Παρασκευή, 16-Δεκ-2016 12:30
Πώς η Yellen... επηρεάζει τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους
του Γ. Αγγέλη
Η αντικατάσταση των κυμαινόμενων επιτοκίων στα δάνεια του EFSF και του ESM προς την Ελλάδα είναι μία σύνθετη διαδικασία που θα κρατήσει αρκετό καιρό μετά την έναρξή της, καθώς θα πρέπει να γίνει με τρόπο που να διασφαλίζει την μεγαλύτερη ανταπόκριση των αγορών τόσο όσον αφορά τα ποσά, όσο και το ύψος των επιτοκίων.
Όσο καθυστερεί όμως η έναρξη αυτής της διαδικασίας το περιβάλλον γίνεται περισσότερο αρνητικό, ιδιαίτερα μετά την απόφαση της Fed όχι μόνο να προχωρήσει σε αύξηση κατά 0,25%, αλλά επιπροσθέτως να προδικάσει άλλες τρεις αυξήσεις μέσα στο 2017 αν οι συνθήκες το απαιτήσουν...
Τί σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει όπως αναφέρουν τραπεζικοί αναλυτές ότι αν μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου θα μπορούσε να υπάρχει η προσδοκία επίτευξης μεσοσταθμικού σταθερού επιτοκίου της τάξης του 1,2% - 1,3%, τώρα "αυτό είναι μάλλον αδύνατο πλέον, στο πλαίσιο του διεθνούς περιβάλλοντος που διαμορφώνεται...”.
Πόσο ψηλότερα μπορεί να πάει; Αυτό θα εξαρτηθεί από την αβεβαιότητα που θα υπάρχει στις αγορές, όταν ο ESM αρχίσει τις σχετικές πράξεις για το κάθε ένα κομμάτι του δανείου που θα αντικαθιστά τα επιτόκιά του με σταθερά στην διάρκεια του 2017.
Δεν αποκλείουν όμως ότι οι προσδοκίες για τη διασφάλιση ενός μεσοσταθμικού 1,5% να είναι πλέον εξαιρετικά δύσκολο να ικανοποιηθούν. Όπως αναφέρεται μάλιστα δεν αποκλείεται να ξεπεράσει και το 2%, γεγονός που αλλάζει το αρχικό προφίλ που είχε σχεδιασθεί από τον ESM σε συνεργασία με τον ΟΔΔΗΧ.
Πάντως σε κάθε περίπτωση από την πλευρά των μεγάλων επενδυτικών τραπεζών και ειδικά των αμερικάνικων, έχει εκδηλωθεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη συμμετοχή και την αναδοχή των συγκεκριμένων κινήσεων, στις οποίες θα προβεί ο ESM καθώς αξιολογούνται ως ιδιαίτερα αποδοτικές δεδομένων των συνθηκών...
Η καθυστέρηση
Η ολοκλήρωση της β΄ αξιολόγησης τυπικά δεν μπορεί να καθυστερήσει την δρομολόγηση των μέτρων (βραχυπρόθεσμων) άμεσης παρέμβασης για την ελάφρυνση του χρέους, αλλά υπάρχουν πολλοί τρόποι για να την επηρεάσουν αρνητικά, όπως για παράδειγμα τυχόν μονομερείς ενέργειες από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης.
Με το σχόλιο αυτό απαντούν σε σχετικά ερωτήματα στελέχη της Κομισιόν που παρακολουθούν το "παιχνίδι” πιέσεων που έχει αρχίσει τις τελευταίες ημέρες με αφορμή το έκτακτο επίδομα στους χαμηλοσυνταξιούχους.
Υπενθυμίζεται ότι τα "βραχυπρόθεσμα” μέτρα για το χρέος έχουν συνδεθεί από το Eurogroup με την ολοκλήρωση της α΄ αξιολόγησης και όχι της δεύτερης.
Όσο για το έκτακτο επίδομα επισημαίνεται ότι η διατύπωση των "θεσμών” όσον αφορά το αν παραβιάζει τα δεδομένα του MoU, είναι αρκετά ενδεικτική της "ουσίας” καθώς σε αυτή γίνεται εξ αρχής αποδεκτό ότι δεν επηρεάζει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2016 το οποίο και θα επιβαρύνει.
Η επισήμανση όμως ότι δεν συμβαίνει το ίδιο και για το 2017 και 2018 αν επαναληφθεί δείχνει την απαγορευτική πρόθεση που αναμένεται να υιοθετήσει και το EWG.
Το σημαντικό εδώ είναι, τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι της Κομισιόν, πως η ελληνική κυβέρνηση παίρνει ένα μήνυμα ότι "πρέπει να αποφεύγει τις μονομερείς ενέργειες στο μέλλον. Και αυτό το μήνυμα δεν θα πρέπει να αγνοηθεί...”.
Σχολιάζοντας πάντως το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έχει συγκεντρώσει το έκτακτο επίδομα των χαμηλοσυνταξιούχων σημειώνεται ότι "είναι περισσότερο βολικό τόσο για την κυβέρνηση όσο και για τους θεσμούς να συζητά κανείς για αυτό (σ.σ. για την αντιπαράθεση που αφορά στο έκτακτο επίδομα), παρά για την επέκταση και ισχυροποίηση του μηχανισμού (σ.σ. του περιβόητου "κόφτη”) διασφάλισης των στόχων για την μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος περίοδο...”.