Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 15-Ιουν-2007 08:08

    "Στοπ" της ΡΑΕ σε μεγάλα αιολικά projects

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Όριο στα 1.255 MW θέτει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων στα κατοικημένα νησιά του Αιγαίου, περιορίζοντας σημαντικά τα μεγάλα projects που ήδη έχουν εξαγγείλει οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας για τις Κυκλάδες, το Nότιο και το Βόρειο Αιγαίο.

    Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα έχουν καταθέσει αιτήσεις για την υλοποίηση μεγάλων αιολικών project στο Αιγαίο ο όμιλος Μυτιληναίου, στο ΝΔ Αιγαίο ισχύος 800MW, οι όμιλοι Κοπελούζου-Σαμαρά για τις Κυκλάδες ισχύος 400MW και ο όμιλος Ρόκα για το ΒΔ Αιγαίο ισχύος 1.650MW. Μόνο για τα τρία αυτά projects η συνολική προβλεπόμενη ισχύς είναι 3.850MW, δηλαδή τριπλάσια από το όριο που θέτει η ΡΑΕ.

    Σύμφωνα με την εισήγηση της ΡΑΕ, η οποία βασίστηκε σε σχετική μελέτη του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, η ισχύς των αιολικών πάρκων που θα αναπτυχθούν στα νησιά σε ορίζοντα 10ετίας, θα πρέπει να περιοριστεί καταρχήν στα επίπεδα της αιχμής της ζήτησης που εμφανίζεται στην περιοχή. Η ΡΑΕ επισημαίνει πάντως ότι η "εύλογη αυτή ισχύς των αιολικών σταθμών ενδεχομένως να αυξηθεί μέχρι και διπλασιασμού, ανάλογα με τις συνολικές δυνατότητες διείσδυσης αιολικών στο διασυνδεδεμένο δίκτυο της χώρας που θα προσδιοριστούν από τις σχετικές μελέτες που εκπονούνται". Σήμερα το άθροισμα των αιχμών όλων των νησιωτικών συστημάτων ανέρχεται σε 1255MW, με ετήσιο ρυθμό αύξησης 5 έως 7%.

    Αξίζει να τονιστεί ότι σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς και χωρίς την υλοποίηση των διασυνδέσεων με το ηπειρωτικό σύστημα, η επιτρεπόμενη ισχύς αιολικών φτάνει στο 1/3 της μέγιστης αιχμής της ζήτησης στην περιοχή. Η προτεινόμενη αλλαγή αφορά το καθεστώς που θα ισχύσει μετά την υλοποίηση των διασυνδέσεων με το ηπειρωτικό σύστημα. Και βέβαια οι διασυνδέσεις αυτές θα επιτρέψουν στους παραγωγούς να "πουλήσουν" ενέργεια στο σύστημα, αποσβένοντας με τον τρόπο αυτό τις δαπανηρές επενδύσεις.

    Πάντως η ΡΑΕ αφήνει "παράθυρο" επισημαίνοντας ότι ο περιορισμός αυτός δεν μπορεί να αφορά τα μη κατοικημένα νησιά για τα οποία η χορήγηση άδειας παραγωγής βασίζεται σε διαφορετικά κριτήρια, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ηλεκτρικές καταναλώσεις.

    Παράλληλα χθες η Ρυθμιστική Αρχή παρουσίασε τις μελέτες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τη διασύνδεση των νησιών με το Ηπειρωτικό Σύστημα, που αποτελεί και απαραίτητη προϋπόθεση για την πραγματοποίηση των αιολικών project στο Αιγαίο. Η πρώτη μελέτη αφορά τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, για τα νησιά Σύρος, Μύκονος, Νάξος και Πάρος (είναι ήδη διασυνδεδεμένες με το σύστημα η Άνδρος και η Τήνος). Σύμφωνα με τη μελέτη η διασύνδεση των νησιών είναι τεχνικά δυνατή και οικονομικά συμφέρουσα συγκρινόμενη με τη συνέχιση της τροφοδότησής τους από τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς.

    Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ και έχει ήδη εγκριθεί στο πλαίσιο της νέας Μελέτη Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (ΜΑΣΜ) περιόδου 2006-2010, από τον υπουργό ανάπτυξης. Το έργο έχει ήδη ανατεθεί στη ΔΕΗ ΑΕ και ο χρονικός ορίζοντας εκτέλεσής του, είναι έως το 2010.

    Η δεύτερη μελέτη είναι γενικότερη και αφορά στις δυνατότητες διασύνδεσης σχεδόν του συνόλου των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Και αυτή η μελέτη κατέληξε σε παρόμοια συμπεράσματα, καταδεικνύοντας ότι οι διασυνδέσεις των νησιών είναι εφικτές και οπωσδήποτε συμφέρουσες, με καθαρά τεχνικοοικονομικά κριτήρια, ακόμα και αν κάποιες από αυτές προϋποθέτουν την κατασκευή έργων ενίσχυσης του διασυνδεδεμένου Συστήματος, ή ακόμα και μερική λειτουργία τοπικών σταθμών. Το συνολικό κόστος της διασύνδεσης εκτιμάται στα 2,5 δις ευρώ, αν και όπως αναφέρει η ΡΑΕ θα πρέπει να γίνουν ειδικότερες μελέτες. Ο χρονικός ορίζοντας της υλοποίησης των διασυνδέσεων προσδιορίζεται στα 15 με 20 έτη.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ