠΑ νησιών Αιγαίου, αναδρομικά λόγω δικαστικών αποφάσεων, αύξηση κατώτατου, αναγγελίες προσλήψεων στο δημόσιο κλπ.) θα τεθούν, μία μέρα μετά, προς "προέγκριση" στο τραπέζι του Euroworking Group. Δηλαδή, η σύνοδος των επιτελών των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης θα πρέπει να κρίνει - σε πολιτικό πλέον επίπεδο - αν τα βήματα που έχει κάνει η ελληνική πλευρά είναι αρκετά.

    4. Καθώς όμως οι δανειστές δεν θέλουν μόνο δεσμεύσεις αλλά και… πράξεις, την ίδια ημέρα, δηλαδή στο τέλος Φεβρουαρίου λήγει και το περιθώριο θεσμοθέτησης/έγκρισης σχετικών αποφάσεων που απαιτούν κάτι τέτοιο (π.χ. διάδοχος Νόμου Κατσέλη ή ολοκλήρωση των εφαρμοστικών για την ταχύτερη αδειοδότηση επιχειρήσεων).

    5. Ακολουθούν κάποιες μέρες ζυμώσεων και περιθωρίου προς την ελληνική πλευρά για "προσαρμογές" έως τον χρόνο λήψης των τελικών πολιτικών αποφάσεων, δηλαδή έως το Eurogroup της 11ης Μαρτίου. Προς το παρόν σενάριο αναβολής των εν λόγω αποφάσεων, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές που ρωτήθηκαν σχετικά, δεν έχει τεθεί επί τάπητος ούτε είναι επιθυμητό από καμία πλευρά. Και τούτο λόγω των επιπτώσεων που θα έχει στις αγορές, αλλά και λόγω του πολιτικού κύκλου που ξεδιπλώνεται στο δρόμο προς τις Ευρωεκλογές.

    Άλλωστε, η προσοχή της Ευρώπης αυτό το διάστημα επικεντρώνεται στο θέμα του Brexit και των υπόλοιπων μεγάλων πανευρωπαϊκών μετώπων (εμπορικοί πόλεμοι, καθίζηση κινεζικής οικονομίας, προβλήματα σε Γερμανία, Ιταλία κλπ.). Έτσι, μία χρονοκαθυστέρηση δεν κρίνεται πολιτικά "επιθυμητή".

    Αρκεί, βεβαίως, η ελληνική πλευρά να "ακούσει" το "κάλεσμα" των Θεσμών, με τελευταίο κρούσμα τη δήλωση του επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ.

    Τις επόμενες μέρες μένει να φανεί και η σημασία της δήλωσης του εν λόγω αξιωματούχου και αναφορικά με παρεμβάσεις το χρέος της τάξης του 1  δισ. ευρώ που έχουν οριστεί για το 2019. Μένει να φανεί δηλαδή πώς αυτή η ρήση συνδέεται με τις αρχικές αποφάσεις του Ιουνίου του 2018, οι οποίες όριζαν διαφορετικό ποσό, περί το 1,5 δισ. ευρώ ετησίως. 

    Η απόφαση του Eurogroup ορίζει ότι κάθε εξάμηνο (αν γίνονται τα προαπαιτούμενα) θα πρέπει να εκταμιεύονται 640 εκατ. ευρώ με τη μορφή επιστροφής κερδών ομολόγων. Επιπλέον των εν λόγω ποσών, θα εγκρίνονται παρεμβάσεις αξίας 200 εκατομμυρίων ευρώ περίπου ετησίως με τη μορφή διατήρησης των χαμηλών επιτοκίων (Step Up) του δεύτερου δανείου. Έτσι, αν ληφθούν υπόψη οι "παρεμβάσεις" μόνο της 2ης αξιολόγησης, το ποσό προσεγγίζει όντως το 1 δισ. ευρώ (αν προσμετρηθούν τα 640 εκατ. των επιστροφών ομολόγων, τα 200 εκατ. της ετήσιας παρέμβασης στο επιτόκιο για το 2019 αλλά και η παρέμβαση του 2ου εξαμήνου του 2018) και μένει να φανεί πότε θα οριστεί η 4η αξιολόγηση για τις επόμενες εκταμιεύσεις κερδών ομολόγων...

    Το ΑΕΠ και το ΔΝΤ

    Δύο ακόμη "γεγονότα" - κινήσεις συνδιαμορφώνουν το "παζλ" των αποφάσεων για το χρέος:

    * Λίγες μέρες πριν την σύνοδο του Eurogroup, στις 7 Μαρτίου αναμένονται από την ΕΛΣΤΑΤ οι ανακοινώσεις για την πορεία του ΑΕΠ το 2018. Επισήμως, η εν λόγω επίδοση δεν αποτελεί μέρος της παρούσας αξιολόγησης.

    Ωστόσο θα δείχνει αν η εκτίμηση των κοινοτικών οργάνων για ανάπτυξη τουλάχιστον 2% πέρυσι (στην οποία βασίζονται οι προβλέψεις τους για τα δημοσιονομικά) έχουν βάση ή αν υπάρχουν τελικά διαφοροποιήσεις από τα πραγματικά στοιχεία. Τα τελικά στοιχεία του 2018 θα πρέπει να ενσωματωθούν στον πολυετή προϋπολογισμό που γράφεται.

    * Παράλληλα, θα υπάρχει -εντός των θεσμών και της ελληνικής πλευράς- μία πρώτη εικόνα για την έκθεση του ΔΝΤ για την Ελλάδα. Η έκθεση πλέον αναμένεται τον Μάρτιο. Δεν είναι αναγκαίο πλέον να "ταυτίζεται" με αυτή της Επιτροπής, αλλά θα πρέπει οι δύο εκθέσεις να είναι σχετικά "συμβατές". Και τούτο για να μην δώσουν το λάθος "μήνυμα" και προς τις αγορές.

    Οπότε οι διαπραγματεύσεις του Φεβρουαρίου συνεχίζονται και με την άλλη άκρη του Ατλαντικού…

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων