Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 14-Σεπ-2016 08:27

    Τρεις αρνητικές αξιολογήσεις αφήνουν μετεξεταστέο τον Κατρούγκαλο

    Τρεις αρνητικές αξιολογήσεις αφήνουν μετεξεταστέο τον Κατρούγκαλο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Κατσαγάνη 
     
    Αντιμέτωπο με τρεις –όπως όλα δείχνουν-  αρνητικές  "αξιολογήσεις"  από τους δανειστές βρίσκεται από σήμερα το Υπουργείο Εργασίας, καθώς ξεκινάνε οι επαφές της πολιτικής ηγεσίας του με τα ανώτατα κλιμάκια των θεσμών. Oι αξιολογήσεις αυτές αφορούν:

    * Το βαθμό εφαρμογής του ασφαλιστικού νόμου τον οποίο ψήφισε η κυβέρνηση τον περασμένο Μάιο
    * Το κατά πόσο η κυβέρνηση θέσπισε τρεις αλλαγές στο νόμο αυτό 
    * Τους ρυθμούς προετοιμασίας των δύο επόμενων μεγάλων ανατροπών στο Εργασιακό και στο σύστημα πρόνοιας.

    Και στις τρεις αξιολογήσεις αυτές, το Υπ. Εργασίας αναμένεται να μείνει "μετεξεταστέο".

    Και αυτό γιατί ο μόλις… τεσσάρων μηνών νόμος Κατρούγκαλου εφαρμόζεται ελλιπώς εν μέσω "αντισταθμιστικών" μέτρων όσων έχασαν το ΕΚΑΣ και υποσχέσεων για πάγωμα χρεών προς ταμεία, αλλά και πλαφόν στις αναδρομικές κρατήσεις στις μειωμένες επικουρικές συντάξεις.

    Την ίδια στιγμή, το Υπ. Εργασίας δεν έχει ακόμα θεσπίσει τις αλλαγές που η ίδια υπέγραψε στο συμπληρωματικό Μνημόνιο τον περασμένο Ιούνιο. Σημειώνεται ότι το ασφαλιστικό συνολικά θα συζητηθεί αύριο μεταξύ Υπ. Εργασίας -θεσμών.

    Εξάλλου, το πόρισμα της "ανεξάρτητης" επιτροπής σοφών για το νέο Εργασιακό δεν έχει ακόμα παραδοθεί, πόσο μάλλον, δεν έχει θεσπιστεί το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις εργασιακές σχέσεις. Μία πρώτη "αναγνωριστική" συνάντηση μεταξύ των δύο πλευρών επί των εργασιακών θα γίνει σήμερα.

    Λίγο περισσότερο χρονικό περιθώριο έχει η θέσπιση των ανατροπών στην πρόνοια, η οποία πρέπει –βάσει συμπληρωματικού Μνημονίου– να έλθει τον ερχόμενο Οκτώβριο. Το θέμα αυτό σε συνδυασμό με την επισκόπηση των δημοσίων δαπανών θα συζητηθεί σήμερα.
     
    Συγκοινωνούντα δοχεία: ψηφισμένο Ασφαλιστικό, εξαγγελίες και προβλεπόμενες αλλαγές, αλλά και Εργασιακό –πρόνοια
     
    Πιο συγκεκριμένα, κύκλοι του Υπ. Εργασίας επισημαίνουν στο Capital.gr  πως και οι τρεις "αξιολογήσεις" (εφαρμογή ψηφισμένου Ασφαλιστικού, ψήφιση νέων αλλαγών, ψήφιση εργασιακού, αλλά  και του νέου προνοιακού συστήματος) λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία.

    Έτσι η μία αξιολόγηση επηρεάζει την άλλη. Εν προκειμένω, όμως,   αλληλοεπηρεάζονται αρνητικά.

    Και αυτό κυρίως, μετά τι πρόσφατες εξαγγελίες περί "παγώματος" των ληξιπροθέσμων χρεών προς ΟΑΕΕ-ΕΤΑΑ με τον όρο της καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών από 1.1.2017 (σ.σ. διπλό "χαράτσι" 26,9% επί του εισοδήματος των επαγγελματιών) αλλά και περί επιβολής πλαφόν 10% στις αναδρομικές κρατήσεις στις μειωμένες εδώ και δύο μήνες επικουρικές συντάξεις τον ερχόμενο Οκτώβριο.

    Οι εξαγγελίες αυτές, που έγιναν υπό την πίεση της των υπέρογκων χρεών προς τα Ταμεία –για τα οποία αντικειμενικά ευθύνεται η 20μηνη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- αλλά και της μείωσης στις αποδοχές των συνταξιούχων –τις οποίες επίσης ψήφισε η κυβερνητική πλειοψηφία-  θα μετατραπούν σε προτάσεις της ελληνικής πλευράς προς τους δανειστές στην αυριανή συνάντηση του Υπ. Εργασίας με τα ανώτατα κλιμάκια των θεσμών.

    Ταυτόχρονα, όμως , αυτές οι εξαγγελίες φέρνουν στην επιφάνεια  όχι μόνο την όψιμη αποτυχία της μέχρι τώρα εφαρμογής του νόμου Κατρούγκαλου και την μετακύλιση βαρών στον Προϋπολογισμό, αλλά τη δεδομένη –σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr- έλλειψη προετοιμασίας για την επιβολής της διπλής εισφοράς 26,9% από 1.1.2017 από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και άρα το "κενό" στο οποίο κινδυνεύουν να πέσουν τα έσοδα από εισφορές έως τότε, αλλά και έπειτα.

    Την ίδια στιγμή που το Υπ. Εργασίας θα "διεκδικεί" αντισταθμιστικά μέτρα στα… μέτρα που η ίδια η κυβέρνηση ψήφισε, οι θεσμοί θα ζητούν την άμεση θέσπιση των τριών προαπαιτούμενων τα οποία υπέγραψε η ελληνική πλευρά τον περασμένο Ιούνιο, αν και αυτά αυξάνουν ακόμα περισσότερο την επιβάρυνση των ασφαλισμένων. Τα προαπαιτούμενα αυτά είναι τα ακόλουθα :

    1. Μείωση της έκπτωσης για την εξαγορά πλασματικών χρόνων ασφάλισης από το 15% στο 2%.
    2. Υπαγωγή των ιδιοκτητών τουριστικών επιχειρήσεων (που δεν είναι ταυτόχρονα αγρότες) στο συντελεστή 20% της εισφοράς επί του εισοδήματος υπέρ της κλάδου της κύριας ασφάλισης από 1.1.2017
    3. Την υπαγωγή όλων ανεξαιρέτως των επιστημόνων και των αγροτών στο συντελεστή 6,9% της εισφοράς υπέρ ΕΟΠΥΥ.
     
    Κατά τα άλλα, κύκλοι του Υπ. Εργασίας βεβαιώνουν ότι οι παραπάνω αλλαγές θα ψηφιστούν αν όχι την επόμενη , τη μεθεπόμενη εβδομάδα.

    "Καλό… Οκτώβρη" για Εργασιακό  
     
    Κύκλοι του Υπ. Εργασίας, συνάμα, παραδέχονται στο Capital.gr πως οποιαδήποτε εμπλοκή στην παραπάνω διπλή "αξιολόγηση" (κυρίως από την πλευρά των προτάσεων για πάγωμα των οφειλών και πλαφόν στις αναδρομικές κρατήσεις) θα πάει ακόμα πιο πέρα την ολοκλήρωσης της επόμενης αξιολόγησης που αφορά το Εργασιακό, αλλά και την πρόνοια.

    Με χθεσινές δηλώσεις του, ο Γ. Κατρούγκαλος δήλωσε πως η συζήτηση για το Εργασιακό θα ξεκινήσει τον Οκτώβριο. Ωστόσο το όψιμα "ξεχασμένο" από… πολλούς συμπληρωματικό Μνημόνιο αναφέρει αυτολεξεί πως "μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας επανεξέτασης (σ.σ. με βάση το πόρισμα της επιτροπής των σοφών), το Σεπτέμβριο του 2016 (βασικό παραδοτέο) οι αρχές θα εισάγουν πλαίσια τα οποία αφορούν τις ομαδικές απολύσεις, τη συνδικαλιστική δράση και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις τα οποία θα ευθυγραμμίζονται με τις καλύτερες πρακτικές στην ΕΕ".

    Με άλλα λόγια, η θέσπιση του νέου Εργασιακού αρχίζει να μετράει ήδη τουλάχιστον ένα μήνα καθυστέρηση, μιας και αντί να έλθει εντός του Σεπτεμβρίου μετατίθεται –στην καλύτερη περίπτωση- το νωρίτερο για τα τέλη Οκτωβρίου, παραδέχονται οι ίδιες πηγές.
     
    "Δημοσιονομικά ουδέτερη" η εφαρμογή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης , σύμφωνα με το Μνημόνιο
     
    Έτσι, αρχίζει να "απειλείται" και ο χρόνος ψήφισης και του νέου Προνοιακού συστήματος. Παράλληλα κάθε απόκλιση από τους δημοσιονομικούς στόχους του Ασφαλιστικού μετακυλύει βάρη στον κρατικό προϋπολογισμό και αυξάνει τις πιέσεις σε βάρος πχ και του προνοιακού συστήματος, το οποίο –βάσει Μνημονίου – πρέπει "εξορθολογιστεί" και μάλιστα με "δημοσιονομικά ουδέτερο" τρόπο.

    Συγκεκριμένα, το συμπληρωματικό Μνημόνιο προβλέπει πως "Σεπτέμβριο του 2016, η κυβέρνηση δεσμεύεται να ολοκληρώσει σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα μία έκθεση για την κοινωνική πρόνοια με στόχο τη μεταρρύθμιση των επιδομάτων και την εξοικονόμηση ½ του ΑΕΠ (ή 900 εκατ. ευρώ) ετησίως". Στα επιδόματα αυτά συγκαταλέγονται " τόσο εκείνα που δίδονται σε χρήμα όσο εκείνα  που δίδονται σε είδος, οι φορο-ελαφρύνσεις, η κοινωνική ασφάλιση και άλλα κοινωνικά επιδόματα που δίδονται από τη γενική κυβέρνηση".

    Στόχος της εξοικονόμησης αυτής είναι η "δημοσιονομικά ουδέτερη" (δηλ. χωρίς να προκληθεί καμία αλλαγή στις δεσμευτικές από το Μνημόνιο δημοσιονομικές προβολές το 2017)  χρηματοδότηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ή κατά την κυβερνητική ορολογία, του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης) από 1.1.2017, αφού θεσπιστεί τον Οκτώβριο. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ